به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد و توسعه اقتصادی به چه قیمت؟

پایگاه خبری فولاد ایران - یکی از مهمترین مباحث برای هر کشوری تولید بیشتر و درنتیجه ی آن رشد و توسعه اقتصادی است. اما باید همواره به این مهم توجه شود که تولید و توسعه اقتصادی دارای هزینه هایی است که گاهاً میتواند بر سلامت انسان تأثیر منفی داشته باشد.

 

🔹 تولید جهانی زباله تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر افزایش خواهد یافت و بیشترین مقدار رشد در تولید زباله، توسط کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای   پیشرفته خواهد بود.

 

 🔹برای بیش از دو قرن از زمان آغاز انقلاب صنعتی، اقتصاد غربی براساس فرض "اتخاذ، ساختن، انهدام" ساخته شده‌است. اما زباله هایی که در قرن بیستم توسط اروپا و امریکا ایجاد شده اند، درمقایسه با زباله هایی که در حال حاظر توسط اقتصادهای نوظهور مثل چین تولید شده اند، عددی به حساب نمی آیند. براساس گزارش جدید بانک جهانی، در سال ۲۰۱۶ در کل جهان ۲ میلیارد تن زباله جامد شهری (زباله خانگی و تجاری) تولید شده است. این به معنای روزی ٧٤٠گرم برای هر فرد است.

 

 🔹این اعداد شامل زباله های عظیم صنعتی نمیشود. زباله ها و پسماند های صنعتی از مواد با ارزش تری مثل آهن تشکیل میشود و برای بعضی از شرکت ها جمع آوری و فروش این پسماندها سودآور است. اما بزرگترین مشکل پسماندها و زباله های جهان، مدیریتِ ٣٠میلیارد تُن دی اکسید کربن نامرئی است که همه ساله در اتمسفر رها میشود.

 

 🔹هرچه مردم ثروتمندتر میشوند، بیشتر مصرف میکنند و درنتیجه بیشتر دور میریزند. اقتصادهای توسعه یافته ۱۶درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و ۳۴ % زباله آن را تولید می‌کنند.

 

 🔹بر اساس گزارش بانک جهانی، تا اواسط قرن حاضر میلادی، کشورهایی اروپایی و امریکا ٢٥ درصد به میزان تولید زباله و پسماند خود اضافه میکنند. در همین دوره در آسیای شرقی میزان تولید زباله به نصف افزایش خواهد یافت و در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا سه برابر خواهد شد. کل تولید جهانی سالانه زباله نیز به ۳.۴ میلیارد تن خواهد رسید.

 

 🔸رامین امانی

 انجمن علمی اقتصاد دانشگاه کردستان

۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۴۸۵
کد خبر : ۴۶,۲۵۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید