به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تغییر رویه اوپک در کنترل بازار نفت

پایگاه خبری فولاد ایران - یک سال پس از کاهش تولید نفت، اوپک و روسیه در نهایت به هدف خود در کاهش ذخایر مازاد نفتی نزدیک می شوند. پس چرا قصد دارند روش خود را تغییر بدهند؟ پاسخ این پرسش جایی بین اطلاعات ناقص و مبهم نفتی و منافع رقابتی گروه های تولیدکننده است. به گزارش فولاد ایران،  توافق نامه بین 24 کشور نفتی مبنی بر کاهش ذخایر نفتی به سطح متوسط پنج ساله است اما هنوز هم عربستان سعودی و اخیرا روسیه معتقدند  این مقیاس اندازه گیری ایراد دارد. از طرفی انتخاب معیاری درست و موفق نیز ممکن نیاز به اعمال محدودیت بیشتر عرضه برای کل سال 2018 را تقویت نماید، موردی که حداقل عربستان سعودی می خواهد در مورد آن مطمئن شود چراکه آماده عرضه عمومی شرکت نفتی خود است. معیار قرار دادن روش های دیگر در بررسی کفایت موجودی نفت نیز ممکن است نشان دهنده بازگشت تعادل به بازار و درنتیجه پایان خود به خود محدودیت عرضه توسط برخی تولیدکنندگان باشد.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان می گوید بهتر است اوپک به جای اینکه فقط مقادیر موجودی نفت را با سطح متوسط آن مقایسه کند احتمال سرعت مصرف آن را در نظر بگیرد. این روش که به عنوان پوشش تقاضای آتی شناخته شده است شاخص موجودی را بر اساس روزهای مورد نیاز برآورد می کند. وی می گوید دلایل خوبی برای به کار بردن این روش وجود دارد چراکه با در نظر گرفتن افزایش مصرف سالهای گذشته می توان معیار مناسبی برای سطح تولید در نظر گرفت و لزومی به محدود کردن عرضه برای کل سال نیست. طبق آمار آژانس بین المللی انرژی سطح موجودی اقتصادهای توسعه یافته حدودا 60.6 روز بیشتر از سطح نیاز ماه دسامبر بوده که تقریبا به متوسط پنج ساله رسیده است.

اوپک اظهار نکرده که هدف انحصاری آن موجودی کشورهای توسعه یافته دنیاست اما در واقع اطلاعات کاملی در مورد هیچ کشوری غیر از 34 کشور که عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصای را تشکیل می دهند ندارد و انباشت ذخایر نفتی این کشورها در ماه دسامبر طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی 52 میلیون بشکه بیش از متوسط پنج ساله بوده است. گردآوری یک آمار جهانی سخت اما امکان پذیر است. آیا اطلاعات مربوط به مصرف کننده های اصلی نفت مثل چین و هند می تواند بیانگر داستان دیگری باشد؟

به گفته سیتی گروپ برآورد سطح ذخایر نفتی دنیا در واقع نشان دهنده به نتیجه رسیدن توافق اوپک است. این بانک افزود ذخایر موجود در بنادر نفتی کشورهای غیر عضو اوپک مثل عربستان سعودی و برزیل نیز حاکی از رسیدن سطح موجودی به متوسط پنج ساله است.

بازار نفت در حال رهایی از یک دوره طولانی مازاد عرضه است که باعث شد قیمت نفت به پایین ترین سطح دوازده سال اخیر رسیده و ذخایر نفت خام امریکا به بالاترین حد دهه های اخیر برسد.

منبع: Bloomberg

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۲۴۶
کد خبر : ۴۲,۹۹۴
کلیدواژه ها: نفت پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خری

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید