به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

انتشار اوراق مشارکت ارزی برای کنترل نرخ ارز

پایگاه خبری فولاد ایران - معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از تدابیر متنوع برای کنترل نرخ ارز خبر داد و گفت: انتشار اوراق ارزی در راه است و به زودی بانک مرکزی جزئیات آن را اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس محمد نهاوندیان امروز در حاشیه جلسه سی و پنجم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران درباره انتشار اوراق مشارکت ارزی طی روزهای آینده گفت: جزئیات اوراق مشارکت باید از بانک مرکزی پیگیری شود و حتما بانک مرکزی در این زمینه اطلاعیه‌ای صادر خواهد کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تدابیر متنوعی برای مدیریت بازار ارز اندیشیده شده که این تدابیر یکی یکی اعلام و اعمال می شود و به نظرم توضیح آن را دستگاه‌های مربوطه باید بیان کنند.

وی با بیان اینکه در مورد نرخ ارز باید به همان ثبات و آرامشی که در 4 سال گذشته داشتیم، برگردیم، بیان داشت: این نوسانات کوتاه مدت است و قابل قبول نیست.

نهاوندیان بیان داشت: ارز، یک وسیله مبادله تجاری یک اقتصاد با خارج از آن اقتصاد است و اگر تقاضا به جای اینکه محدود به تقاضای مبادلاتی برای تجارت و تولید و سرمایه گذاری، تقاضاهایی دیگر در آن وارد شود، با طرق مختلف باید مدیریت شود و اوراق مشارکتی ارزی هم از همین منظر است و تقاضاهای سفته بازانه و عوامل روانی و سیاسی تاثیرگذار در بازار ارز باید مدیریت شود.

وی افزود: واقعا تراز تجاری، تراز پرداخت ها، وضعیت ذخایر ارزی ما و نسبت بدهی این اقتصاد به تولید ناخالص ملی ما همه در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت بسیار با ثباتی را بیان می کند و این نوسانات مقطعی دلیل اقتصادی ندارد و آن دلیل را باید شناسایی کرد و آن دلیل را باید مدیریت کرد.

نهاوندیان گفت: تدابیر خوبی در بانک مرکزی برای این منظور اندیشیده شده است.

نهاوندیان در ادامه بیان داشت: فعالان بازار ارز، مثل هر بازار دیگری و مثل همه جای حیات اجتماعی باید فعالیت شفاف داشته باشند و عرضه و تقاضا در این بازار باید کاملا شفاف باشد و معلوم باشد که ارز از کجا می‌آید و به کجا می رود و در آن صورت مردم می توانند مطمئن باشند که منابع ارزی به مصرف تولید و سرمایه گذاری قرار می گیرد و نباید ارز به مصرف قاچاق برسد.

وی گفت: مبارزه ما با قاچاق باید در همه موارد باشد و مجموعه این تدابیر ان‌شاءالله می تواند ما را به ثبات نرخ ارز برساند.

* بانک ها باید سپرده های ارزی را به صورت ارزی پس بدهند

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در مور گشایش سپرده ارزی برای مردم و محاسبه نرخ دلار مبادله‌ای و تسویه با ریال توسط بانک ها افزود: همه بانک ها اجازه افتتاح حساب ارزی را دارند و به این کار   تشویق می‌شوند که حساب ارزی برای مردم باز کنند؛ بنابراین بانک ها وقتی سپرده ارزی می گیرند باید ارزی هم به مردم پس بدهند.

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که فعالان بازار ارز معتقدند، به دلیل اینکه حواله هایی که به  صورت درهم به امارات فرستاده می‌شد، مدتی است که متوقف شده و به جای آن دلار از ایران به امارات می رود و همین موضوع باعث افزایش قیمت ارز شده است، بیان داشت: عوامل غیراقتصادی که گفته شد برخی شامل این تغییرات در بعضی از این مسیرها هم هست ولی بهرحال برای هر مشکلی راه حلی هست  و آن را دنبال  می کنیم.

* طرح دولت برای طرح بازآفرینی شهری

وی در رابطه با طرح بازآفرینی شهری گفت: دولت کار را در این رابطه از سال 93 آغاز کرده است و سازمان عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی در همه استان ها روی بافت های فرسوده مطالعه کرد و هزار قطعه بافت فرسوده در کشور در بیش از 500 شهر شناسایی شده است.

نهاوندیان گفت: دولت به جای معطل ماندن این طرح ، 4 عنصر وارد کرده که یکی عنصر وارد کردن زمین های دولتی که رئیس جمهور همه وزارت خانه ها را موظف کرده است که زمینه های مازاد را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

وی بیان داشت: ممکن است زمینی برای مصرفی در نظر گرفته شده و 5 سال به کناری افتاده است و بنابراین رئیس جمهور این وزارت خانه ها را مکلف کرده اند که این زمین ها را در اختیار طرح قرار دهند که البته بعدا به آنها زمین به جای آن داده خواهد شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: این ها سرمایه های اولی است که روی این زمین ها محله‌های جدید ساخته شود و سپس به آن اهالی چیز نقدی داده می شود و نه اینکه چیزی در آینده تحویل شود.

وی گفت: برای این طرح دولت  اول زمین می دهد و دوم مشکلات اداری، ثبتی و پروانه ای را حل می کند و سوم اینکه تاسیسات زیربنایی و روبنایی را دولت عهده دار می‌شود که در بودجه عمرانی دستگاه‌های مختلف دیده شده است و چهارم اینکه تسهیلات مشوقی را به خریداران واحدهای اضافی جدید می‌دهد و بدین ترتیب توسعه گر سازنده از بازار فروش خود مطمئن می شود و او می داند که پروژه‌ای اقتصادی خواهد داشت.

منبع: فارس

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۵۷۴
کد خبر : ۴۲,۹۰۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید