به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سه قطب معدنی جهان مذاکرات با چین را ترک کردند- 24/ 12/ 1388

مرکز خدمات فولاد ایران- از قرار معلوم امسال نیز مذاکرات قیمت گذاری سنگ آهن میان سه شرکت معدنی بزرگ جهان و چین همچون سال گذشته به سرانجام نخواهد رسید. ظاهرا واله پس از آنکه چینی ها افزایش قیمت 90 درصدی را نپذیرفتند مذاکرات را ترک نموده . با رد پیشنهاد واله ازطرف فولاد سازان چینی بی اچ پی و ریو نیز از مذاکرات خارج شده اند. نه تنها واله قصد دارد قیمت سنگ آهن قرارداد سال 2010 را 90 درصد افزایش دهد بلکه این شرکت که 15 درصد سنگ آهن جهان را تامین می کند  خواستار لغو قرارداد سالانه و تبدیل آن به قراردادهای سه ماهه است. به عقیده برخی از تحلیل گران شاید این فقط یک استراتژی  باشد چراکه واله سال گذشته نیز مذاکرات را ترک کرده بود. اگر این خبر حقیقت داشته باشد حاکی از تغییر موضع جدی واله خواهد بود که مدافع سرسخت قیمت پایه بوده است.

 درسال 2008 ریو تینتو قیمت پایه را 97 درصد افزایش داد و در نتیجه بی اچ پی و دیگرشرکت های معدنی توانستند از این افزایش بهره ببرند. امسال که رهبری مذاکرات را واله در دست دارد خواستار افزایش 90 درصدی خلوص های پایین سنگ آهن و افزایش 100 درصدی خلوص های بالاشده است. در فوریه واله از بی اچ پی و ریو خواست تا برای انحلال سیستم 40 ساله قیمت گذاری سنگ آهن به او ملحق شوند و فروش ها را به بازار نقدی منتقل کنند. گرچه بی اچ پی نیز در دو سال گذشته چنین مسئله ای را مطرح کرده بود. ظاهرا واله چند محموله ارسالی به چین را از قرارداد سالانه به نقدی تبدیل نموده. تا این اواخر این شرکت انکار می کرد که در بازار نقدی معامله ای انجام می دهد. در هر حال فعالان صنعت فولاد چین معتقدند قبول چنین افزایش قیمت بالایی که سه شرکت معدنی پیشنهاد داده اند بسیار دشوار است.

این موضع سرسختانه واله صنعت فولاد جهان را متعجب ساخته چراکه این شرکت همیشه مدافع قیمت پایه بوده است. حال آن ها معتقدند که این سیستم باید قبل از آنکه به کلی منسوخ شود تغییر کند. جالب است که ماه گذشته نیز مقامات بی اچ پی اظهار داشتند که زمان آن رسیده که سیستم قیمت گذاری سالانه کنار گذاشته شود. اوایل این ماه فولاد سازان چینی با افزایش 50 درصدی قیمت پایه موافقت نمودند. اول مارس بانک نومورا اعلام نمود که احتمالا قیمت پایه 70 درصد در سال 2010 افزایش خواهد یافت. پیش بینی قبلی این بانک 40 تا 50 درصد افزایش بود. افزایش بی سابقه قیمت نقدی سنگ آهن صادراتی به چین که بزرگترین خریدار جهان است روز سه شنبه گذشته  به سقف خود در بیش از یک سال گذشته رسید  و احتمال افزایش شدید قیمت پایه را بیشتر ساخت. روز دوم مارس قیمت نقدی سنگ آهن در چین 1/1 درصد دیگر افزایش یافت به 134 دلار و 50 سنت رسید . قیمت نقدی که شامل کرایه حمل و بیمه نیز می شود 107 درصد بیشتر از قیمت پایه سنگ آهن استرالیاست.

ضمنا سه قطب معدنی دنیا مذاکرات با فولاد سازان ژاپنی و کره ای را نیز آغاز کرده اند. که اگر موضع شرکت های معدنی همین باشد احتمال شکست این مذاکرات نیز هست .چین سال گذشته 325 میلیون تن سنگ آهن وارد نمود که 60 درصد آن از استرالیا و برزیل بوده در حالی که هند نیز 23 درصد آن را تامین نموده است. 17 درصد باقیمانده نیز توسط افریقای جنوبی و دیگر کشور ها تامین شد. سال گذشته چین به دنبال کاهش 40 درصدی قیمت پایه بود و شرکت های معدنی به دنبال 30 درصد. در نتیجه مذاکرات به سرانجام نرسید. سپس معدن کاران با فولاد سازان  ژاپن و کره به توافق رسیدند که قیمت پایه 60 دلارهر تن گردد. قیمت نقدی  پس از آن که قبلا کمتر از قیمت پایه بود از نوامبر 2009  به   100 تا 130 دلار هر تن رسید و اخیرا نیز حدود 130 دلار هر تن شده است.

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ۰۷:۴۸
تعداد بازدید : ۷۹۲
کد خبر : ۴,۴۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید