به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

توقع مردم خروج از رکود است نه کنترل تورم به هر قیمت

پایگاه خبری فولاد ایران - عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با ارزیابی عملکرد دولت در سال ۹۶ گفت: جامعه شرایط تورمی را بر شرایط رکودی ترجیح می‌دهد این در حالی است که دولت در مهار تورم نیز موفق نبوده است و آمار واقعی تورم بالای ۱۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال 96 نزدیک می‌شویم و این سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است درباره عملکرد اقتصادی دولت در رابطه با این شعار با محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس شورای اسلامی ، گفت وگو کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط اشتغال در کشور بحرانی است گفت:‌ یکی از عواملی که باعث ایجاد این شرایط شده است این است که بنا بر دلایلی سیاست دولت بر این منوال است که اجازه ایجاد تورم به هر قیمتی را نمی‌دهد.

* ایجاد رکود با سیاستهای کنترل تورم بدون در نظر گرفتن عوامل مؤثر دیگر اقتصادی

پور مختار  با بیان اینکه پیاده سازی چنین سیاستی بدون توجه به ایجاد عوامل مؤثر دیگر اقتصادی  باعث ایجاد شرایط رکودی می‌شود گفت: به جهت پیاده سازی  این سیاست بود که در این سال یعنی سال تولید و اشتغال که باید این دو موضوع اساس قرار می‌گرفت اینگونه نشد و با اساس قرار گرفتن کنترل تورم به هر قیمت عملا شرایط رکودی در کشور استمرار پیدا کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی فضای اقتصادی کشور را به سمت  شرایط رکودی سوق می‌دهیم بنابراین  مجموعه اقداماتی از جمله اعطای وام، دادن تسهیلات و سایر اقدامات و مصوباتی نیز که مجلس برای رونق تولید در نظر گرفته است نمی‌تواند آنچنان تأثیر و ثمری داشته باشد؛‌ چرا که  نمی تواند بخشهای تولیدی را فعال کند.

*  توقع مردم خروج  از رکود و نه کنترل تورم است

پور مختار با بیان اینکه ما معتقدیم و آن را در جامعه نیز شاهد هستیم، جامعه شرایط تورمی را بر شرایط رکودی ترجیح می‌دهد کما اینکه تورمهای بسیار شدیدی را تجربه کرده است ولی در عین حال به لحاظ اینکه گردش مالی و فعالیتهای اقتصادی زیاد بوده است مردم آن را تحمل می‌کردند گفت: اما شرایطی که اکنون بر کشور حاکم است باعث ایجاد نارضایتی اقتصادی در جامعه شده است کما اینکه امروزه بسیاری از فعالین اقتصادی این نکته را به ما مسئولین گوشزد می‌کنند و یه همین جهت است که از دولت توقع می‌رود برای برون رفت از رکود برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه دولت در مهار تورم نیز که دغدغه آن را دارد نیز موفق نبوده است گفت: دولت وقتی آمار تورم را اعلام می کند زیر 10 درصد اعلام می‌کند؛ در صورتی که واقعیت اینگونه نیست و آمار واقعی چیزی فراتر از این عدد  است. امسال که رو به پایان است برخی از اقلام تا سی درصد و برخی تا صد در صد رشد قیمت داشته است و تنوع این افزایش در بین اقلام متنوع است؛ چراکه این افزایش قیمت را  از خوراکی گرفته تا خودرو می توان مشاهده کرد.

پور مختار  با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو به جهت بی تدبیری دولت و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت بود گفت:‌ از طرفی نگاه دولت فقط به کنترل تورم است که آن هم موفقیت آمیز نبوده است و از طرفی  به جهت غفلت دولت برای ایجاد شرایط رونق اعتراض فعالین اقتصادی برانگیخته شده است.

وی با اشاره به آمار متناقض ایجاد شغل توسط دولت که از پانصد هزار شغل تا یک میلیون در بین آمار دولتمردان تفاوت دارد گفت: اما آن چیزی که در عرصه عمل مشاهده می‌شود چیزی به غیر از این است و واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

* عدم استفاده دولت از بودجه مصوب سال 96 در رونق تولید و اشتغال

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس در سال تولید و اشتغال نقش خود را به صورت شایسته عمل کرده است گفت: به عنوان نمونه یکی از مهمترین کارهایی که مجلس می توانست در این زمینه ایفا کند  در تصویب لایحه بودجه 96  بود که در این بودجه تکالیفی را برای دولت مقرر کرد که فقط بخشی از آن اجرایی شد در بخشی از آن محقق نشد و بودجه آن نیز در این زمینه استفاده نشد و این یکی از عواملی است که باعث شد سال گدشته در زمینه اقتصاد مقاومتی و به ویژه تولید اشتغال و رونق تولید شاهد تحرک خاصی نباشیم.

* درخواست 300 هزار میلیاردی دولت برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در لایحه بودجه سال 97

وی با بیان اینکه در بودجه 97 به صورت کلی می توان گفت آن چیزی که دولت ارائه کرده بود تصویب شد گفت: در بودجه  سال 97 دولت برای رونق تولید و ایجاد اشتغال بودجه‌ای بین 300 هزار تا 360 هزار میلیارد ریال پیش بینی کرده است تا بتواند مسائل حوزه اشتغال را حل کند که باید امیدوار بود این بار با تحقق آن تولید رونق بگیرد و معضل بیکاری حل شود.

پور مختار  با بیان اینکه دولت مکلف است طبق برنامه ششم توسعه در  5 سال طبق بیکاری را 8 درصد کاهش دهد گفت:‌ باید امیدوار بود که دولت بر اساس برنامه عمل کند و هر ساله رقم بیکاری کاشته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اکثر بودجه کشور به جای سرمایه‌گذاری صرف امور اجرایی می شود و در این زمینه مجلس ورودی پیدا نمی کند گفت:‌ دولت با بزرگ کردن خودش چنین شرایطی را تحمیل می کند و روز به روز نیز بزرگتر می شود.

* ارائه لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس توسط دولت

این نماینده مجلس با بیان اینکه جای تعجب دارد در صورتی که راهکار،  کوچک کردن دولت برای اختصاص دادن مبلغ  بیشتر بودجه در کارهای عمرانی و تولیدی است؛ دولت لایحه تفکیک دو وزارتخانه صنعت،‌ معدن و تجارت و و ایجاد وزارتخانه بازرگانی و همچنین  وزارتخانه ورزش و جوانان را به مجلس می‌آورد.

* عملکرد نا موفق دولت در زمینه خصوصی سازی

پور مختار  با بیان اینکه خود این اقدام یعنی بزرگ شدن دولت و افزایش هزینه‌های جاری گفت: گام اول پرهیز از چنین اقداماتی است  و گام دوم خصوصی سازی و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی است که در این راستا دولت باید امر نظارت و سیاست‌گذاری را بر عهده بگیرد و  امور اقتصادی را به صورت قانونی و شفاف به بخش خصوصی واگذار  کند که در این حوزه هم دولت یازدهم کاملا ناموفق عمل کرده است و دولت دوازدهم نیز اگر چه در آغاز کار است اما شاهد آنچنان تحرکی از آن نیستیم که به آن امیدوار باشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر دولت برای این چنین مواردی اقدام مورد نیاز را انجام ندهد سال به سال بر هزینه های جاری اش افزوده خواهد شد گفت: چنین شرایطی در آینده برای کشور مشکل آفرین خواهد بود.

* استفاده از بازنشستگان در دستگاههای دولتی در حالی که جوانان بیکارند

وی با انتقاد از به کار گیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی گفت: در شرایطی که معضل اساسی کشور بیکاری جوانان است مشاهده می شود که در بخشهای دولتی و نیمه دولتی از بازنشستگان به کار گیری می‌شود

منبع: تسنیم

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۵۰۱
کد خبر : ۴۳,۲۶۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید