به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

راهکارهای دولت برای حمایت از تولید داخل اعلام شد

پایگاه خبری فولاد ایران – وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به افزایش نرخ دلار، وضعیت تولید و صادرات چگونه خواهد شد، گفت: در این رابطه بگذارید بازار پولی توضیح دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری امروز در حاشیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی و بازرگانی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در سازمان توسعه تجارت در مورد اقدامات انجام‌شده برای حمایت از کالاهای ایرانی به خبرنگاران گفت: مردم همیشه پیشتاز هستند و کمپین‌های مختلفی را در این رابطه تشکیل داده‌اند که یکی از مهم‌ترین وظایف ما حمایت از این کمپین‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید به بالا بردن سطح کیفیت و کمیت تولید کالای داخلی بپردازیم، گفت: همچنین باید شرایط را تسهیل کرد تا هم کیک تولید ملی بزرگ‌تر شود و هم کیفیت آنچه که تولید ایرانی نامیده می‌شود، در راستای صدور به بازارهای هدف بالاتر رود.

وی افزود: برای تحقق این هدف مقدمات لازم و برنامه‌های اجرایی را تدوین کرده‌ایم و با مجلس به تفاهم رسیده‌ایم، تا ردیفی را به نوسازی صنعت ایران اختصاص دهد تا بتوانیم به سود تسهیلات ارائه‌شده توسط سیستم بانکی، یارانه پرداخت کنیم.

شریعتمداری اظهار داشت: بدین وسیله می‌توان یک تطابق بین سود تسهیلات سیستم بانکی برای نوسازی سیستم صنعتی با نرخ بازده صنعت در بخش‌های گوناگون ایجاد کرد و این مسئله کمک می‌کند تا تولید رقابتی در کشور با کیفیت بالاتر از طریق نوسازی صنعتی به دست آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: قدم دیگر در راستای حمایت از کالای ایرانی گشایش بازارهای بین‌المللی به سمت صادرات کالاهای غیرنفتی است و در این امر نیازمند هستیم تا مشوق‌های صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مجلس در این زمینه منابعی را پیش‌بینی کرده است، بیان داشت: امیدواریم این منابع تخصیص یابد تا بتوانیم مشوق‌ها و جوایز صادراتی را برای حضور کالای ایرانی در بازارهای هدف معین کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه برای بالا بردن سطح قدرت خرید مردم مذاکرات خوبی را از سال گذشته با نظام بانکی آغاز کرده‌ایم، گفت: در راستای این مذاکرات خواستار هستیم تا سیستم‌های اعتباری حامی ایجاد شرایط مطلوب‌تر برای خرید از بازارهای داخلی ایران را نظام بانکی ایران طراحی کند و بر اساس اطلاعاتی که دارم برنامه‌های متنوعی توسط بانک‌ها برای ایجاد شرایط خرید کالاهای مصرفی و بادوام از سوی نظام بانکی ایران در سال جاری به اجرا گذاشته می‌شود که اجرای این اقدامات شرایط مطمئنی را برای تقاضای کالای ایرانی در بازار فراهم می‌کند.

وی در مورد حمایت از تولید بیان داشت: سازمان‌های توسعه‌ای با تصویب قانون در مجلس از این امکان استفاده می‌کنند که طلب از فروش دارایی‌ها را به صورت ضمانت‌نامه بانکی دریافت کنند تا بتوانند در مشارکت‌های بیشتری با بخش خصوصی در رشته‌هایی که ریسک تجاری بالاتری دارند، شرکت کنند.

شریعتمداری در خصوص رفع موانع تولید اظهار داشت: در این مورد مجلس به زودی اصلاحیه‌ای بر مالیات بر ارزش افزوده ارائه خواهد کرد، زیرا قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از موانع جدی در تولید بود که به زودی اصلاح می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کالاهای ایرانی به لطف الهی به کشورهای منطقه صادر می‌شود و حتی در آذربایجان اولین خط تولید خودروی مشترک با سرمایه‌گذاری 75 درصدی آنها و 25 درصدی ایران افتتاح شد و شرکت‌های دارویی ایران آمادگی تولید در کشورهای همسایه را دارند و این کار را هم آغاز کرده‌اند.

وی در مورد سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به افزایش نرخ دلار، وضعیت تولید و صادرات چگونه خواهد شد، گفت: در این رابطه بگذارید بازار پولی توضیح دهد.

منبع: فارس

۲۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۴۹۲
کد خبر : ۴۳,۴۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید