به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش فروش سکه با قیمت‌ نازل منجر به حراج ذخایر طلای بانک مرکزی می‌شود

پایگاه خبری فولاد ایران - به گفته یک کارشناس بازار آتی سکه طلا در صورت تعطیلی این بازار توسط بانک مرکزی پیامدهای بسیار خطرناکی به بازار نقدی منتقل می‌شود و همچنین نقدینگی این بازار و بازارهای موازی به سمت دارایی‌هایی همچون سکه طلا و ارز روانه خواهد شد.

یک کارشناس بازار آتی سکه بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: بانک مرکزی برای کنترل حباب سکه از پیش فروش آن استفاده می‌کند، این در حالی است که هیچ گاه پیش فروش مبنای هدف‌گذاری قیمت سکه در آینده نیست، زیرا ارزش هر سکه طلا را قیمت جهانی هر اونس طلا و دلار تعیین می‌کند و در صورت رشد هر کدام از متغیرهای ذکر شده، ارزش طلا و قیمت سکه بهار آزادی با افزایش روبرو خواهد شد و برعکس .

شایان کرمی با اشاره به آخرین وضعیت بازار آتی سکه عنوان کرد: این روزها شنیده‌هایی مبنی بر تعطیلی بازار آتی سکه شنیده می‌شود، در حالی که یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های تاریخی می‌تواند این تصمیم باشد، زیرا بازار آتی سکه انتظارات از قیمت سکه را در آینده مشخص می‌کند، از طرفی ذات این بازار برای پوشش ریسک فعالان هر بازاری از نوسان قیمت در آینده است.

به گفته وی در کلیه بورس‌های دنیا بر روی انواع دارایی پایه، بازار فیوچر وجود دارد و در صورت رشد قیمت دارایی پایه تصمیم به تعطیلی گرفته نمی‌شود، بلکه از این بازار برای پوشش ریسک در آینده استفاده می‌شود.

کارشناس یک شرکت کارگزاری با بیان اینکه در حال حاضر بازار آتی سکه از سال 1387 شروع به کار کرده عنوان کرد: بازار پویا و شفافی طی این 10 سال به طور مرتب شکل گرفته که با ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا عمق این بازار و فرصت‌های آربیتراژی و پوشش ریسک مناسبی ایجاد شده است

کرمی افزود: در صورت تعطیلی این بازار توسط بانک مرکزی پیامدهای بسیار خطرناکی به بازار نقدی منتقل می‌شود و همچنین نقدینگی این بازار و بازارهای موازی به سمت دارایی‌هایی همچون سکه طلا و ارز روانه خواهد شد.

به باور وی در حالی این روزها شایعاتی مبنی بر تعطیلی بازار آتی وجود دارد که بانک مرکزی می‌تواند بازار آتی سکه را به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید قلمداد کند. به طوری که وقتی چنین بازار نوین و ابزاری برای پوشش ریسک برای بانک مرکزی وجود دارد، پیش فروش سکه با قیمت قطعی کار اشتباهی به نظر می‌رسد، زیرا بانک مرکزی می‌تواند به جای پیش فروش سکه به بازار آتی سکه ورود کند و در نقش متعهد فروش به قیمت منطقی که عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، سکه‌های خود را پیش فروش کند.

این کارشناس بازار آتی سکه با برشمردن مزیت‌های بازار آتی سکه برای بانک مرکزی عنوان کرد: با توجه به اینکه بازار آتی سکه بازاری است که قیمت سررسیدهای آتی در آن بیشتر از نقدی است، می‌تواند سکه‌های خود را از حالا با قیمت بهتر به فروش برساند، هم تعادل بازار نقدی را ایجاد کند، هم از ذخایر طلا و ارزی خود بهینه استفاده کند و از سوی دیگر افرادی که تمایل به خرید سکه دارند و چشم انداز صعودی تری برای قیمت‌ها می‌بینند، از طریق این بازار، سکه پیش خرید کنند .

کرمی با اشاره به جذابیت خاصیت اهرمی بازار آتی برای خریداران سکه نسبت به بازار نقدی گفت: کلیه معاملات در یک بازار شفاف با مکانیسم عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، نه از طریق دلالان که با معاملات نامتعارف سعی در قیمت سازی دارند و همین طور پیش فروش سکه با قیمت‌های نازل که منجر به حراج ذخایر طلا بانک مرکزی می‌شود .

وی ادامه داد: درصورتی که بانک مرکزی قیمت‌های فعلی بازار نقدی را قبول ندارد و انتظار دارد در آینده قیمت‌ها افت کند، حتی می‌تواند سکه‌های خود را زیر قیمت نقدی در انواع سررسیدهای آتی عرضه کند و بسته به کشش بازار تقاضا را تأمین کند در این صورت تقاضا بازار نقدی نیز کاسته خواهد شد، زیرا افرادی که تمایل به خرید سکه نقدی دارند، می‌توانند از طریق این بازار پیش خرید کنند.

به گفته وی در حال حاضر سررسیدهای نزدیک بازار آتی زیر قیمت نقدی است و این نشان می‌دهد، عرضه و تقاضا شکل گرفته در بازار آتی قیمت‌های فعلی سکه را نمی‌پذیرد و این نشانی از کاهش حباب سکه در آینده دارد.

معاملات گواهی سپرده سکه طلا و یک فرصت

این کارگزار بازار آتی سکه به مزیت‌های معاملات گواهی سپرده سکه  طلا اشاره کرد و افزود: این معاملات چون براساس عرضه و تقاضا است و از طرفی در یک بازار شفاف است، می‌تواند مبنای صحیحی برای قیمت گذاری سکه طلا باشد.

وی یادآور شد: در نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا اگر کسی قصد خرید سکه و استفاده از نوسانات بازار را دارد، می‌تواند از طریق کد بورسی و کارگزاران اقدام به خرید کند و در صورت رشد یا کاهش قیمت‌ها در همان نماد،سکه خود را به فروش برساند، اگر کسی قصد تحویل سکه را دارد می‌تواند با مراجعه به بانک رفاه سکه‌های خود را تحویل بگیرد، از طرفی خریداران می‌توانند سکه را نزد بانک رفاه گذاشته و از امنیت دارایی خود اطمینان حاصل کنند.

کرمی همچنین تاکید کرد: کسانی که سکه دارند می‌توانند سکه‌های خود را تحویل بانک رفاه داده و اقدام به فروش و جایگزینی دارایی خود از طریق نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا کنند . با این مکانیسم و شفافیت موجود در بورس دست دلالان از ایجاد قیمت‌های کاذب کوتاه می‌شود، ضمن اینکه با توجه به عدم شناخت بسیاری از عامه مردم نسبت به بازار سرمایه بستری برای ورود نقدینگی در بازار سرمایه نیز ایجاد می‌شود.

منبع: فارس

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۲۵۳
کد خبر : ۴۳,۵۷۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید