به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فرصت چند روزه

پایگاه خبری فولاد ایران - اقتصاد ایران وارد روزهای دشواری شده که تداوم آن ابعاد خطرناکی در پی خواهد داشت. حرکت گله ای جمعیت هراسان برای حفظ قدرت خرید پول که به جایگزینی ریال با ارزهای خارجی و طلا انجامیده، اکنون به سایر بازارهای دارایی مانند خودرو، زمین و مستغلات سرایت کرده و بیم آن می رود دست اندازی بیشتری به سوی بازارهای کالا و خدمات داشته باشد.

با وجود این خبر امیدوارکننده افزایش 2700 واحدی بورس پس از حدود دو سال و نیم نشان از آن دارد که بخش کوچکی از نقدیگی به مسیر درستی افتاده است. این روند مثبت باید تقویت شده تا سرایت نقدینگی به بازارهای کالاها و خدمات متوقف شده و ابرتورم ناکام بماند.

خوشبختانه دو روز آینده به مناسبت عید سعید فطر تعطیل است. هر چند این دو روز ممکن است تنفسی بر التهاب بازارها ایجاد کند، لیکن مشکل اصلی به قوت خود باقی است.

برای تغییر مسیر نقدینگی از این روند مخرب  پیشنهاد می کنیم :

1- دولت محترم در یک بیانیه عزم خود را در حمایت از تولید ملی و مخصوصا بازار سرمایه اعلام نماید.

2- سیاست های کوتاه مدت با هدف تقویت بنیادی صنایع فعال در بورس اتخاذ شده و به سرعت اعلام شود. همچنین هزینه های نقل و انتقال سهام موقتا کاهش یابد.

3- دولت محترم بهای ارز صادراتی را به مکانیسم عرضه و تقاضا واگذارد تا صادرکنندگان منتفع شده و در نتیجه نقدینگی از بازارهای ارز و طلا به سوی سهام شرکتهای صادراتی منحرف شود.

4- هماهنگی لازم با کارگزاران محترم بورس برای ارائه مشوق و اعطای آموزشهای لازم به سرمایه گذاران جدید انجام شده و اطلاع رسانی شود.

کلیه عملیات فوق باید به سرعت انجام شود تا صاحبان دارایی های نقد و افرادی که در جستجوی مفری برای حفط سرمایه خود هستند سرمایه گذاری در سهام شرکتها را تجربه کنند و روند خطرناک افزایش قیمت سکه و ارز کند شود.

از دولت محترم استدعا داریم با بازارگردانی کلان بازار سرمایه، بازدهی لازم را به سرمایه گذاران نوید دهد. همچنین آمادگی برای عرضه سهام جدید در صورت ایجاد حباب در بازار سهام توصیه می شود.

ضروری است برای دور بعدی «حملات سوداگرانه نقدینگی» بازار اوراق دولتی تقویت شده و هر چه سریع تر مقدمات آغاز عملیات بازار باز فراهم شود.

در صورت کاربست موارد فوق امید می رود اقتصاد کشور از دایره خبیث تورم و رکود به سوی «رونق بحران زدا» حرکت کند.

 

دکتر علی سعدوندی - دکتر لطفعلی بخشی

۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۰۴
تعداد بازدید : ۵۱۵
کد خبر : ۴۴,۲۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید