به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هیچ راهی غیر از آزاد کردن نرخ‌ها در کل اقتصاد ایران نداریم

پایگاه خبری فولاد ایران - در شرایط فعلی برای کاهش التهابات بازارها هیچ راهی غیر از آزاد کردن نرخ‌ها در کل اقتصاد ایران نداریم. باید نرخ‌ها واقعی شوند و ما مجبور هستیم که اصلاحات اقتصادی را به هر قیمتی انجام دهیم.

 

لازم نیست برنامه یا طرح جدیدی را پیاده‌سازی کنیم، کافی است قیمت‌ها را آزاد کنیم و در مقابل درآمد نفتی  و پتروشیمی را در همان مبدأ میان دولت و مردم توزیع کنیم. متاسفانه توان لازم را نداشتیم که درآمد نفتی‌مان را به درستی در اقتصادمان سرمایه‌گذاری کنیم و بر ثروت مردم بیفزاییم. به هر ترتیب وضع اقتصاد ایران به شرایط بحرانی رسیده و تنها چاره آن انجام اصلاحات اقتصادی و آزادسازی قیمت‌هاست.

 

از طرفی وقتی درآمد نفتی در همان مبدأ بین دولت و مردم توزیع شود و نرخ‌ها واقعی باشد، دیگر نه دولت و نه مردم خواهان سرکوب و کاهش نرخ‌ها نیستند، چراکه هرقدر نرخ‌ها واقعی شود و حتی بالا رود به نفع مردم است و آنها دریافتی بیشتری خواهند داشت. باید نظام چندنرخی در بازار ارز از بین برود تا دیگر رانتی توزیع نشود.

 

تا زمانی که این بازار رانت توزیع می‌کند نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را با بسته‌های سیاستی بانک مرکزی مثل راه‌اندازی بازار ثانویه داشت. متاسفانه اکنون بورس کالا به محلی برای توزیع رانت‌های کلان با ارز ٤٢٠٠ تومانی تبدیل شده است.

📚 دکتر حسین عبده تبریزی

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۵۱۷
کد خبر : ۴۵,۷۶۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید