به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آمریکا با عربستان چه می‌کند؟

«گاو بازی» ترامپ با عربستان

پایگاه خبری فولاد ایران - گرچه آمریکا در همه تحولات داخلی و چینش‌های سیاسی عربستان نقش بسزایی دارد اما نه واشنگتن می‌خواهد ریاض را تنبیه کند و نه عربستان در این میان دست بسته است؛ تهدید عربستان به افزایش قیمت نفت، نقطه ضعف ترامپ را نشانه گرفته است، موضوعی که ترامپ ماه‌هاست به دنبال تحقق آن بوده و بارها گفته است قیمت نفت باید کاهش یابد.

 

 

🔺 مهمترین ابزاری که عربستان در دست دارد خروج سرمایه خود از آمریکا و انجام معاملات نفتی با ارزی جز دلار است. ابزار نخست برای هر دو کشور بسیار مهم است بطوری که در دوران اوباما، عربستان تهدید کرد در صورت انتشار گزارش حادثه تروریستی 11 سپتامبر، دلارهای خود را از وال استریت خارج می‌کند که برخی منابع آن را بیش از 120 میلیارد دلار تخمین می‌زدند. این تهدید به حدی جدی بود که دولت اوباما با تمام ذهنیت نه چندان خوبی که به ریاض داشت، ترجیح داد همه چیز را مسکوت بگذارد.

 

🔺درباره ابزار دوم نیز باید گفت آمریکا کاهش نقش دلار در معاملات بین‌المللی را یکی از خطرات بزرگ امنیت ملی خود می‌داند که روند آن از سال 2018 نگران کننده‌تر از پیش شده است. با توجه به نفوذ عربستان در بازار نفت و تکیه دلار به کالایی مانند نفت، تهدید عربستان می‌تواند تبعات بدی برای آمریکا داشته باشد.

 

🔺 تحلیلگران به خوبی می‌دانند عربستان امروز، همانند گاوی وحشی در چینی فروشی است؛ با سیاستمدارانی خام و جوان که در حال ویران کردن هستند. در آن سوی معادله هم رئیس جمهوری قرار دارد که تنها به دوشیدن این گاو شیرده می‌انیشد و بعید است این گاو را در آستانه قرباتی کردن بداند.

 

🔺با این وجود، هرگونه کنشی از سوی آمریکا می‌تواند اتفاقات بزرگی را در جهان به بار بیاورد و قطعا سیاستمداران آمریکایی به توجه به تبعات اقتصادی رو در رویی با عربستان، ترامپ را در نادیده گرفتن پرونده خاشقجی تشویق می‌کنند اما از یاد نبریم هر دو طرف این معادله، بیگانه با جهان سیاست اگر قصد زورآزمایی داشته باشند شاید اتفاق بزرگی در جهان رخ دهد.

 

 

🔺 نباید از خاطر برد که در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، رابطه شاه ایران با آمریکا به مدت کوتاهی تیره و تار شد اما در نهایت، با صدور مجوزهای فروش تسلیحات نظامی به ایران، قراردادهایی گران قیمت -  با سه برابر قیمت واقعی -  امضا شد که کارخانه سلاح سازی آمریکا را از ورشکستگی نجات داد. شاید ترامپ به تکرار 46 سال پیش خوشبین است اما نباید فراموش کرد که در عربستان، یکپارچگی سیاسی وجود ندارد و همین موضوع، شکاف در داخل عربستان را شاید به سمت اتفاقاتی ببرد که در سال 1975 منجر به قتل ملک فیصل توسط یکی از اعضای خاندان سلطنتی شد تا دربار هماهنگتر با واشنگتن باشد.

 

🔺عربستان امروز تقریبا فاقد شعور و درک سیاسی است؛ آنها حاضرند هر هزینه‌ای بدهند اما به ارضای خواسته‌های خود بنشینند. آمریکا به خوبی این را می‌داند؛ در اتفاقات امروز، نقش تعیین کننده را آمریکا دارد که می‌تواند با یک تهدید عربستان را به مرز جنون بکشاند البته اگر قتل و برکناری در میان نباشد!

 

🔺 ترامپ علاقه‌ای ندارد گاو شیرده خود را از دست دهد؛ او بخوبی می‌داند با هر تکانه اقتصادی امیدش به تداوم ریاست جمهوری‌اش کاهش خواهد یافت. آل سعود هم به این موضوع آگاه است تا شاید مصالحه‌ای میان خود برقرار کنند. فعلا باید منتظر واکنش جدی آمریکا به تبعات قتل ستون نویس واشنگتن پست بود.

وحید حاجی پور

۲۵ مهر ۱۳۹۷ ۰۸:۳۴
تعداد بازدید : ۴۳۱
کد خبر : ۴۶,۲۲۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید