به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بررسی اثرات تحریم های امریکا بر بازار واردات الکترود به ایران

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- کارشناسان بر این باورند که تحریم های امریکا بر علیه ایران بر صنعت فولاد آن اثر جدی خواهد داشت چون واردات را برای ایران پر هزینه تر می کند. بخش اعظم تولید فولاد ایران از طریق  کوره های قوس الکتریکی است که ماده اولیه مورد نیاز آن یعنی الکترود گرافیتی نیز بیشتر از طریق واردات تامین می شود. سال گذشته میلادی ایران 100939 تن الکترود وارد کرد که 52 درصد رشد سالانه داشت. چین و هند عرضه کننده های اصلی الکترود به ایران هستند . سال 96 ایران 67227 تن الکترود از چین و 11878 تن از هند وارد کرد.

بنا بر گزارش استیل مینت، ایران قصد دارد 440 میلیون دلار برای واردات الکترود گرافیتی تخصیص دهد و این میزان ارز را با نرخ 4200 تومانی در اختیار فولادسازان قرار خواهد داد تا الکترود وارد کنند تا بدینوسیله با توجه به افت ارزش ریال بتواند از بخش فولاد حمایت نماید.

سهم هر کارخانه از این سهمیه نیز به میزان تولیدش بستگی دارد. بدین ترتیب تاثیر  کمتری بر قیمت فولاد در ایران وارد خواهد شد. سال 2017 ایران 22 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 85 درصد آن از طریق کوره های قوس الکتریکی بود حال اگر تولید ایران سال 2018 رشد 10 درصدی داشته باشد تولید فولاد به 24 میلیون تن می رسد و 85 درصد این رقم یعنی 20 میلیون تن از طریق کوره های قوس الکتریکی تولید خواهد شد. اگر فرض کنیم نیاز ایران به الکترود 115 هزار تن باشد حتی با این ارز تخصیص یافته بخش اعظم آن تامین خواهد شد. بیشتر واردات الکترود ایران از چین است و با فرض میانگین قیمت 15 هزار دلار هر تن هزینه کلی واردات برای 115 هزار تن حدود 1725 میلیون دلار خواهد بود. با توجه به 440 میلیون دلار تخصیص دولت در واقع 29 هزار تن از نیاز تامین می شود یعنی برای رفع نیاز 3 ماه آینده الکترود کارخانه ها.

به گزارش ایفنا، از طرفی با توجه به جنگ تجاری امریکا و چین بعید است چین و هند روابط تجاری خود را با ایران قطع کنند. ایران یک صادر کننده اصلی نفت این کشورهاست.  از این رو احتمالا  دو کشور مبادله با ارز داخلی خود را با ایران در پیش می گیرند. در این راستا هند به ایران پیشنهاد داده برای آسان تر کردن این روابط بانک پاسارگاد شعبه ای در هند باز نماید. سه سال قبل هم برای مقابله با تحریم های امریکا روش پرداخت روپیه – ریال برای خرید نفت از ایران صورت گرفته بوتد.

همچنین تولید کننده اصلی الکترود هند که معامله با ایران 6 تا 7 درصد درآمدش را در بر می گیرد اظهار داشته باید ریسک های احتمالی ناشی از تحریم های امریکا را بررسی نماید ولی امیدوار است این سیاست ها از بازار نفت به بازار سایر کالاهای صنعتی از جمله الکترود گرافیتی کشانده نشود. در  هر حال این شرکت با ایران قرارداد تامین دارد که باید تا سپتامبر 2018 الکترود مورد نیاز ایران را تامبن کند. بدین معنا که تحریم های امریکا فعلا اثر چندانی بر صنعت فولاد ایران نخواهد داشت.

منبع: steel mint

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۲ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۳۲۷
کد خبر : ۴۵,۲۰۵
کلیدواژه ها: الکترود پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید