به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیلی چین به گران‌فروشی سعودی‌ها

پایگاه خبری فولاد ایران - ساینوپک که بزرگترین پالایشگاه آسیا است، قصد دارد واردات نفت خام خود از شرکت دولتی آرامکوی عربستان را به میزان ۴۰ درصد در ماه مه کاهش دهد. چنین کاهش خرید قابل ملاحظه‌ای دو پیام بسیار واضح برای آرامکو دارد: نخست اینکه ساینوپک با افزایش قیمت موافق نیست و دوم اینکه این پالایشگاه چینی احساس می‌کند می‌تواند هر گونه کاهش عرضه از سوی تامین کنندگان دیگر را جبران کند.

 

  این واکنش، یک رفتار کم سابقه از سوی یک خریدار بزرگ نفت عربستان بوده و نشان می‌دهد تا چه حد بازار از تصمیم آرامکو برای افزایش قیمت فروش رسمی برای محموله‌هایی که در ماه مه بارگیری می‌شوند، غافلگیر شده است  و تنها ساینوپک نیست که این پیام را ارسال کرده است. منابع بازرگانی در دو پالایشگاه آسیای شمالی می‌گویند آنها نیز قصد دارد حجم واردات از عربستان سعودی را در ماه مه ۱۰ درصد کاهش دهند.

 

🔺 آرامکو قیمت فروش رسمی برای گرید عرب لایت را برای محموله‌های ماه مه برای مشتریان آسیایی به ۱.۲۰ دلار بالاتر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی رسانده است که ۱۰ سنت بالاتر از ماه پیش از آن است. در حالی که بازار بر مبنای تفاوت قیمت معاملات، انتظار داشت قیمت فروش رسمی عربستان بین ۵۰ تا ۶۰ سنت در هر بشکه کاهش پیدا کند.|  آرامکو دلیل تغییر قیمت را اعلام نکرده و بازار را تا حدودی مردد نگه داشته است. شاید محتمل‌ترین دلیل این اقدام، تلاش آرامکو برای بالا نگه داشتن قیمت نفت در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام باشد. عرضه اولیه سهام آرامکو که قرار بود اواخر سال میلادی جاری برگزار شود، احتمالا به سال ۲۰۱۹ موکول می‌شود و به قیمت نفت بالاتری نیاز دارد تا موفق شود که حداقل قیمت لازم ۷۰ دلار در هر بشکه به شمار می‌رود.

 

🔺 ممکن است عربستان همچنان سهم بازارش در چین را به رقیبانش واگذار کند و اگر ساینوپک در یافتن تامین جایگزین مشکلی نداشته باشد، خلاف این روایت که بازارهای نفت محدودیت عرضه پیدا کرده اند و قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کنند را بارز خواهد کرد. عربستان سعودی سابق بر این بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین بود اما در دو سال گذشته این جایگاه را به روسیه واگذار کرده است.

منبع: میز نفت

۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۵۳
تعداد بازدید : ۵۸۳
کد خبر : ۴۳,۴۵۹
کلیدواژه ها: نفت پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خری

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید