به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مقاومت عرب ها در برابر افزایش قیمت - 22/12/ 1388

مرکز خدمات فولاد ایران- از آنجایی که بهبود تقاضای فولاد جهان هنوز ضعیف است به عقیده بسیاری افزایش قیمت هایی که از سال 2010 آغاز شده به سختی  در کشور های عربی ماندگار گردد. پس از افزایش شدید قیمت مواد اولیه مثل سنگ آهن و قراضه، بسیاری از فولاد سازان از اوایل سال قیمت ها را بالا برده اند. ولی نگرانی از این که خریداران با توجه به موجودی های بالا این افزایش قیمت ها را می پذیرند یا نه بر صنعت فولاد جهان حاکم است.  به نظر تحلیل گران نباید امسال در انتظار رشد چشمگیر تقاضا  بود. بسیاری  انتظار داشتند که خریداران چینی که بزرگترین مصرف کننده فولاد جهان بودند پس از تعطیلات سال نو به بازار باز گردند و با افزایش خرید از رشد قیمت ها حمایت کنند. ولی چنین اتفاقی نیفتاد و تقاضا همچنان پایین ماند. یکی از دلایل افزایش قیمت ها رشد هزینه تولید و همچنین یک حرکت سیاسی برای تغییر روند بازار نیز بود. وقتی هیچ تقاضایی نباشد چنین سیاست هایی کارایی نخواهد داشت.

مشخص نیست که تقاضای فولاد در ماه های باقیمانده از سال 2010 چگونه خواهد بود چراکه کشور های صنعتی با محدود سازی سیاست های سرمایه گذاری دولتی، بدهی های بالا و تقاضای پایین در گیرند. این شرایط با ثبات نیست و دست اندر کاران بازار باید محتاطانه عمل کنند. تقاضا پایین است و هزینه ها بالا. در چین نیز شرایط پایدار نیست چراکه دولت در تلاش است سرعت توسعه اقتصادی آن را کنترل کند.

مصرف فولاد جهان عرب امسال نسبت به 41 میلیون تن سال 2009 رشدی 10 درصدی خواهد داشت. چون افزایش قیمت نفت به سرمایه گذاری در زیر ساخت های بخش حمل و نقل و بخش مسکن کمک می کند. ولی پیش بینی طولانی مدت امکان پذیر نیست چون موانع گمرکی و افزایش تولید بسیاری از کارخانه ها مسئله ساز است. سال گذشته مصرف فولاد مصر 40 درصد رشد داشته به 9 میلیون و 150 هزار تن رسید که دلیل  آن افزایش ساخت و ساز و حمایت های دولتی از توسعه زیر ساخت ها بود. بخش زیادی از تقاضای مصر را واردات تامین نمود. به عنوان مثال واردات میلگرد آجدار که در سال 2008 صفر بود به 2 میلیون و 700 هزار تن رسید. کاهش قیمت های فولاد مصر موجب کسادی بازار واردات در نیمه دوم سال 2009 شد و دولت در ژانویه بر واردات ترک ها تعرفه ضد دامپینگ اعمال نمود. کارخانه  از استیل اعلام کرد که تقاضای میلگرد مصر با رشد  4 درصدی به 7 میلیون و 500 هزار تن در سال 2010 خواهد رسید. امسال واردات فولاد مصر کاهش بیشتری خواهد داشت چراکه یک میلیون تن به تولید ورق از استیل اضافه می گردد.  امسال در لیبی، الجزیره و ماروکو واردات فولاد رو به رشد خواهد بود ولی پروژه های جدید فولادی هنوز سرعت نگرفته اند.

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ ۰۷:۴۴
تعداد بازدید : ۸۴۴
کد خبر : ۴,۴۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید