به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی سناریوی کابوس اوپک

پایگاه خبری فولاد ایران - بر اساس آخرین گزارش آژانس بین الملی انرژی، امریکا تولید کننده مازاد نفت دنیا در چند سال آینده خواهد بود. این آژانس در گزارش سالانه 2018 نفتی خود اظهار کرد طی سه سال آینده امریکا 80 درصد رشد تقاضای جهانی را پوشش خواهد داد. به گزارش فولاد ایران، کانادا، برزیل و نروژ نیز تامین کننده مابقی نیاز دنیا خواهند بود و جایی برای عرضه نفت اوپک باقی نخواهد ماند. نکته جالب اینجاست که تلاشهای اوپک در کاهش عرضه نفت عرصه را برای تولید بالای شل امریکا محیا کرد و بدون وجود اوپک بازار نفت دچار هرج و مرج و بی ثباتی بود.

در واقع آژانس بین الملی انرژی در گزارش خود تصویر بسیار مبهم و تاریکی برای اعضای اوپک ترسیم کرده، اعضایی که امیدوارند بعد از امسال از محدوده کاهش تولید بیرون بیایند. کارشناسان آژانس می گویند با توجه به افزایش سریع عرضه اعضای غیر اوپک، بخصوص امریکا ممکن است اوپک راهی برای افرایش تولید بدون کاهش قیمتها پیدا کند.    

این امر ممکن است باعث طولانی تر شدن زمان کارتل نفتی اوپک نسبت به زمان تعیین شده شود هرچند تصور باقی ماندن اعضا در این کارتل تا سه یا چهار سال آینده مشکل به نظر می رسد. انجام این کار به معنی محدود کردن بیشتر خود و واگذار کردن بیشتر میدان به نفت شل و تولیدکننده های غیر اوپک است. هنوز تصمیم اوپک برای بازگشت به تولید کامل مشخص نیست حتی اگر این بازگشت مرحله ای نیز باشد مشکلات خاص خود را خواهد داشت، بخصوص در صورت تحقق پیش بینی آژانس.

طبق اظهار آژانس بین المللی انرژی، با توجه به تولید اعضای غیر اوپک روند تقاضای نفت اوپک طی سالهای آینده با کاهش جدی همراه خواهد بود. طبق این پیش بینی تولید نفت اوپک تا سال 2023 با توجه به کاهش 700 هزار بشکه ای تولید نفت ونزوئلا، تنها 750 هزار بشکه در روز رشد خواهد داشت. پیش بینی آژانس برای افزایش سطح تقاضا 6.9 میلیون بشکه در روز تا سال 2023 است که بخش عمده آن از جانب چین و هند خواهد بود. این درحالی است که سطح عرضه 6.4 میلیون بشکه در روز خواهد بود که 3.7 میلیون بشکه آن از طرف امریکا عرضه خواهد شد، نزدیک به 60 درصد کل افزایش عرضه جهانی.

صنعت پتروشیمی از بخش هایی است که می تواند تقاضای نفت را بالا ببرد بخصوص اکنون که بخش حمل و نقل علاقه بیشتری به وسایل نقلیه الکتریکی پیدا کرده است. اما کاهش چشمگیر سرمایه گذاریها با افت قیمت نفت از سال 2014 مشکلات تولید در آغاز دهه آینده را بوجود خواهد آورد. هرچند این سرمایه گذاری ها اندکی رشد داشته اما هنوز کمتر از سطوح سالهای قبل 2014 است و این یعنی کمبود پروژه های نفتی بزرگ و جدید در چند سال آتی.

طبق اظهار مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی "امریکا می خواهد تا پنج سال آینده بازار نفت دنیا را به دست بگیرد اما همانطور که بارها و بارها گفته ایم بیشترین نگرانی بابت سرمایه گذاری های ضعیف و احیای تقاضای جهانی نفت است".

منبع: RT

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۸۷۷
کد خبر : ۴۳,۲۹۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید