به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 32 سال 2018 (شماره 436)

سنگ آهن

فولاد ایران: سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین از 66.45 دلار هفته قبل به حدود 69 دلار هر تن خشک سی اف آر چین بهبود یافت. چشم انداز آینده نزدیک بازار مثبت و خوش بینانه است چرا که پایه های بازار فولاد چین محکم است  و علی رغم درگیری های تجاری با امریکا نوسانات بازار سنگ آهن محدود خواهد بود چون بازار محصولات فولادی چین وضعیت باثباتی دارد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران قیمت ها صعودی بود.  آخرین  قیمت متوسط سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد هفته گذشته  4 دلار رشد داشته به 35.7 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران  نیز  همین حدود رشد داشته 31.3 دلار هر تن فوب شد.

 

قراضه

فولاد ایران: ابهامات موجود در مورد آینده نرخ ارز در ترکیه و رکود تقاضای محصولات فولادی در این کشور موجب شده قیمت قراضه وارداتی افت شدیدی داشته باشد. آخرین قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 امریکا 320 دلار هر تن سی اف آر شد که نسبت به هفته قبل تا 7 دلار افت داشته است. با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ترکیه، بازار قراضه ماه های آینده شرایط مطلوبی در این کشور نخواهد داشت.

در ژاپن برنده مزایده ماهانه قراضه صادراتی 5 دلار بالاتر از ماه قبل و معادل 322 دلار هر تن فوب بود.

سه هفته متوالیست که هینودا استیل کره جنوبی درخواست خریدی برای معامله قراضه ژاپن نمی دهد چرا که موجودی کافی در انبارها دارد  و تعداد قراردادهای فعال آن زیاد است. کره قراضه سنگین کلاس یک امریکا را در 349 دلار هر تن سی اف آر خریداری کرده است.

 

بیلت

فولاد ایران: قیمت بیلت وارداتی در بازار جنوب شرق آسیا در ثبات بود چرا که فصل باران های موسمی است و بیلت و مقاطع تقاضای چندانی ندارد. متوسط قیمت 545 تا 550 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد و بازار فعالیتی نداشت.

بازار بیلت سی آی اس نیز ساکت و جو آن منفی بود. قیمت تا 5 دلار افت داشته 495 دلار هر تن فوب شد. در بازارهای مصرف کننده وضعیت مطلوبی دیده نمی شود از جمله در ترکیه که افت ارزش لیر خریداران را عقب نشاند. ترکیه در سکوت بود و قیمت رایج بازار 490 دلار هر تن فوب ثبت شد. در مصر هم بیلت سی آی اس در 500 دلار هر تن فوب شنیده شد.

قیمت بیلت در بازار داخلی چین از 556 دلار به 574 دلار هر تن درب کارخانه افزایش یافت بیلت صادراتی چین نیز در  520 تا 530 دلار  هر تن فوب ثبات داشت.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: شمش هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشت. میانگین قیمت سایزهای 125 و 150 میلیمتر روز شنبه 39075 ریال بود روز یکشنبه 38113 ریال و روز دوشنبه 38588 ریال و میانگین روز چهارشنبه 37800 ریال. علت این نوسان قیمت فراز و فرود نرخ ارز و سردرگمی بازار بود. از نگاه دولت شمش محصولی است که تماماً مواد اولیه آن در داخل کشور تهیه می شود بنابراین ارتباطی با نرخ ارز ندارد. به همین علت دولت فشار می آورد تا کل نیاز داخل بر اساس فرمول رابطه گندله، آهن اسفنجی و شمش دنبال شود حتی در هفته گذشته نوسان افزایش در بورس را تا 5 درصد تعریف کرد و از طرف دیگر محدودیت برای عرضه محصول ساخته شده از شمش را تشدید کرد. از طرف دیگر اعلام شد که اطلاعات خریدارها اعلام خواهد شد به همین منظور هم کارگزارها فرم رضایت اعلام اطلاعات را برای مشتریان خود فرستادند. تلاش های تولیدکنندگان فولاد برای ارتباط نرخ ارز با قیمت فروش در بازار تابحال به نتیجه نرسیده و احتمالاً نخواهد رسید چون برنامه های دولت این مجوز را نمی دهد و تصمیم گیری در محدوده وزارت خانه نیست. فضای موجود باعث دوگانگی در بازار فولاد شده و این دوگانگی تشدید خواهد شد روز چهارشنبه کارخانه پاسارگاد 10 هزار تن شمش را با همین روش دیکته شده در قیمت پایه 24135 ریال فروخت، خریدار موظف است 75 درصد محصول  ساخته شده را با سود 15 درصد در بورس عرضه کند. سئوال اینجاست اگر خریدار همه محصول را بخواهد صادر کند چه اتفاقی خواهد افتاد از نظر مقررات بورس خلاف کرده ولی از نگاه منافع مالی در شرایطی که ما به یک دلار هم باید توجه داشته باشیم عملاً به زیان کشور اقدام کرده ایم. در واقع رابطه ای بین منافع ملی در طول یکسال آینده و مساله تورم در سه ماه آینده تعریف نشده است. مشکل عمده صنعت فولاد اینست که از کارشناسان یا سخن گویان اقتصادی مثل انجمن اقتصاددانان استفاده نمی کنند بخشی از حرف های فولادیها نیاز به تحلیل اقتصادی دارد ولی ما خارج از انجمن تولیدکنندگان فولاد هیچ صدائی نشنیده ایم در حالیکه این صنعت امروز یک صنعت ملی است. محققاً سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارائی ، مرکز پژوهش های مجلس و غیره در این مورد تحقیقاتی داشته اند اما صدای این گزارش ها در جامعه نیست .

 

  مقاطع

فولاد ایرانمیلگرد صادراتی ترکیه 535 تا 540 دلار هر تن فوب بود و در بازار داخلی قیمت 545 تا 555 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. با توجه به افت شدید ارزش لیر باید منتظر رکود بیشتر بازار بود.

میلگرد در بازار داخلی چین بالا رفته  که به دلیل خبر برنامه کاهش تولید است و بر بازار صادرات نیز اثر گذاشته است. قیمت میلگرد صادراتی 557 دلار هر تن فوب  بود و قیمت بازار داخلی نیز در نقاط مختلف بین 600 تا 617 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

رکود بازار بیلت و افت قیمت قراضه در ترکیه بر بازار مقاطع سی آی اس نیز اثر گذاشت. میلگرد صادراتی 535 دلار هر تن فوب ثبت شد.

 در بازار داخلی شمال اروپا میلگرد 2.5 یورو رشد داشته 554 یورو هر تن درب کارخانه شد.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت مقاطع با فراز و فرود شمش ها هماهنگ بود روز شنبه میانگین قیمت میله گرد آجدار قطر 8 تا 32 میلیمتر 47692 ریال بود روز یکشنبه همه فروشنده بودند بنکدارها به بازار هجوم آوردند و عرضه زیاد میانگین را تا 46765 ریال پائین آورد. مشکل تامین شمش که ناشی از عدم عرضه اسفنجی و قراضه بود روز دوشنبه خودش را نشان داد. با صحبت های رئیس جمهور بازار سه شنبه و چهارشنبه آرام گرفت ولی کارخانه ها عرضه جدی نداشتند چون کمبود شمش وجود دارد در نتیجه دوباره پنج شنبه قیمت ها بالا رفت. تیرآهن هم از این رفتار به دور نبود. روند نزولی قیمت آن از روز شنبه شروع شد میانگین شنبه برای سایزهای 14 ، 16 و 18 ذوب آهن 48333 ریال بود ولی تا چهارشنبه به 45000 ریال رسید. عجله برای فروش در بین تجار زیاد دیده می شد در حالیکه عرضه چندان جدی نیست علت این امر تلاش دولت برای کنترل قیمت است . شنیده شده که در هفته گذشته تعزیرات بطور جدی پی گیر مساله آهن در بنگاه ها بوده از آنجا که اکثر معاملات در یک ماه اخیر با مشکل فاکتور روبرو بوده همه موجودیها می تواند برای بنکدارها خطرساز باشد. یک دلیل کاهش قیمت همین مطلب است. در شرایط فعلی اکثر پروژه ها تعطیل است و درخواست های مصرف کننده های نهائی به حداقل خود رسیده آنچه در بازار صورت می گیرد تقاضای سفته بازی برای حفظ ارزش دارائی هاست. این شرایط در عین آنکه بسیار خطرناک است نمی تواند پایدار باشد چون از جوانب مختلفی از سوی دولت زیر نظر است بخصوص قوانین پولشوئی که معمولاً بنکدارهای فولاد به آن توجهی ندارند.

 

ورق

فولاد ایران: در هفته ای که گذشت با این که تقاضای ورق گرم سی آی اس در بازارهای جهانی کم بود ولی قیمت پیشنهادی صادراتی 5 تا 10 دلار بالا رفته 565 تا 575 دلار هر تن فوب دریای سیاه شد.

قیمت ورق گرم صادراتی چین علی رغم رشد بازار داخلی در ثبات ماند و بین 575 تا 585 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین قیمت ورق گرم 10 دلار هر  تن رشد داشته 619 تا 631 دلار هر درب کارخانه شد.

قیمت ورق گرم در امریکا حدود 8 دلار افت داشته 902 دلار هر  شورت تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی اروپا نیز  ورق گرم  نسبتا ثبات داشته 566  یورو هر تن درب کارخانه بود.

ورق گرم صادراتی ترکیه 620 دلار هر تن فوب بود و در تناژ بالا امکان 5 تا 10 دلار تخفیف وجود دارد.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه 57000 ریال پیشنهاد میشد ولی با افت قیمت ارز از روز یکشنبه به 47000 ریال رسید از دوشنبه به بعد قیمت کمی تعدیل شد تا به 48500 ریال رسید. شنیده شده بر اساس قوانین جدید حقوق گمرکی این کالا باید بر اساس ارز بازار ثانویه پرداخت شود بنابراین احتمال افزایش قیمت جدیست بخصوص که واردات این محصول بسیار کاهش یافته است . ورق های محصول نورد و لوله اهواز در تناژ محدود عرضه میشد که پایه قیمت آنها از 53000 ریال تا 48000 ریال بود ولی از روز یکشنبه قیمت ها شروع به تنزل کرد تا آخر هفته به 42000 ریال میانگین رسید. ورق های گرم محصول مبارکه ضخامت 3 تا 15 میلیمتر بطور متوسط 40220 ریال بود که تا چهارشنبه به 39740 ریال سقوط کرد علت کاهش قیمت عقب نشستن تقاضا بود در حالیکه عرضه همچنان با محدودیت روبروست. ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر روز شنبه 45000 ریال قیمت داشت و روز دوشنبه به حداقل خود 40500 ریال رسید ولی از روز سه شنبه به امید آنکه اسلب فولاد خوزستان در قیمت جدید با احتساب ارز بازار ثانویه در بورس عرضه می شود شروع به افزایش کرد البته این احتمال ضعیف است ولی به هر حال قیمت میانگین چهارشنبه 42400 ریال بود.

ورق سرد همچنان با محدودیت عرضه روبروست میانگین قیمت ضخامت 40/0 تا 2 میلیمتر روز شنبه 63850 ریال بود. با کاهش نرخ ارز به 59567 ریال رسید ولی چهارشنبه به 61464 ریال افزایش یافت احتمالاً این روند صعودی دنبال خواهد شد.

ورق گالوانیزه شرایط مشابه ورق سرد را داشت ولی زمینه موجودی آن به شدت رو به کاهش است و قیمت آن در هفته های آینده قابل پیش بینی نیست.

در هفته گذشته شاهد چند اتفاق بودیم:

اول آنکه در بازار ثانویه نام شرکت، نوع و میزان ارز و بانک طرف خارجی واگذار کننده ارز روی تابلو رفت در واقع ما خیلی راحت به امریکائیها آدرس دادیم چه کسانی را تحریم کن حالا امریکائیها می توانند به سادگی سراغ بانک خارجی بروند و همانطور که 300 میلیون دلار پول ما از آلمان هنوز آزاد نشده است، از این طرف هم بسته شود .

دوم مقابله دولت با صادرکننده های فولاد، فولادیها اعتقاد دارند محصولشان را در داخل باید به نرخ صادراتی عرضه کنند. البته یک ماه دیگر معلوم میشود عمق و توان این صادرات چیست ولی دولت برای کنترل تورم در مقابل آنها ایستاده استدلال دولت اینست که فولادیها مواد اولیه شان را به نرخ دولتی می گیرند نه صادراتی، این استدلال از نظر حسابداری درست است ولی از نظر اقتصادی مردود چون ارزش نهائی کالای تولید شده را بازار تعیین می کند. این مثل همان نگاه غلط به ارز 4200 تومانی است.

سوم کنترل عوامل بازار. در واقع دولت نه فقط وظیفه نظارت بلکه بازرسی و بخشی از وظیفه قوه قضاییه را نیز پذیرفته اینکه دولت می آید و به بورس دستور می دهد نام خریدارها و تناژ و قیمت انها را اعلام کند و یا آنها را مجبور می کند 75 درصد محصول ساخته شده را با سود 15 درصد در بورس بفروشد خود داستانی است. بخصوص در مورد کارخانه هائی که کارمزدی کار می کنند و وابسته به محصول عرضه شده در بورس هستند مثل اکسین و نورد و لوله اهواز که اسلب را باید طرف قراردادشان از بورس بخرد.

چهارم گشایش اعتبار و خرید از خارج با توجه به بازار ثانویه ارز سرمایه بری زیادی را طلب می کند کوچک ترها و متوسط ها در این بازار حذف می شوند و رقبای بزرگ باقی می مانند در سه ماه آینده بازار ایران با انحصارها روبرو خواهد شد بخصوص انکه سپرده گشایش اعتبار از طرف بانک ها افزایش یافته و از سوی دیگر صحبت آن است که نرخ ارز حقوق گمرکی کالای وارداتی به غیره از گروه یک با نرخ ارز بازار ثانویه باشد یعنی دو برابر.

پنجم تعزیرات به شدت دنبال کنترل قیمت ها خواهد رفت بنابراین سرمایه از تولید خارج خواهد شد و به بخش مسکن و طلا سرازیر می شود.

ششم شنیده شده قوانین مربوط به پولشوئی بخصوص در مورد خرید سکه شروع شده است این شرایط می تواند به سرمایه گذاری و تولید لطمه بزند.

در اقتصاد معمولاً وقتی دری را می بندند هدف اینست که پول و نیروی کار به سمت دیگری برود بنابراین درب دیگری را باز می کنند. در ایران اینطور نیست فقط درب را می بندند بعداً به این فکر می کنند تا بعد چه کنند، آن روز که نرخ بهره را بالا بردند اقتصاددانها گفتند اشتباه است، آن روز که پائین آوردند باز هم این داستان تکرار شد. مشکل اصلی در سیاست های تولیدی ماست بطور مثال در کشور ما نمی شود یک شرکت با مسئولیت محدود را به سهامی خاص تغییر داد این بخشنامه سال 1392 اداره ثبت شرکت هاست دیگر قوانین مربوط به تاسیس، راه اندازی، تولید و فروش هر کدام مشکل خود را دارند نتیجه این سیاست بیکاری است. دولت با این روش نمی تواند جنگ اقتصادی را اداره کند مساله نرخ ارز به باور اکثر اقتصاددانها بطور موقت حل شده است چون دولت هر ماه صدها میلیارد تومان سوبسید میدهد که با تحریم ها محل تامین آن جای سئوال است احتمالاً چاپ پول بیشتر. آما آنچه در بازار فولاد شاهد خواهیم بود دوگانگی است . یک بخش کارخانه هائی که مواد اولیه شان را از دولت می گیرند مثل مبارکه، فولاد خوزستان و غیره اینها با توجه به مشکلات پیش آمده در صادرات و کنترل های بورس چالش های سختی دارند و سال آینده با سهامداران خودشان مشکلات بسیار خواهند د اشت چرا که شمش 4 هزار تومانی را مجبورند به 2500 تومان بفروشند خریدارها هم محدود خواهند شد کارخانه هائی مثل اکسین هم به شدت لطمه می بینند چون طرف های قراردادهایشان با مساله بورس روبرو هستند. واقعیت اینست که قیمت شمش 2500 تومان نیست بلکه ارزش واقعی آن همان 4000 تومان است که در بازار معامله میشود.

بخش دوم کارخانه هائی که از محصول به نرخ دولتی استفاده نمی کنند. تولیدکنندگان شمش با استفاده از قراضه در موقعیت برتر در اینجا هستند و به دنبال آنها کارخانه های کوچک تر ولی آنها با مشکل تامین نقدینگی روبرو هستند که به بازار رجوع خواهند کرد بنابراین ما دو بازار خواهیم داشت بازار اول دولتی است که نمی تواند دوام داشته باشد چون غیر واقعی است دومی خصوصی. طبعاً دومی برنده است چون کوچک تر است مخاطراتش کوچک تر و چون خصوصی است به روز عمل نمی کند و مشکلاتش را با زمان پیش می برد. ولی در بین بخش خصوصی آنکه از توانائی مالی کافی برخوردار است باقی می ماند و برنده خواهد شد دیگران از چرخه عقب می مانند.

بازنده واقعی در این بازی که هیچ برنده ای ندارد دولت است که باید سوبسیدها، یارانه ها، بیمه های بیکاری و غیره را بپردازد مگر انکه دولت راهی را باز کند این راه سخت نیست فقط باید عرضه را باز کند و تحویل را تا 4 ماه قرار دهد در واقع تولید 4 ماه آینده را پیش فروش کند این مساله در تمام بورس های دنیا وجود دارد و باعث ثبات بازار میشود. فقط تواضع می طلبد البته اولین قدم مبارزه جدی با فساد است که با فساد هیچ برنامه ای قابل اجرا نیست. 

بیلت 32سیاه 32 

 
روغنی 32

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۰ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۶۷۹
کد خبر : ۴۵,۱۱۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید