به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

واقعیت پشت پرده رونق اقتصادی ترامپ

پایگاه خبری فولاد ایران -ترامپ به عنوان اسطوره رونق اقتصادی بادوام و پایدار خودنمایی می کند اما با نگاهی دقیق تر به استاندارد زندگی اکثر مردم امریکا می توان تصویر متفاوت تری را درک کرد. بازار سهام امریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ رشد بالایی پیدا کرد اما با آغاز جنگ تجاری ترامپ رشد آن کمرنگ تر شد. به گزارش فولاد ایران، با توجه به اینکه بیش از 80 درصد بازار سهام متعلق به 10 درصد امریکایی هاست پس بنابراین رونق سهام بورس امریکا عملا تاثیر چندانی برای مردم نخواهد داشت. تاثیر جنگ هاي تجاری ترامپ در زندگی کارگران عادی در حال نمایان شدن است. به طور مثال، تعرفه فولادی امریکا تاکنون یک میلیارد دلار زیان به شرکت فورد وارد کرده و این شرکت خودروسازی را مجبور به انجام اقداماتی در جهت کاهش هزینه خود از جمله کاهش دستمزد و تعدیل نیرو کرده است.

و اما رشد اقتصادی. آمار وزارت بازرگانی نشان می دهد اقتصاد امریکا با سرعت تمام طی فصل دوم 4.2 درصد رشد داشته است اما این رشد نمود چندانی در سطح زندگی قشر متوسط جامعه نداشته و سطح دستمزد آنها هیچ گونه تغییری پیدا نکرده است. ترامپ مالیات ثروتمندان را پایین آورد و به دیگران وعده افزایش دستمزد ها را داد اما این افزایش هرگز رخ نداد. از طرفی، درحالیکه نرخ بیکاری به 2.7 درصد افت کرده اما امنیت اشتغال پایین تر از گذشته آمده. این در حالی است که هزینه مسکن نیز سرسام آور شده و بیشتر مردم امریکا سهم عمده ای از درآمد خود را بابت اجاره بها یا وام مسکن اختصاص می دهند. راهکار ترامپ برای این مورد ارائه مسکن با یارانه های دولتی بود که این راه حل به معنای افزایش بیشتر هزینه خانه دار شدن و بدهکاری بیشتر مردم بود.

هزینه خدمات درمانی بسیار بالا رفته و طی دو سال گذشته حدود 4 میلیون نفر پوشش هزینه خدمات درمانی خود را از دست داده اند، این در حالی است که هزینه دارو نیز از کنترل خارج شده است و پاسخ ترامپ برای حل این موضوع ادغام بزرگترین شرکت داروسازی با بیمه گران بهداشت و درمان، یعنی تشکیل یک قدرت بزرگ تر برای افزایش بیشتر قیمتها بود. هزینه تحصیل د رامریکا همچنان رو به افزایش است. سیستم حمل و نقل شهری و جاده ها فرسوده شده در حالی که ترامپ وعده 1.5 تریلیون دلاری برای تعمیر زیرساختها را داده بود.

تغییرات آب و هوایی نیز از طرف دیگر استاندارد زندگی مردم امریکا را تحت الشعاع قرار داده چراکه اکثر آنها با رویدادهایی مثل سیل، گردباد، طوفان و آتش سوزی ها مواجه اند و در صورت بیمه نبودن می بایست هزینه زیادی را بابت جبرات خسارات وارده متحمل شوند. اما راهکار ترامپ برای حل این موضوع اجازه دادن ورود کربن بیشتر به اتمسفر و شدیدتر کردن تغییرات آب و هوایی بوده است.

در بحث کلی در مورد اقتصاد اغلب به مواردی مثل رشد اقتصادی، بازار سهام و نرخ بیکاری توجه می شود. اما اکثر امریکایی ها در این مدل اقتصاد زندگی نمی کنند و با اقتصاد شخصی خود که شامل سطح دستمزد، امنیت شغلی، رفت و آمد، مسکن، مراقبتهای بهداشتی، دارو ، تحصیل و بیمه است درگیر هستند. اکثر این مردم به جای یک رونق اقتصادی شاهد شکاف های ایجاد شده در تمام ابعاد زندگی خود هستند. هر چند ترامپ به تنهایی مسئول ایجاد این شکاف ها نیست و وقوع این جریانات قابل پیش بینی بود اما او نه تنها هیچ کاری برای جلوگیری از آن نکرده بلکه شرایط را به مراتب بدتر هم کرده است.

منبع: Newsweek

 

موضوعات مرتبط: فولاد قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۳۰ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۸۵۳
کد خبر : ۴۶,۳۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید