به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چاره ای برای تامین خوراک واحدهای فولادی اندیشیده شود

پایگاه خبری فولاد ایران - نشست هم اندیشی سرمایه گذاری در اکتشاف سنگ آهن روز گذشته با حضور مدیران عامل شرکت های بزرگ معدنی و فولادی کشور برگزار شد و موضوعات مهمی از قبیل تامین نیاز فولادسازان و اولویت اکتشافات در حوزه سنگ آهن مطرح گردید.

چاره ای برای تامین خوراک واحدهای فولادی اندیشیده شود

به گزارش  چیلان ، مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو در نشست هم اندیشی سرمایه گذاری در اکتشاف سنگ آهن که با حضور مدیران عامل شرکت های بزرگ معدنی و فولادی کشور برگزار شد گفت: ایمیدرو سال ۹۳ برنامه اکتشافی خود را در ۲۵۰ هزار کیلیومتر مربع آغاز کرد که در ۱۸۰ هزار کیلومتر آن کار به پایان رسیده است. پیش بینی ما این است که تا مردادماه ۹۷ محدوده های امیدبخش مشخص شود. وی افزود: اکثر معادن کوچک و متوسط در بخش روباز در مرحله واگذاری قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر برنامه ریزی برای اکتشاف در معادن عمیق و زیرزمینی با هدف تامین سنگ آهن گفت: مشارکت و ورود سرمایه گذاران مجموعه های فولادی و معدنی در اکتشاف ضروری است. این به معنی دور شدن ایمیدرو از برنامه های اکتشافی نیست و ما به عنوان دولت حامی سرمایه گذاران در بخش اکتشاف خواهیم بود.

کرباسیان با بیان اینکه واگذاری طرح ها به بخش خصوصی مورد تاکید رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، افزود: دولت در چارچوب اختیارات خود به ویژه در بخش ماشین آلات معدنی کمک خواهد کرد و این کمک به صورت ارایه تسهیلات ویژه با بازپرداخت معقول خواهد بود.

وی ضمن اعلام اینکه واحدهای فولادی نیاز جدی به سنگ آهن دارند، گفت: فولادی ها باید برای آینده خود به طور جدی در بحث اکتشاف ورود کنند. حوزه اکتشاف همراه با ریسک است. در راستای برنامه اکتشاف در معادن سنگ آهن هم افزایی بین شرکت ها باید به نحوی باشد که در برنامه اکتشاف؛ توزیع سنگ آهن بر مبنای سهم نباشد و نگاه ها اینگونه باشدکه نیاز کشور به خوراک صنعت فولاد تامین شود.

کرباسیان درخصوص بحث تامین ماشین آلات نیز گفت: بحث تامین ماشین آلات مورد توجه ایمیدرو است و در این زمینه جلساتی را با پیمانکاران، مشاوران و شرکت های معدنی برگزار کردیم و پیشنهادات طرح شده در جلسات؛ به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شد. انتظار می رود تامین مالی برای خرید ماشین آلات به صورت ارایه تسهیلات ویژه خارج از بروکراسی؛ به شرکت ها ارایه شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو همچنین اعلام کرد: فروش سهام شرکت های دولتی و خصولتی ها موضوعی است که مورد تاکید رئیس جمهور است.

کمبود سنگ آهن از هم اینک بروز کرده است

در ادامه محمد کشانی مدیرعامل فولاد خوزستان اعلام کرد: نه تنها برای دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تن با کمبود خوراک مواجه هستیم بلکه برای هدف ۲۱ میلیون تن امسال با مشکل تامین سنگ آهن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان مشکل سنگ آهن دارند گفت: باید توجه داشت که اگر برای این دو شرکت سنگ اهن مورد نیاز تامین نشود؛ در سال های آتی میزان تولید و اشتغالزایی روند کاهشی خواهد داشت.

بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه نیز گفت: اولویت نخست تأمین سنگ آهن برای فولادسازهای داخلی و در مرحله بعد صادرات آن است. فولادسازها باید مطمئن شوند که در تهیه مواد اولیه مشکلی ندارند.

 

خواستار واگذاری پهنه های معدنی به ذوب آهن هستیم

صالحی مدیر خرید مواد اولیه شرکت ذوب آهن نیز طی سخنانی اعلام کرد: ذوب آهن نیاز مبرم به سنگ آهن دارد و خواستار واگذاری پهنه معدنی به این مجموعه هستیم.

وی ضمن تاکید بر کنترل منابع سنگ آهن در معادن روباز افزود: امید می رود با مساعدت های رئیس هیئت عامل ایمیدرو و همگرایی بین شرکت های این حوزه؛ مشکل ذوب آهن در تامین خوراک حل شود.

صالحی گفت: ذوب آهن روبه سودآوری است و پیش بینی ها گواه این است که سال آینده میزان سودآوری این مجموعه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

مشکل تامین خوراک واحدهایی نظیر ذوب آهن در اولویت باشد

در این نشست همچنین اردشیر سعد محمدی عضو هیئت عامل ایمیدرو نیز تاکید کرد: مشکل تامین خوراک شرکت هایی همچون ذوب آهن باید حل شود.

وی افزود: ایمیدرو با کمک شرکت های حوزه معدن و صنایع معدنی در کوتاه مدت به دنبال تهیه طرح مدون برای سرمایه گذاری در بخش اکتشاف است و اعتقاد داریم این موضوع به سرانجام برسد.

حل مشکل تامین سنگ آهن از طریق تشکیل دو کنسرسیوم معادن زیرزمینی و اکتشاف

در این نشست ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ارایه پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای دستیابی به اهداف اکتشافی در حوزه سنگ آهن، اعلام کرد: این هدف مسائل مالی را تحکم خواهد بخشید. تشکیل دو کنسرسیوم برای معادن زیرزمینی و اکتشاف؛ مسیر را برای تامین سنگ آهن هموار خواهد کرد.

به منظور تامین خوراک طرح های فولادی؛ پهنه های اکتشافی سنگ آهن به شرکتی متشکل از مجموعه های فولادی و معدنی واگذار شود

در ادامه محمود نوریان مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اتمام منابع سنگ آهن سطحی گفت: در این زمینه رسالت مهم ما برای تحقق هدف ۵۵ میلیون تن فولاد؛ تامین سنگ آهن خواهد بود. پیشنهاد می شود شرکتی شامل مجموعه های معدنی و فولادی کشور تشکیل شود و پهنه های اکتشاف سنگ اهن را به این شرکت واگذار تا طرح های فولادی در شرایط بهتری اقدام به تامین خوراک کنند.

علی یزدانی مشاور امور معدنی مدیرعامل میدکو نیز در این نشست اکتشاف را مهم ترین مرحله در بخش معدن خواند و گفت: این مرحله توام با ریسک است. وی ضمن اشاره به ضرورت تقویت شرکت های معدنی افزود: تشکیل کنسرسیوم؛ نفعی برای هدف تامین خوراک صنعت فولاد ندارد. شرکت های معدنی که توان ورود به بخش اکتشاف را دارند خودشان باید وارد عمل شوند و منابع استخراجی خود را در اختیار واحدهای فولادی قرار دهند.

جمشید ملارحمان معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز طی سخنانی تاکید کرد: در برنامه های اکتشافی باید به نحوی ورود کرد که برای دولت نیز جذابیت داشته باشد و مدیریت اکتشاف در حوزه سنگ آهن به شکل کنسرسیوم؛ باید به صورتی باشد که فضای تعاملی بین سرمایه گذاران برقرار شود.

وجیه الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: برخی از مشکلات مربوط به اکتشاف به قانون اکتشاف بر می گردد.

وی افزود: به طور مثال محدوده ها در اختیار هر فردی قرار می گیرد و متولی های مختلف بر روی محدوده های مختلف کار می کنند. این موضوع باید مورد بازنگری و اهلیت افراد مورد بررسی قرار بگیرد.

امیر خرمی شاد معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو نیز اعلام کرد: ذخایر قطعی سنگ آهن حدود ۳ میلیارد تن است که عمده آن در معادن زیرزمینی قرار دارد. زمان را نباید از دست داد و شرکت های معدنی باید در بحث اکتشاف ورود کنند. به طور حتم با تحقق این رویه منافع شرکت های مشارکت کننده در اکتشاف؛ در آینده نصیبشان خواهد شد.

وی تاکید کرد: بهرمندی از توان مشاوران خارجی در بخش اکتشاف باید مورد توجه ما قرار بگیرد و آن را در اولویت برنامه های اکتشافی قرار داد.

منبع: چیلان

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۶۷۳
کد خبر : ۴۲,۹۱۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید