به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

در باب یکی از ترفندهای حمایت از تولید "ملی"!

پایگاه خبری فولاد ایران - اگر دولتی با بالا بردن تعرفه ها و ایجاد محدودیت برای واردات برخی کالاها به کشور به اصطلاح از "صنایع داخلی" حمایت کند؛ آیا کسری تراز تجاری (بیشتر بودن واردات از صادرات) بهبود می یابد؟ جواب در علم اقتصاد متعارف یک نه بزرگ است!

 

در نگاه اول قضیه عجیب به نظر می رسد، وقتی واردات کاهش پیدا کند، بدیهی است که انتظار داشته باشیم تراز تجاری (تفاضل صادرات و واردات) کمتر شود. با این حال کار کمی پیچیده تر است، قضیه از این قرار است که با این محدودیت های دولتی باید انتظار داشت که پول ملی کشور تقویت شود و به اصطلاح نرخ ارز کاهش یابد؛ زیرا تقاضا برای ارز کمتر می شود.

 

از سویی دیگر، همین تقویت پول ملی به معنای گرانتر شدن نسبی محصولات صادراتی کشور هم هست که تقاضا برای آنها را کاهش می دهد و در نتیجه صادرات کشور نیز کاهش خواهد یافت و تراز تجاری بدون تغییر باقی می ماند. با این حال اوضاع نسبت به قبل بدتر هم می شود؛ زیرا علیرغم ثابت ماندن تراز تجاری؛ حجم کل مبادلات کاهش می یابد. عده ای بهره مند می شوند، ولی جامعه در کل متضرر خواهد شد. منطق کلی البته روشن است در بلند مدت نمی توانی بیش از آنچه از دیگران می گیری به آنها بدهی، والله اعلم.

 

اکونومیست فارسی

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۷۲۸
کد خبر : ۴۵,۸۱۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید