به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین به دنبال گسترش قدرت جهانی و ترامپ تنها به دنبال کسری تجاری

پایگاه خبری فولاد ایران -  ماه های اخیر دولت چین تمایل خود را برای اعطای امتیازات اقتصادی مختلف نشان داده است. تعرفه های واردات خودرو را کاهش داده و بازارهای مالی خود را به روی وام دهندگان خارجی باز کرده است. همچنین به خودروسازان امریکایی اجازه خواهد داد بدون نیاز به شرکای چینی در بازار چین تولید داشته باشند.

به گزارش فولاد ایران، همانقدر که این تغییرات قابل توجه اند چین موضع خود را در مورد مسائل مهم نیز حفظ کرده است. در تلاش است طرح توسعه تکنولوژی های خود از جمله هوش مصنوعی را نیز با جدیت پیگیری نماید. از طرفی در حال تزریق صدها میلیارد دلار به پروژه های زیربنایی آسیا، افریقا و اروپاست و بدین وسیله سال ها حمایت این کشورها را می خرد و تاثیرات ژئوپولیتیکی بر منطقه آن ها خواهد داشت.

در این بین ترامپ تنها بر کسری تجاری توجه خاص دارد. ولی اقتصاددانان معتقدند این دلبستگی زیاد ترامپ نادرست است. چین یک تولید کننده قدر جهانی باقی می ماند ولی اقتصاد امریکا با هزینه مصرف کننده ها می چرخد. سه شنبه اخیر چین اظهار داشت که تعرفه واردات خودروهای سواری را از 25 درصد به 15 درصد کاهش می دهد. این یک حرکت نادرست است که می تواند به امریکا اجازه دهد ادعا کند برنده شده است. ترامپ یک ماه قبل از تعرفه های وارداتی خودرو چین انتقاد کرده بود و اظهار داشت که خیلی از تعرفه 2.5 درصدی امریکا بالاتر است و این تجارت عادلانه نیست. این تنها حرکت اخیر چین نیست که نشان می دهد می خواهد اقتصاد خود را معتدل کند.

دولت چین قول داده محدویدت خودرو سازان خارجی برای تولید در چین را نیز بر می دارد. همچنین قصد دارد محدودیت ها برای دسترسی به سیستم بانکداری چین، بیمه و بازارهای مدیریت سرمایه  را نیز کاهش دهد و این تغییرات اواخر ژوئن اجرایی می شوند.

این تغییرات از دو جهت برای چین امتیاز دارد. موقتا امریکا را آرام می کند و به نظر می رسد که چین قصد دارد برای آن که در سطح جهانی به کار گروهی روی آورد اقداماتی انجام داده و از طرف دیگر در مسیر تلاش های خود برای ارتقای تکنولوژی خودروهای برقی در حرکت خواهد بود.

همچنین دولت چین سعی دارد قدرت جهانی خود را با سرمایه گذاری در بنادر، خطوط ریلی و سایر پروژه های مربوط به جاده ابریشم جدید چین افزایش دهد. این اقادامات چین برای افزایش قدرت می تواند تهدید بزرگتری برای امریکا باشد. چین می داند تاکید شدید امریکا بر دو مسئله بزرگ است: کره شمالی و کسری تجاری

ترامپ می خواهد چین بر کره شمالی فشار بیشتری وارد نماید تا مذاکرات با کره شمالی در ژوئن حتما صورت پذیرد.

 منبع: CNN

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۳ خرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۰۱
تعداد بازدید : ۲۲۶
کد خبر : ۴۳,۹۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید