به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 33 سال 2018 ( شماره 437)

سنگ آهن

فولاد ایران: سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در حالی که اواسط هفته گذشته تا 69 دلار هم رسیده بود اواخر هفته روند نزولی گرفت و نهایتا قیمت 66.90 دلار هر تن خشک سی اف ار ثبت شد که البته نسبت به هفته قبل کمتر از یک دلار رشد داشت. تجار در بازار بودند و پیشنهاد ها زیاد بود ولی مصرف کننده های نهایی قیمت های درخواستی خود را پایین تر آوردند. چون سنگ آهن از نظر عرضه و تقاضا بین مواد اولیه ضعیف ترین وضعیت را دارد  و تاثیرات برنامه های کاهش تولید نیز به زودی در بازار سنگ آهن نمایان خواهد شد باید منتظر افت قیمت سریع آن بود.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران قیمت ها بدون تغییر ماند.  آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد هفته گذشته در 35.7 دلار هر تن فوب در ثبات بود. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران  نیز  در  31.3 دلار هر تن فوب ثبات داشت.

 

قراضه

فولاد ایران: متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 در ترکیه 10 دلار هر تن افت قیمت هفتگی داشته 310 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. خریداران در ترکیه نیاز به قراضه دارند ولی قیمت های درخواستیشان مورد قبول عرضه کننده های اروپایی نیست. از طرفی تاخیراتی که در گشایش اعتبارات اسنادی مربوط به محموله های حمل سپتامبر که از اروپا، امریکا و کانادا خریداری شده بود ایجاد شده تاثیر منفی بر بازار داشته است. گرچه نرخ لیر به ثبات نسبی رسیده ولی فعلا معامله ای صورت نمی گیرد  و مشخص نیست آینده لیر ترکیه چه خواهد شد. اقتصاد ترکیه با چالش سنگینی روبروست و فعالان بازار همه سیاست انتظار را ترجیح می دهند.

همچنان کره جنوبی خریدار قراضه ژاپن نبود قیمت درخواستی کره برای قراضه سنگین کلاس 2 از ژاپن 298 دلار هر تن فوب ژاپن بوده در حالی که در ژاپن قیمت قراضه بالا رفته است و 320 تا 325 دلار شده است. کره قراضه سنگین کلاس یک امریکا را 349 دلار هر تن سی اف آر خریداری کرد.

 

بیلت

فولاد ایران: در بازار بیلت صادراتی سی آی اس، متوسط قیمت بازار 490 دلار هر تن فوب بود که 5  دلار افت قیمت هفتگی داشت.  در کل با توجه به منفی بودن جو بازار میلگرد و قراضه ترکیه باید منتظر ارزان تر شدن بیلت سی آی اس باشیم. به نظر فعالان بازار قیمت رایج تا 480 دلار بود.

بیلت سی آی اس در ترکیه 480 دلار هر تن سی اف آر بود البته هیچ عرضه کننده ای تمایل به فروش در این قیمت نداشت.

همچنین بیلت صادراتی چین 7.5 دلار رشد هفتگی داشته 535 دلار هر تن فوب ثبت شد.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: هفته قبل قیمت شمش روند نزولی  داشت . میانگین قیمت سایزهای 125 و 150 میلیمتر روز شنبه 40475 ریال بود که تا آخر هفته به 37113 ریال رسید محصولات کارخانه هایی مثل فولاد خوزستان پیشنهاد نمیشد چون اساساً در بازار مبادله وجود نداشت. علت کاهش قیمت شمش تعطیلی بعضی کارخانه ها بخصوص در سمت آذربایجان بود و در مرحله بعد عدم تمایل به انجام معامله. چون بازار مقاطع درگیر تعزیرات و بگیر و ببندهاست در نتیجه حجم تولید مقاطع کاهش یافته است . در هفته گذشته جو یاس و بدبینی نسبت به سیاست های غلط وزارت صمت به شدت بالا رفت این مساله روی تولید تاثیر منفی جدی گذاشت اکثر دست اندرکاران می پرسند در شرایطی که حجم عرضه بیش از تقاضاست و کشور نیاز به آرامش دارد سیاست قیمت دستوری چرا اجرا می شود؟ ضمن آنکه حجم بزرگی از شمش تولیدی با استفاده از ضایعات است که قیمت آن مشخص نیست. در واقع ما دوگانگی تولیدی داریم در حالیکه در فروش انتظار یکدستی در قیمت هست. با این روند کارخانه های کوچک متوقف می شوند و کارخانه های بزرگ به زیان کشیده خواهند شد. در حال حاضر کارخانه های شمش در فروش محصول خود مشکل دارند. در نتیجه تولید شمش پائین خواهد آمد.

 

  مقاطع

فولاد ایرانهفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه با توجه به افت بازار قراضه  ارزان تر شده تا 513 دلار هر تن فوب کاهش داشت.

 در بازار داخلی شمال اروپا میلگرد 6یورو رشد داشته 560 یورو هر تن درب کارخانه شد. در امریکا قیمت میلگرد در 700 دلار هر شورت تن درب کاخانه ثبات داشت.

میلگرد صادراتی چین کمی رشد داشته 556 دلار هر تن فوب شنیده شد.

در بازار مقاطع سی آی اس قیمت میلگرد صادراتی در 545 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به دو هفته قبل تا 15 دلار افت داشته است.  فعالان بازار قیمت رایج را تا 535 دلار می بینند.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت میله گرد روند نزولی داشت. میانگین سایز 8 تا 32 میلیمتر روز شنبه 46479 ریال بود تا روز چهارشنبه به 44380 ریال رسید. به نظر می رسد این روند در  این هفته تقویت شود به علت آنکه تمایلی به خرید از سوی تجار و بنکدارها نیست، ضمن آنکه اکثر کسانی که محصول در انبارهایشان دارند ترجیح می دهند کالاهایشان را تبدیل به پول کنند. این سیاست باعث تشدید روند نزولی قیمت می گردد. از طرف دیگر در بازار شایع شده است که از هفته های آینده تعاونی ها مثل زمان جنگ عهده دار توزیع کالا خواهند شد طبعاً در این بازار فروشنده ها بسیار بیشتر هستند تا خریدارها. این روند به زودی تعاونی ها را هم زمین گیر خواهد کرد چون تقاضا در بازار نیست. ما به زودی با حجم انبوهی از کالاهای انباشته شده در انبارها مواجه خواهیم شد.

تیرآهن هم روند نزولی داشت میانگین قیمت سایز 14، 16 و 18 در اصفهان روز شنبه هر کیلو 45500 ریال بود که تا چهارشنبه به 44333 ریال رسید در خلال هفته گذشته هیچ عرضه مقاطعی در بورس دیده نشد با این شرایط به نظر نمی رسد کسی علاقمند به خرید باشد ضمن آنکه مجموع سیاست های وزارت صنعت معدن تجارت کنار گذاشتن تجارت است در واقع کارخانه ها باید تولید کنند و در بورس به مصرف کننده نهائی کالا را به نرخ مشخص بفروشند حال اگر مصرف کننده نهائی برای ساخت یک طبقه ساختمان احتیاج به 10 تن میله گرد داشته باشد آیا بورس می تواند جوابگو باشد؟ گذشته از آن در کنار تولید همیشه تجارت بوده در غیراینصورت تولید زمین گیر شده است حال چطور ذوب اهن می خواهد تامین نقدینگی کند. این سیاست قبلاً تجربه شده و به علت ناکارامدی برداشته شده ولی امروز شرایط با 10 سال قبل متفاوت است سرمایه ها به مسکن و بازار طلا خواهد رفت و در کمتر از یک ماه کارخانه هائی که نتوانند مشتری داشته باشند تعطیل می شوند و دولت باید با خیل کارگر بیکار دست و پنجه نرم کند. ما مازاد تولید به تقاضا داریم. این جنگ سوبسید و قیمت است که دولت خودش با بی تدبیری راه انداخته ولی تولید بهای آن را می پردازد.

 

ورق

فولاد ایران: قیمت ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته با توجه به کاهش تولید کارخانه ها بالا رفت در حالی که تقاضا مطلوب نبود. قیمت 5 دلار رشد داشته 580 تا 585 دلار هر تن فوب شنیده شد. بازار داخلی نیز خیلی فعالیت نداشت ولی تا 4 دلار بهبود قیمت مشاهده شد. البته فعالان بازار بعید می دانند قیمت در آینده نزدیک بالاتر برود.

ورق گرم سی آی اس 565 تا 580 دلار هر تن فوب بود در حالی که اوایل آگوست قیمت 575 تا 585 دلار بود. اغلب بازار های خریدار تقاضا نداشتند.

قیمت ورق گرم در امریکا از  902 دلار به 896 دلار هر  شورت تن درب کارخانه کاهش یافت. در بازار داخلی اروپا نیز  ورق گرم  یک یورو ارزان تر شده 565 یورو هر تن درب کارخانه بود.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در هفته گذشته از 55000 ریال روز چهارشنبه به 50000 ریال سقوط کرد که علت آن رکود بازار بود. ضعف تقاضا در این بخش بطور جدی دیده می شود ورق های نورد لوله اهواز از 49000 ریال هر کیلو به 44000 ریال افت کرد در حالیکه مشتری نبود. تختال فولاد خوزستان 30 هزار تن عرضه شد که 20 هزار تن آن مشتری داشت و احتمالاً روزهای آینده برای این مقدار هم مشتری نباشد. فولاد مبارکه 19500 تن تختال عرضه کرد که 5 هزار تن آن خریدار نداشت چون محصول نهائی باید زیر نظر بورس با قیمت بورس فروخته شود.

ورق گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر از میانگین قیمت 41710 ریال تا آخر هفته به 39060 ریال سقوط کرد میانگین قیمت محصولات اکسین روز شنبه 42050 ریال بود که اخر هفته به 41313 ریال کاهش یافت با توجه به شکل قراردادهای اکسین و نورد لوله اهواز باید انتظار داشت که این دو کارخانه در تولید با مشکل روبرو شوند و در آینده بازار با کمبود این کالاها مواجه خواهد شد.

ورق سرد ضخامت 40/0 تا 5/2 میلیمتر روز شنبه 60400 ریال قیمت داشت. علیرغم آن که تقاضا افت داشت ولی موجودی بسیار محدود است  از این رو متوسط قیمت به 61250 ریال رسید. احتمالاً در هفته های آینده روند نزولی قیمت و محدودیت عرضه تشدید خواهد شد.

ورق گالوانیزه تنها کالائی بود که تقریباً بدون تغییر قیمت جدی ماند روز شنبه میانگین قیمت 40/0 تا 2 میلیمتر 64400 ریال بود و آخر هفته به 64347 ریال رسید علت این امر محدودیت عرضه این کالا و پائین بودن موجودی انبارها در خلال یکسال گذشته است.   

فضای امروز در صحنه اقتصاد کشور فضای سیاسی است. عوامل اقتصادی مورد توجه قرار نمی گیرند چون نگرانی از تحریم است و این نگرانی باعث شده تا دولت متمرکز شود. این کنترل و تمرکز بیشتر به دولت آسیب می زند. بهتر است کسانی که تصمیم می گیرند مسئول عواقب آنهم معرفی شوند.

 
billet33


HRC33  
CRC33

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

  


 

۲۷ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۸۹۵
کد خبر : ۴۵,۲۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید