به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 41 سال 2018

(شماره 445)
گزارش هفته 41 سال 2018

سنگ آهن

فولاد ایران: قیمت سنگ آهن وارداتی در چین اغلب روزهای هفته گذشته را صعودی گذراند چرا که خرید ها در چین پس از تعطیلات هفته اول اکتبر بالا رفت. قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد از حدود 69 دلار یک هفته قبل تا 71.70 دلار هر تن خشک سی اف آر بالا رفت و تا آخر هفته کمی افت نموده 71.05 دلار هر تن خشک سی اف آر شد. ظاهرا خبرهای جدید برای کاهش تولید کارخانه ها جهت کاهش آلودگی هوا جو بازار را کمی منفی نمود. در هر حال فولادسازان چینی حاشیه سود خوبی دارند از این رو نباید انتظار داشت سنگ آهن بازاری نزولی داشته باشد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد کمتر از یک دلار رشد داشته 29.6 دلار هر تن فوب ثبت شد. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران  نیز  از حدود 25 دلار به 25.4 دلار هر تن فوب بهبود یافت.

 

قراضه

فولاد ایران: متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80   در ترکیه تا 8 دلار بهبود داشته 329 دلار هر تن سی اف آر شد. بازار خیلی فعالیت نداشت و هر دو طرف معامله مقاومت نشان می دادند. خریداران در ترکیه نیاز به قراضه دارند ولی منتظر ارزان تر شدن قیمت نشستند برخی هنوز به دنبال 325 دلار هر تن سی اف آر بودند در حالی که امریکایی ها قیمت را تا 340 دلار هم رسانده اند.

در خاور دور کره جنوبی قراضه امریکا را در 355 دلار هر تن سی اف آر خریداری کرد. در بازار داخلی ژاپن قیمت قراضه سنگین کلاس 2 حدود 342 دلار بود.

در جنوب شرق آسیا قراضه سنگین 20-80 امریکا 335 تا 340 دلار هر تن سی اف آر خریداری شد. قراضه ژاپن هم 365 دلار هر تن سی اف آر بود.

 

بیلت

فولاد ایران: قیمت بیلت در اغلب بازارها هفته گذشته نزولی بود. تقاضای پایین در بازارهای خریدار و نوسان نرخ ارز ترکیه علل اصلی این رکود بودند. بیلت سی آی اس 9 دلار هر تن ارزان تر شده 462 دلار هر تن فوب شد که بیشتر از ده ماه چنین قیمت پایینی بی سابقه بوده است.  در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی از 520 تا 530 دلار به 520 تا 525 دلار هر تن سی اف آر رسید. بیلت ترکیه هم 510 تا 515 دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا بود و خریدهایی در 505 دلار هر تن سی اف آر نهایی شد. بیلت سی آی اس هم 505 تا 515 دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا بود و خریدار کمی داشت.

در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت 475 تا 485 دلار هر تن درب کارخانه بود که نسبت به یک هفته قبل افتی جزیی داشت. بیلت صادراتی ترکیه هم 5 دلار ارزان تر شده 480 تا 485 دلار هر تن فوب شد.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران:  قیمت شمش در هفته گذشته تقریباً ثابت ماند. میانگین قیمت روز شنبه برای سایزهای 125 و 150 میلیمتر 37138 ریال هر کیلو بود و تا روز دوشنبه به 36275 ریال سقوط کرد. ولی با بهبود نرخ ارز قیمت به 38175 ریال هر کیلو تا چهارشنبه رسید. تقاضای شمش به حداقل خود رسیده است چون مساله حمل و نقل تا آخر هفته با مشکل روبرو بود این مساله روی تقاضای مقاطع اثر گذاشته بود و طبعاً تقاضای شمش را هم پائین آورد. در هفته گذشته تولیدکنندگان شمش به دنبال وصول مابه التفاوت هر کیلو 13000 ریال شمش های فروخته شده قبلی در بورس بودند. این مساله نوردکارها را با احتیاط روبرو کرده است و تا این مساله روشن نشود تقاضای خرید در بورس به علت بی اعتمادی به معاملات این نهاد به جای خود باقی است. در این که این مابه التفاوت خلاف تمام قوانین بورس کالاست شکی نیست، اما شرایط فعلی بازار مقاطع بهترین فرصت را برای بخش خصوصی پیش آورده تا قدرت خود را بیازماید. چنانچه معاملات بورس با عدم استقبال روبرو شود وزارت صمت مجبور می شود از برخورد متکبرانه و خلاف خود دست بر دارد. در هفته گذشته معاملات شمش در بورس کمرنگ شد و عرضه این هفته فولاد خوزستان هم متوقف گردید در حالیکه فولاد خوزستان 25 هزار تن شمش در 16/07/97 عرضه کرده بود تنها 15 هزار تن تقاضا برای آن آمد. این مساله ناشی از همان اختلاف نوردکارها با تولیدکنندگان شمش است و جو بی اعتمادی به وجود آمده، تولید شمش کارخانه هائی که خارج از بورس فعال هستند با توجه به مشکل حمل در شرایط فعلی جواب گوی تقاضاست بنابراین فرصتی هست تا آنها که به دنبال احقاق حق خود هستند پیگیر این مطلب باشند. از طرف دیگر هفته گذشته عرضه آهن اسفنجی به دلیل آنکه تقاضا نداشت از تابلو خارج گردید. این مساله بیشتر ناشی از مشکل حمل کالاست ولی سرگردانی ناشی از دستورالعمل های وزارت صمت روی این مساله تاثیر گذاشته است طبق دستور وزارت صمت تنها تولیدکنندگان شمش می توانند آهن اسفنجی خریداری نمایند در حالیکه ظرفیت نقدینگی تولیدکنندگان شمش بخصوص در بخش خصوصی محدود است و مساله عدم حمل کالا روی قدرت خرید آنها تاثیر گذاشته است. وقتی بر خلاف دستور شرع و قانون وزارت صمت قاعده وضع می نماید باید متوجه باشد که تاثیر حذف عامل سرمایه در تولید و ارتباط خطی تولید به تولید چه نتیجه ای دارد. همه دست اندرکاران فولاد اعم از کارگزاران بورس، تولیدکننده ها یا تجار به امید تغییر وزیر نشسته اند تا در شرایطی که دشمن خارجی کمر به نابودی صنعت فولاد بسته تغییری در خود تحریمی ایجاد شده توسط وزارت صمت به وجود آید.

 

مقاطع

فولاد ایران: هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه 499 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. همچنین میلگرد در بازار داخلی ترکیه 509 تا 520 دلار هر تن درب کارخانه  ثبت شد.  فعلا کارخانه ها ترجیح می دهند میلگرد اضافی تولید نکنند و بر فروش بیلت تمرکز دارند. میلگرد صادراتی چین نیز یک دلار ارزان تر شده 568 دلار هر تن فوب ثبت شد. قیمت میلگرد در بازار داخلی چین پس از تعطیلات کمی بالا رفته بین 658 تا 664  دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.

میلگرد صادراتی سی آی اس از 520 دلار به  500 تا 510 دلار هر تن فوب کاهش داشت. تقاضا در اغلب بازارهای مصرف کننده کم و جو بازار بیلت نیز منفی بود.

 در بازار داخلی اروپا میلگرد از 549 یورو به 545 یورو هر تن درب کارخانه کاهش یافت.  در بازار امریکا نیز میلگرد 698 دلار هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر باقی ماند.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایرانقیمت میله گرد از روز شنبه تا دوشنبه نزولی بود از 45311 ریال برای سایزهای 8 تا 32 میلیمتر به 44228 ریال رسید ولی با افزایش نرخ ارز قیمت برگشت و به 45232 ریال رسید علت افزایش قیمت تنها مساله نرخ ارز نبود بلکه دو عامل دیگر در افزایش قیمت موثر بود : اول برطرف شدن بعضی موانع حمل که تا آخر هفته تقریباً بارگیری از همه مبادی شروع شد ولی در خوزستان تا اربعین محدودیت مسیله حمل به دلیل توقف تردد در مرز وجود خواهد داشت . مساله دوم برای برگشت قیمت، موجودی انبارها بود . با سرازیر شدن کالاها به انبارها قیمت ها باید کاهش و متعادل گردد در حال حاضر شرایط برای پیش بینی روند قیمت ممکن نیست، ولی با توجه به قیمت فعلی شمش، میله گرد فضائی برای کاهش قیمت ندارد. روند قیمت دیگر مقاطع مثل میله گرد بود در حالیکه دامن نوسان آنها محدودتر بود. میانگین قیمت روز شنبه 45000 ریال هر کیلو برای تیرآهن 14 – 16 – 18 بود که از روز سه شنبه به بعد قیمت بالا رفت و به 46000 ریال رسید.

 

ورق

فولاد ایران: هفته گذشته ورق گرم صادراتی چین 2 دلار افت قیمت هفتگی را تجربه نموده 565 دلار هر تن فوب شد.

جو بازار ورق ترکیه همچنان منفی بود و خریدار چندانی در بازار نبود. ورق گرم در بازار داخلی ترکیه 570 دلار هر تن درب کارخانه بود و تا 10 دلار پایین تر معامله شد. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز  از 575 دلار هفته قبل به 565 دلار هر تن فوب رسید.

بازار ورق صادراتی سی آی اس هم در رکود بود و ورق گرم با حدود 16 دلار هر تن افت قیمت هفتگی به 517 دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم هفته گذشته از 849 دلار هر شورت تن درب کارخانه به 836 دلار کاهش یافت. در اروپا نیز ورق گرم 4 یورو ارزان تر شده  563 یورو هر تن درب کارخانه شد.

 ورق در بازار ایران

فولاد ایران: ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه در انزلی 59000 ریال هر کیلو معامله شد که تا چهارشنبه به 57000 ریال رسید ورق های نورد و لوله اهواز هم روز شنبه 52000 ریال شنیده شد ولی تا آخر هفته به 54000 ریال هر کیلو رسید. این در حالی است که محموله های فروخته شده و حمل نشده زیادی در کارخانه انباشته شده است با حمل این کالاها بازار آرامش پیدا خواهد کرد ولی قیمت با توجه به پایه قیمت اسلب فولاد خوزستان که 36500 ریال است فضای زیادی برای کاهش ندارد.

ورق های گرم ضخامت 2 تا 15 میلیمتر با محدودیت عرضه روبروست میانگین قیمت شنبه 41625 ریال بود. مشکل حمل کالا، تمایل به انجام معامله را ضعیف کرده است به همین دلیل قیمت به 40975 ریال تا چهارشنبه رسید. فولاد مبارکه با تقاضای نه چندان دلچسب برای ورق گرم کلاس C روبرو شد علت اصلی آن مساله محدودیت سهمیه های خریداران است که احتمالاً تا پایان مهر ماه ادامه خواهد یافت. با توجه به مشکل حمل اکثر مصرف کننده ها با احتیاط برخورد می کنند در حالیکه تقاضای جذابی در بازار نیست.

ورق های اکسین روند نزولی داشت تقاضای این کالا بسیار محدود شده است در حالیکه این کارخانه با مشکل مدیریتی دست به گریبان است، قیمت تمام شده محصولش با بازار تطبیق نمی کند. در حالیکه قیمت بازار، روز شنبه 41313 ریال هر کیلو بود که تا چهارشنبه به 40675 ریال رسید اما قیمت تمام شده این کالا حداقل 43785 ریال هر کیلوست. موجودی انبارها که در قیمت ارزان تر خرید شده هنوز جواب گوی بازار است بنابراین بازار در مقابل افزایش قیمت تمام شده مقاومت می کند.

ورق سرد هفته سختی را پشت سر گذاشت تقاضا به شدت پائین آمده به همین علت میانگین قیمت ضخامت 50/0 تا 5/2 میلیمتر که روز شنبه 71846 ریال بود به 70423 ریال رسید فولاد مبارکه روز دوشنبه 10400 تن از این کالا را در قیمت پایه 50275 ریال فروخت که با قیمت بازار فاصله زیاد دارد. این فاصله ناشی از عدم حمل کالا و وابستگی خریدارها به موجودی انبارها بوده است. با رفع مشکل حمل قیمت کاهش خواهد یافت و فاصله آن با قیمت بورس کمتر خواهد شد بخصوص آنکه قیمت میانگین بازار بیشتر به علت تقاضا روی چند ضخامت افزایش یافته است ولی بعضی ضخامت ها یا کیفیت ها با عدم استقبال در بازار روبروست.

ورق گالوانیزه با ثبات نسبی قیمت روبرو بود در حالیکه بعضی ضخامت ها با کمبود عرضه نسبی روبروست. محصولات مبارکه در بازار کمتر دیده می شود در حالیکه محصول کاشان و هفت الماس به طور نسبی جوابگوی تقاضای ضعیف بازار است.

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران
۲۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۰۵۲
کد خبر : ۴۶,۱۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید