به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 07 سال 2018 ( شماره 416)

سنگ آهن

فولاد ایران:  هفته گذشته آخرین قیمت ثبت شده برای سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد به چین 78.25 دلار هر تن خشک سی اف آر بود که کمتر از 2 دلار رشد داشت. البته آخر هفته با رفتن چینی ها به تعطیلات سال نو بازار در سکوت ماند. هنوز کارشناسان نسبت به روند بازار پس از تعطیلات سال نو چین خوش بین هستند چون مصرف فولاد بالا می رود.

طبق گزارش مای استیل، آخرین موجودی سنگ آهن بنادر چین نیز 152.4 میلیون تن ثبت شده است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد از 44.6 دلار هر تن فوب به 40.6 دلار رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  60/61 درصد ایران نیز  از 38.1 دلار به36.9 دلار هر تن فوب  رسید.

 

قراضه

فولاد ایران  هفته گذشته قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 وارداتی به ترکیه طبق انتظارات قبلی صعودی بود و از 345 دلار به 353.5 دلار هر تن سی اف آر  رسید. قراضه دریای بالتیک در 360 دلار هر تن سی اف آر نیز شنیده شد. انتظار می رود قیمت قراضه در ترکیه به 370  تا 380 دلار هر تن سی اف آر نیز برسد.

قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن نیز در آخرین مزایده ماهانه تا 24 دلار افت داشته معادل 329 دلار هر تن فوب شد.

 

بیلت

فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس نسبت به یک هفته قبل 15 تا 20 دلار رشد داشته 505 تا 510 دلار هر تن فوب ثبت شد. برخی پیشنهاد نمی دادند و منتظر بالاتر رفتن قیمت ها نشستند. همچنین در جنوب شرق آسیا بیلت سی آی اس 535 تا 545 دلار هر تن سی اف آر بود.  ترکیه نیز بیلت سی آی اس را در 513 تا 515 دلار هر تن سی اف آر حمل آوریل معامله نموده است.

بازار بیلت چین در سکوت تعطیلات سال نو بود ولی فعالان بازار به رونق بازار پس از تعطیلات امیدوارند. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین 572 دلار هر تن درب کارخانه بوده که 2 دلار افت هفتگی داشت.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایرانقیمت شمش روند صعودی جدی را در هفته گذشته طی کرد . سایز 150 میلیمتر روز شنبه به طور متوسط 20800 ریال تمام شده ( با 9 درصد مالیات ارزش افزوده ) معامله میشد ولی تا روز چهارشنبه به 22400 ریال رسید، سایز 125 میلیمتر روز شنبه 20800 ریال بود که در آخر هفته به 22200 ریال رسید. روز چهارشنبه شمش کاوه جنوب کیش سایز 150 میلیمتر در قیمت پایه 19982 ریال معامله شد که تمام شده آن 21780 ریال میگردد. با توجه به فاصله دور این تولیدکننده، اکثر خریدارها معمولاً 500 ریال قیمت این کارخانه را پائین تر از نرخ معمول در نظر می گیرند در واقع قیمت تمام شده این شمش هر کیلو 22280 ریال باید محاسبه شود. سه علت برای افزایش قیمت شمش در هفته گذشته بود:

اول  : افزایش تنش آلود و بی سابقه قیمت دلار

دوم : تداوم روند صادرات

سوم : محدودیت شدید عرضه آهن اسفنجی

بازار در پایان سال در حال انطباق خود با محدودیت عرضه شمش بود، در واقع تقاضا در بازار برای بیش از دو هفته آینده نیست ولی افزایش قیمت ارز باعث شد تا کارخانه هائی که توان صادراتی دارند تلاش کنند بازار داخل را منطبق با بازار جهانی پیش ببرند. این روندی است که از 6 ماه قبل به طور جدی راجع به آن بحث و عمل می شود، بر فرض قیمت حواله دلار بر مبنای 4900 تومان و قیمت صادراتی 500 دلار هر تن، قیمت هر کیلو شمش صادراتی 2450 تومان بدون مالیات ارزش افزوده است. در حالیکه آخرین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در بورس قیمت 19960 ریال بوده بنابراین قیمت شمش داخلی باید به 2450 تومان برسد. در غیر این صورت کارخانه محصول خود را صادر خواهد کرد. این ذهنیت با توجه به علاقه ای که خارجی ها نسبت به خرید شمش از ایران نشان می دهند به شدت در حال نهادینه شدن است. طبعاً این روند فرمول قیمت گذاری وزارت صمت و ارتباط دادن قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس با آهن اسفنجی و گندله را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما آنچه به آن باید توجه کرد تداوم و گسترش روند صادرات است. در طول یک ماهی که بازار ایران به علت تعطیلات نوروز متوقف است صادرات ادامه خواهد داشت بنابراین تقاضای آهن اسفنجی همچنان باقی است. در نتیجه بعد از تعطیلات بازار باید خودش را برای جهش قیمت اردیبهشت ماه آماده کند. در 9 ماهه اول سال 95 فقط 2565 هزار تن شمش صادر شده بود امسال در 9 ماهه بنا به آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد 4614 هزار تن، که تا پایان سال از مرز 5 میلیون تن خواهد گذشت. امروز چینی ها ، هندیها و اروپائیها در کارخانه های ما پرسه می زنند تا خرید کنند بنابراین دلیلی ندارد کسی به فکر سهم بازار داخلی باشد .

 

مقاطع

فولاد ایران: بهبود تقاضا هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه را بهبود داد و قیمت معاملات جدید هفته گذشته از 560 دلار به 580 دلار هر تن فوب رسید. محموله های حمل فوری در بازار داخلی 599 تا 608 دلار هر تن درب کارخانه نیز شنیده شد که 19 دلار رشد قیمت هفتگی داشته است.

بازار میلگرد چین در جو تعطیلات بود و سه هفته گذشته میلگرد صادراتی چین در 540 تا 555 دلار هر تن فوب در ثبات بوده است.

میلگرد صادراتی سی آی اس نیز هفته گذشته تا 565 دلار هر تن فوب شنیده شد در حالی که اوایل فوریه قیمت تا 555 دلار بود.

در بازار اروپا میلگرد یک یورو رشد داشته 562 یورو هر تن درب کارخانه شد . در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد رشد 15 دلاری داشته به حدود 623 دلار هر شورت تن رسید.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایرانقیمت مقاطع در هفته گذشته صعودی بود. میانگین قیمت میله گرد در بازار داخلی سایزهای 8 تا 32 میلیمتر روز شنبه صبح 23569 ریال بود به علت افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت شمش همه عرضه کننده ها روز یکشنبه دست از پیشنهاد قیمت برداشتند ولی از روز دوشنبه بازار سعی کرد خودش را تطبیق دهد و تا روز چهارشنبه قیمت متوسط به 24700 ریال رسید. در واقع در طول سه روز قیمت میله گرد 5 درصد افزایش یافت متوسط قیمت تیرآهن سایز 14 تا 18 در اصفهان روز شنبه 28300 ریال بود ولی سه شنبه به 28767 ریال رسید در حالیکه روز چهارشنبه کسی فروشنده نبود. روز سه شنبه ذوب آهن 5 هزار تن سبد تیرآهن را در قیمت پایه 26430 ریال فروخت که قیمت تمام شده آن 28890 ریال می شود بنابراین با اوج قیمت بازار 28767 ریال فاصله زیادی ندارد. یکی از دلایل افزایش قیمت تیرآهن همین بالا رفتن قیمت پایه در بورس بوده آخرین عرضه تیرآهن ذوب آهن در بورس در تاریخ 24/04/96 در قیمت پایه 26430 ریال بوده است در واقع بدون تغییر با آخرین فروش، ولی نوسان قیمت میله گرد متاثر از افزایش قیمت شمش بود در واقع همه اینها ریشه در بالا رفتن قیمت دلار داشت.

دولت در مقابل افزایش جهشی نرخ ارز مقاومت می کند ولی خودش سعی دارد آن را با برنامه ریزی بالا ببرد تا روزی که موفق به تک نرخی کردن آن بشود. علت مخالفت دولت با افزایش نرخ ارز آن است که:

اولاً  دولت خودش بزرگترین مصرف کننده ارز است با بالا رفتن قیمت ارز هزینه های دولت بالا میرود. میشود کسری بودجه پایان سال را با این ترفند تا حدی جبران کرد ولی روند افزایشی باید تحت کنترل دولت باشد.

دوم  با بالا رفتن قیمت ارز، سرمایه ها از بورس خارج و به بازار ارز می رود، بورس سهام تقریباً در اختیار دولتی ها و خصولتی هاست دولت می تواند کسری خودش را آنجا پنهان کند اگر بورس بهم بریزد بانک ها بهم خواهند ریخت چون صحنه گردان بورس شرکت های سرمایه گذاری بانک ها در بورس هستند بنابراین دولت با تنش در بازار ارز بطور جدی برخورد خواهد کرد ولی این تنش در هفته آخر سال زیاد هم به زیان دولت نبود. صادرات فولاد تنها مختص به شمش نیست صادرات 9 ماهه سال 95 برای میله گرد 200 هزار تن بوده امسال به 397 هزار تن رسید یعنی دو برابر، صادرات آهن اسفنجی برای 9 ماهه سال قبل 105 هزار تن بوده امسال به 517 هزار تن رسیده یعنی نزدیک به 5 برابر. در این میان مساله نرخ ارز فاکتور بسیار مهمی است اگر نرخ ارز همان 3500 تومان سال قبل بود محققاً این صادرات صورت نمی گرفت، این افزایش نرخ ارز به گسترش صادرات ما کمک کرده است. ما در صحنه تولید و تجارت فولاد در بازار داخلی سال آینده به نقطه نهائی خواهیم رسید. بودجه های عمرانی برای سال آینده به حداقل خود رسیده است کارخانه هائی که توان صادرات دارند، مشغول به این کار شده اند، آنچه باقی می ماند کارخانه های کوچک هستند که باید با این بودجه عمرانی سر کنند، ورشکستگی کارخانه ها و تجار، دود شدن دارائی بانک ها که به اینها وام داده اند پیامد گریز ناپذیر این امر است. دولت هم به روزمرگی افتاده فضای کشور به جای پرداختن به مسایل اقتصادی انباشته از سیاست شده است در این فضا سرمایه گذار خارجی وارد نخواهد شد، بنابراین امید به سازندگی نیست .

اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند با توجه به روند صعودی صادرات شمش و مقاطع، بازار با روند صعودی قیمت روبرو خواهد بود علی الخصوص آنکه عرضه آهن اسفنجی و قراضه به شدت محدود است و همین امر باعث کاهش عرضه شمش میگردد، دولت هم دلیلی نمی بیند دخالتی در این روند بکند .     

 

ورق

فولاد ایران: ورق گرم سی آی اس 580 تا 590 دلار هر تن فوب دریای سیاه و در ثبات بود البته برخی به دنبال حداکثر 620 دلار هم بودند.

در بازار ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته اغلب عرضه کننده ها دست از پیشنهاد قیمت برداشتند چرا که تعطیلات سال نو نزدیک بود برخی دیگر قیمت را 10 دلار بالا برده به 595 تا 605 دلار هر تن فوب رساندند.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم کمی رشد داشته 750 دلار هر شورت تن درب کارخانه شد. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم تا 3 یور رشد داشته 573 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

ورق در بازار ایران

فولاد ایرانورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز شنبه 2790 تومان قیمت داشت ولی با افزایش قیمت ارز به 3000 تومان در انزلی رسید. رقابت تولیدات داخلی اجازه مانور جدی به این کالا را نمی دهد روز چهارشنبه تختال فولاد خوزستان با رقابت فشرده به میانگین قیمت 22053 ریال پایه معامله شد. اکثر این کالا که به صورت اعتبار اسنادی مدت دار خریداری شد دوباره به بازار در قیمت ارزانتر پیشنهاد شد ولی فارغ از این امر با قیمت پایه 22053 ریال قیمت تمام شده ورق گرم ضخامت 2 تا 4 میلیمتر محصول نورد لوله اهواز یا گیلان حداکثر 2600 تومان تمام شده خواهد بود که اگر سود فروشنده را هم در نظر بگیریم هنوز با کالای وارداتی فاصله دارد، ضمن آنکه سود واردات زیر سوال است.

ورق های گرم ضخامت 3 میلیمتر به بالا با افزایش قیمت روبرو بود میانگین قیمت روز شنبه سایز 3 تا 15 میلیمتر مبارکه 27070 ریال تمام شده بود ولی تا آخر هفته به 27296 ریال رسید ضمن آنکه ضخامت های 2.5 – 5 و 6 میلیمتر به شدت نایاب است بنا به آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد تولید ورق گرم در 9 ماهه سال 95 معادل 5259 هزار تن بوده که در سال 96 برای همان دوره به 5751 هزار تن رسیده اما در سال 95 معادل 978 هزار تن صادر شده در حالیکه در سال 96 تنها 440 هزار تن یعنی علیرغم افزایش تولید و قیمت ارز صادرات این کالا کاهش یافته و محصول به بازار داخلی سرازیر شده است این مساله در مورد ورق سرد و ورق گالوانیزه هم دیده می شود. در واقع مبارزه با دامپینگ فولاد مبارکه در اروپا باعث سرکوب بازار داخلی شده است ضمن آنکه فشارهای داخلی برای کاهش صادرات هم موثر بوده است ولی یک سوال اینجا بلا جواب است

ما صادرات ورق را از دست داده ایم، آیا در مقابل آن صادرات لوله و پروفیل هم افزایش یافته است ؟ نسبت تولید لوله و پروفیل در کارخانه های مربوطه امسال نسبت به سال قبل چقدر تغییر کرده است؟

من موافق سیاست های انحصار طلبانه مبارکه نیستم ولی دلیلی هم نمی بینم صادرات مبارکه را محدود کنیم تا به صنعت لوله و پروفیل بپردازیم مشکل صنعت لوله و پروفیل با یک کارخانه نورد اسلب به ورق قابل حل است، بسیاری از منتقدین مبارکه خودشان توانائی آن را دارند که این کارخانه را راه اندازی کنند.

ورق گرم محصول اکسین روند صعودی داشت میانگین قیمت روز شنبه سایز 8 تا 40 میلیمتر 26863 ریال تمام شده بود با افزایش نرخ ارز و اسلب در بورس قیمت در بازار بالا رفت و میانگین به 28200 ریال رسید. حجم خرید و فروش ها محدود است و کسی تمایل به انجام معامله ندارد میانگین قیمت کاویان سایز 10 تا 30 میلیمتر 26700 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 27286 ریال رسید معاملات روی کاویان جدی تر از اکسین است. یکی از بخش هائی که دولت به آن توجهی ندارد همین مساله ورق های اکسین است چنانچه بتوان اطمینان خاطر از عرضه کارخانه داشت میشود روی صادرات آن برنامه ریزی کرد که بسیار سود آور است صحبت واگذاری آن به فولاد خوزستان بود که در چنبره سیاست افتاده و نتیجه آن معلوم نیست.

ورق سرد با افزایش قیمت روبرو بود ولی علت آن تغییر نرخ ارز و عقب کشیدن واردکننده ها از عرضه بود در حالیکه انواع محصولات مبارکه در بازار در دسترس است. مبارکه هم نمی تواند بیش از این قیمت را در بورس بالا ببرد چون با طرف های قدرتمندی باید مقابله کند تنها راه حل صادرات کالاست که آنهم در شرایط فعلی برای مبارکه به سادگی نمی تواند صورت پذیرد.

ورق گالوانیزه به دنبال ورق سرد بود روز شنبه متوسط قیمت 39550 ریال هر کیلو تمام شده برای ضخامت 0.40 تا 2 میلیمتر بود که روز چهارشنبه به 39850 ریال رسید. چالش سال آینده ورق گالوانیزه فلز روی است که قیمت آن در بازار جهانی هر روز رو به افزایش است. 

 بیلت 07

ورق سیاه07  

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۵۶۱
کد خبر : ۴۲,۹۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید