به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جنگ سرد اقتصادی آمریکا و چین

پایگاه خبری فولاد ایران - چین تنها جبهه دیگری از جنگ تجاری دونالد ترامپ به شمار نمی رود. بر خلاف مکزیک، کانادا، اروپا و سایر اهداف رئیس جمهور آمریکا، چین منبعی برای یک منازعه تمام عیار اقتصادی طی سال های آینده خواهد بود.

 

چین در مقابل تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا، تدابیر تلافی جویانه ای را وضع کرده و تعرفه های سنگینی به علیه واردات سویا از آمریکا اعمال نموده است.

 

همانند رقابتی که آمریکا طی دهه های گذشته با اتحاد جماهیر شوروی داشت، رقابت اقتصادی با چین نیز می تواند موجب یک جنگ سرد شود که سیاست آمریکا و سیاست اقتصادی را برای یک نسل یا حتی بیشتر شکل دهد.

 

آمریکا تاکنون از توسعه اقتصادی چین ناخرسند بوده است. چین در دسامبر سال 2001 میلادی به سازمان جهانی تجارت پیوست یعنی 3 ماه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر. تاکنون تمرکز اصلی آمریکا بر تروریسم و جنگ در خاورمیانه بوده و واشنگتن توجهی به پیشرفت اقتصادی چین و تاثیر آن بر اقتصاد ایالات متحده نداشته است. به نظر می رسد طی سال های آینده تمرکز اصلی آمریکا بر روی رقابت اقتصادی با چین خواهد بود.

 

ولی تغییرات در آمریکا و چین موجب شده است تا اوضاع کنونی کاملا متفاوت رفم بخورد. در دوره توسعه اقتصادی چین در دهه 2000 و بخش زیادی از دهه 2010 میلادی، منافع زیادی برای اقتصاد آمریکا حاصل شد. در این مدت چین بازار خود را به روی برخی صنایع آمریکایی باز کرد و اجازه دسترسی به بازار خود را به شرکت های بزرگ آمریکایی داد.

 

مصرف کنندگان آمریکایی نیز از کالاهای ارزان تولید شده در چین منتفع شدند. این امیدواری وجود داشت که همگرایی چین به سوی اقتصاد جهانی موجب تغییر فرهنگ این کشور و شبیه شدن فرهنگ آن به غرب شود.

 

با توجه به برنامه اقتصادی "ساخت چین 2025" این دیگر سخت خواهد بود که انتظار منافع اقتصادی زیادی را برای آمریکا داشته باشیم. چین به دنبال دستیابی به خودکفایی در صنایع مختلف است از هوا فضا گرفته تا رباتیک و این مساله فرصت های شغلی آمریکا ، سود شرکت ها و پیشتازی فنی آمریکا در جهان را تهدید خواهد کرد.

 

جنگ اقتصادی آینده بین آمریکا و چین احتمالا رهبران ایالات متحده را به سوی حمایت از یک سیاست مبتنی بر رشد اقتصادی با هر قیمتی سوق خواهد داد. حتی اگر این سیاست ها موجب افزایش تورم و تشکیل حباب های تورمی در اقتصاد آمریکا شود. اگر چین بخواهد سرمایه گذاری کلانی را در زمینه اکتشافات فضایی انجام دهد، این عرصه نیز جولانگاه دیگری برای رقابت بین دو کشور خواهد بود.

 

به نظر می رسد دستکاری در نرخ ارز و تعرفه های سویا تنها  سرآغازی برای یک جنگ سرد اقتصادی خواهد بود

منبع: بلومبرگ فارسی

۲۷ اَمرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۲۷
تعداد بازدید : ۶۹۰
کد خبر : ۴۵,۲۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید