به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد – گزارش هفته10- اضطراب در بازارها

سنگ آهن

 هفته گذشته قیمت سنگ آهن خلوص 5/63 درصد، تا 144 دلار هر تن سی اف آر بنادر چین رسید در حالی که هفته قبل قیمت 136 دلار هر تن بود. ولی از روز سه شنبه نشانه های افت قیمت دیده شد که تا روز پنج شنبه قیمت به 137 دلار هر تن رسید. علت این امر اصرار خریداران چینی در قیمت 135 دلار هر تن بود. بازار چین هنوز سردرگم است، تجار چینی که سنگ آهن را در قیمت پایین و به مقدار زیادی خریداری کرده اند موجودی انبارشان را به بازار روانه کرده اند. به همین دلیل علی رغم بحث و سخن های بسیار در مورد افزایش قیمت سنگ آهن، چینی ها فعلا حاضر به خرید در قیمت بیش از هر تن 135 دلار سی اف آر چین نیستند. حرف و حدیث ها در مورد میزان افزایش قیمت زیاد است ولی در واقع این قیمت بازار تحویل نقدی نیست که بالا می رود بلکه قیمت سبد پایه است که سالانه تعیین می شود و قبل از ژانویه 62 دلار هر تن بوده باید به قیمت بازار تحویل نقدی نزدیک گردد. صحبت از 90 درصد افزایش قیمت بدین معناست که حداکثر قیمت سبد پایه یکساله 125 دلار هر تن سی اف آر بنادر چین خواهد بود. بنابراین نباید نگران افزایش قیمت ها بود. ولی تولید کننده های فولاد سر و صدای زیادی راه انداخته اند که دنیای فولاد با رکود روبرو خواهد شد. در حال حاضر استرالیایی ها در حجم بسیار کمی در بازار تحویل نقدی، سنگ آهن را عرضه می کنند تا قیمت را بالا نگه دارند. از طرف دیگر چینی ها خرید نمی کنند تا قیمت پایین بیاید ولی هر دو به یکدیگر نیاز دارند و مجبورند به توافق برسند. در واقع هیچ یک از طرفین برای قیمت محصول تمام شده دل نمی سوزانند ولی به کشش بازار توجه دارند . چینی ها امسال باید 973 میلیون تن سنگ آهن بخرند تا کوره هایشان از کار نیفتد. معدن کاران هم سهم خود را از این سفره می خواهند. واقعیت این است طی یک ماه اخیر قیمت معاملات سنگ آهن تغییر نکرده در حالی که اضطراب بازار ها باعث شده قیمت محصول هر تن  20 تا 50 دلار بسته به نوع آن بالا برود. ادامه این اضطراب می تواند تقاضا را به مدت دو ماه سست کند. شاید در این دو ماه قیمت ها کمی پایین بیاید ولی با هجوم دوباره تقاضا، قیمت به سطح امروز باز خواهد گشت.

 

قراضه

هفته گذشته ترک ها که برای حدود دو ماه قراضه نخریده بودند به بازار برگشتند البته با احتیاط. در شرایطی که قراضه به شدت در تنگنای عرضه است آن ها از انگلستان قراضه خرد شده را 394 دلار هر تن سی اف آر و از روس ها نیز کلاس آ3 را 382 دلار خریدند. در خاور دور قیمت پیشنهادی فروشنده ها به 400 دلار هر تن سی اف آر رسیده ولی خریداری نیست. ژاپنی ها قراضه شان را به خاور دور هر تن 392 دلار هر تن فوب پیشنهاد داده اند. در حال حاضر وضعیت روس ها از همه بدتر است. قیمت قراضه داخلی روسیه برای کارخانه ها به 302 دلار هر تن مخلوط 20-80 رسیده. تفکر بازار در مقابل نوسان قراضه مبتنی بر انتظار است. در صورت نیاز باید حداقل مقدار را خرید چرا که در هفته های آینده با رسیدن بهار جمع آوری قراضه سرعت می گیرد. قیمت های بالای امروز هم برای عرضه کننده ها تشویق کننده است ولی برای خریداران جذابیتی ندارد چون قیمت مقاطع تغییر چندانی نکرده است. بنابراین همه در انتظار افت قیمت قراضه هستند. در این بازار هم اضطراب حاکم است.

 

بیلت

هفته گذشته خریداران اردنی، سوری و شمال افریقا  و همین طور ایرانی ها در بازار بودند. قیمت پیشنهادی بیلت روس ها 495 تا 510 دلار فوب دریای سیاه و بالتیک بود. قیمت بیلت در خاور دور به 520 تا 530 دلا رهر تن سی اف آر محصول سی آی اس رسید ولی قیمت مورد نظر فروشنده ها 550 دلار است. آن ها علت افزایش قیمت را بالا رفتن قیمت قراضه می دانند. ولی مشتری ها به علت ثبات قیمت مقاطع علاقه ای به معامله ندارند. از اواسط  فوریه، هر هفته قیمت بیلت سی آی اس 10 تا 20 دلار بالا رفته در حالی که تقاضای مقاطع محدود باقی مانده  و قیمت آن بالا نرفته است. برخی از تولید کننده های میلگرد به شوخی می گویند تبدیل میلگردهای ارزان به بیلت به صرفه تر است تا واردات بیلت!!! ولی همه نگران هستند که تجربه دو سال قبل تکرار شود و در ماه های بعد قیمت بیلت به شدت کاهش یابد. ترس از بیلت 280 دلاری سال 2008 همه را محتاط کرده است.

 

بیلت در ایران

به علت نزدیک شدن تعطیلات نوروز، انبار گردانی کارخانه ها و سیلی سختی که هفته های قبل به بازار مقاطع خورده بود، بازار بیلت چندان رونق نداشت و تقاضایی دیده نمی شد. با انجام آخرین معامله ذوب آهن در بورس امیدواری کمی در بازار بوجود آمد ولی واقعیت این است که موجودی بیلت در حد تقاضا نیست. گفته می شود آخرین قیمت بیلت پیشنهادی تحویل بندر انزلی برای سایز 150 میلیمتر، 570 دلار سی اف آر بوده است. ولی باز هم حجم عرضه محدود است. البته حدود صد هزار تن بیلت در آستاراخان منتظر آب شدن یخ هاست ولی رسیدن این حجم از بیلت برای بازاری که دو ماه است با محدودیت عرضه روبروست کمک جدی نیست و شاید فقط به ثبات بازار کمک کند.

 

مقاطع

قیمت مقاطع در دنیا کمی بهبود یافت ولی همه اذعان دارند که علت آن بالا رفتن قیمت قراضه است نه افزایش تقاضا. در خاور دور قیمت مقاطع ثابت مانده بین 540 تا 585 دلار هر تن بسته به نوع کالا معامله می شود. کارخانه ها به علت محدودیت تقاضا نمی توانند قیمت را یکباره افزایش دهند بلکه مجبورند  پله پله بالا بروند. بعضی از کارخانه ها در خاور دور از سه شنبه به بعد قیمت ها را 6 تا 9 دلار بالا بردند. در اروپا پس از هفته ها ثبات قیمت، مقاطع به طور متوسط 15 یورو هر تن افزایش یافت ولی خریدارها مقاومت کرده اند و تقاضایی نیست. در چین بازار مقاطع تا 10 دلار هر تن بالا رفت. در عربستان حدید سعی می کند که قیمت ها را تا 30 دلار هر تن افزایش دهد. ترک ها قیمت بازار داخلی شان را تغییر نداده اند ولی قیمت صادراتی را 20 دلار بالا برده اند اما خریداری نیست.

 

مقاطع در ایران

قیمت مقاطع در ایران از اول هفته کمی بهبود یافت. علت آن خارج شدن سهم زیادی از تجار از بازار عرضه بود. ضمن آنکه روز یک شنبه ذوب آهن با برداشتن محدودیت ها به بورس آمد و در این هفته تا 120 هزار تن کالا فروخت. همه امیدوارند که قیمت ها در اوایل سال آینده بهبود یابد. سیاست ذخیره سازی که از اواسط سال توسط وزارت بازرگانی اعلام شده بود با پر شدن انبارها از آذرماه توسط تجار شروع شده و هنوز ادامه دارد. به علت رکود معاملات قیمت ها نوسان کمی داشت. میلگرد و تیرآهن 2 تا 5 درصد افزایش قیمت داشت. بعضی از اقلام ناودانی هم همین طور ولی حجم معاملات بسیار محدود است.

 

ورق

قیمت ورق در چین کمی بهبود یافت. موجودی بالای ورق اجازه  نوسان تند این کالا را نمی دهد. اوایل هفته  ورق گرم درشانگهای 570 دلار معامله شد و تا آخر هفته 10 دلار دیگر هم بالا رفت. ولی تقاضا کم است و معامله بین تجار است. ژاپنی ها ورق گرم را 700 دلار فوب عرضه نمودند، در حالی که هفته قبل 650 دلار هم می دادند. در چین ورق سرد 7 تا 15 دلار افزایش قیمت را تجربه نمود و به 800 دلار هر تن رسید که شامل 17 درصد مالیات ارزش افزوده هم می باشد. در امریکا قیمت ورق گرم تخت 2 درصد افزایش یافت و به 789 دلار هر تن رسید. قیمت ورق در اروپا به طور متوسط 20 دلار گران تر شد.

در مورد ورق همه نگران بازار هستند. بسیاری معتقدند که قیمت ها بیش از حد بالا رفته و از توان خرید مصرف کننده ها بیشتر است. این نگرانی در چینی ها دیده می شود. اگر در هفته های آینده تقاضایی قوی به بازار نیاید باید در انتظار کاهش قیمت ها بود.

 

ورق در ایران

اوایل هفته ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر تا هر کیلو 590 تومان در انزلی معامله شد ولی در اواخر هفته به 630 تومان رسید. هنوز این کالا با قیمت واقعی خود فاصله دارد و باید به بالاتر از 700 تومان برسد. ولی سیاست " تهیه پول" عده ای گرفتار، دست از سر این کالا بر نمی دارد. با حمل موجودی ها از آستاراخان یخ زده شاید قیمت این کالا تا اواسط اردیبهشت تصحیح نگردد اما قیمت بقیه اقلام ورق گرم تا هر کیلو 10 تومان در خلال هفته قبل بالا رفت. قیمت ورق سرد افزایش یافت ولی معامله ای صورت نمی گرفت. در واقع ثبات قیمت ناشی از توقف معاملات است. پیشنهاد های ورق سرد از سی آی اس حداقل 750 دلار هر تن می باشد که با احتساب مالیات برارزش افزوده قیمت تمام شده ورق سرد در انزلی حداقل 830 تومان هر کیلو خواهد بود. روز چهار شنبه معاملات محدودی از این کالا با قیمت 920 تومان تحویل اواخر فروردین دیده شد. بازار  ورق گالوانیزه و ورق رنگی هفته گذشته تغییر چندانی نداشت. 

با توجه به تعطیلی بازار فولاد انشا ا... گزارش هفتگی از اوایل اردیبهشت سال آینده تقدیم خواهد شد. امیدواریم که تلاش های ما در سال 88 کمکی به اطلاعات شما کرده باشد.

 

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۶۴۶
کد خبر : ۴,۴۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید