به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 52 سال 2018

گزارش هفته 52 سال 2018
(شماره 455)
سنگ آهن
فولاد ایران : سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین در آخرین هفته سال 2018 حدود 2 دلار بهبود داشته 72.70 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. خرید ها کمی در چین افزایش داشت و کارخانه ها سعی داشتند خود را برای تعطیلات سال نو چینی در فوریه آماده کنند. محدودیت حرکت تریلی ها در نقاط شمالی چین نیز ظاهرا برداشته شده بود از این رو فعالیت بازار این ماده اولیه در چین بیشتر شد. البته تا پایان هفته، دیگر جو تعطیلات حاکم شد ولی برای آغاز سال 2019 چشم انداز بازار مثبت است. 
 در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، بنا بر گزارش یومتال، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد از 28.4 دلار به 29.7 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران  نیز از 26.9 دلار یک هفته قبل به 28.4 دلار هر تن فوب رسید.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در ترکیه قراضه وارداتی به طور متوسط تا 5 دلار افت داشت. فعالیت بازار به دلیل رکود بازار های فولاد ناچیز بود. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80  حدود 285 تا 290 دلار هر تن سی اف آر و قراضه خرد شده 290 تا 295 دلار هر تن سی اف آر شد. در جنوب شرق آسیا قراضه وارداتی کانتینری در 275 دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود. 
در هند قراضه خرد شده وارداتی 2 دلار افت داشته 328 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. 
قراضه سنگین کلاس 2 صادراتی ژاپن نیز در 267.5 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. 

بیلت
فولاد ایران:  تعطیلات سال نو میلادی بازار بیلت سی آی اس را در رکود برد. قیمت بیلت سی آی اس از 415 دلار به 405 دلار هر تن فوب هم رسید و برخی از معامله در 380 تا 390 دلار هر تن فوب صحبت نمودند. البته فعالان بازار امیدوارند در ژانویه بازار بیلت وضعیت بهتری پیدا کند بخصوص که ظاهرا ترکیه مجوز معافیت از افزایش تعرفه های مالیاتی را از امریکا گرفته است بنابراین احتمال افزایش صادرات ترکیه به امریکا زیاد است.
در ترکیه بیلت سی آی اس از 410 دلار هر تن سی اف آر بالاتر نبود. در خاور دور نیز 455 تا 460 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که در ثبات نسبی بود. بیلت صادراتی چین نیز 445 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. 
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: بیلت قیمت تقریباً ثابتی داشت میانگین قیمت سایزهای 125 و 150 میلیمتر روز شنبه 28400 ریال بود و تا دوشنبه روند افزایشی که از هفته قبل شروع شده بود ادامه یافت و به 30350 ریال رسید. ولی از سه شنبه به بعد بازار کاملاً ساکت شد که روز چهارشنبه به 29525 ریال رسید. میانگین قیمت کلی این هفته 29700 ریال بود که 3162 ریال با میانگین هفته قبل فاصله داشت.
رکود بازار باعث شده تا وزارت صمت حاضر به تغییر در بعضی سیاست هایش گردد. در هفته گذشته شاهد بودیم محدودیت خرید روی در بورس کالا و موانع صادراتی آن برداشته شده است. صادرات آهن اسفنجی هم آزاد شد، خریداران محصولات مبارکه مجاز شدند تا سهمیه دو ماه را در بورس خرید کنند ، اما هنوز محدودیت صادرات اسلب و شمش باقی است. ضمن آنکه تجار هنوز مجاز به خرید شمش در بورس نیستند در حالیکه کارخانه های تولید کننده شمش بخصوص آنها که با ضایعات محصول تولید می کنند در شرایط بسیار دشواری هستند. با کاهش قیمت شمش، آهن اسفنجی دو هفته در بورس خریدار نداشت، با قیمت های فعلی و روش های دستوری فعلی هم خریدار نخواهد داشت. کلید فروش آهن اسفنجی در دست شمش است، صادرات آهن اسفنجی به سادگی مقدور نیست بخصوص در شرایط فعلی که وضعیت آب و هوا اجازه نمیدهد. از طرف دیگر آهن اسفنجی متکی به شمش است و تا محدودیت های صادراتی شمش برداشته نشود سیاست های دولت جواب نخواهد داد. عده ای از دست اندرکاران اعتقاد دارند که قیمت شمش در بورس بر اساس معادلات وزارت صمت باید به 2450 تومان برسد در حالیکه کارخانه های تولید کننده شمش در برابر آن مقاومت می کنند. در هر حال روند نزولی قیمت شمش و توقف معاملات میله گرد باعث شده تا این دیدگاه تقویت شود. تحلیل های اولیه بودجه توسط کارشناسان هم چندان دلچسب نیست ضمن اینکه تحریم ها بطور جدی وجود دارد . با این تفاصیل تا یک ماه آینده کارخانه ها راهی جز توقف نخواهند داشت مگر آنکه دولت صادرات شمش و معاملات شمش را آزاد کند. نباید فراموش کرد که هزینه تولید با توجه به قیمت های جدید الکترود که ناشی از تفاوت نرخ ارز می باشد بسیار بالا رفته است . در شرایط فعلی تمام نمودارها نشان میدهد دولت در لاک دفاعی فرو رفته حتی ارقام بودجه هم همین را نشان میدهد در حالیکه دولت می بایست از شروع تحریم ها حالت تهاجمی می گرفت تا زمانی که روحیه دفاعی است امیدی به رونق نخواهد بود. دولت اصرار دارد قیمت فولاد، سیمان و محصولات پتروشیمی را پائین بیاورد در حالیکه مساله اصلی تقاضاست. اگر شمش را در کیلوئی 1000 تومان هم بدهند تقاضای کلی آن افزایش نخواهد یافت چون نه مصرف داخلی دارد نه فضای صادراتی. در هر حال اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند هفته های پیش رو افت قیمت را شاهد خواهیم بود. یک دلیل عمده آن است که آهن اسفنجی در قیمت 12240 ریال پایه برای روز شنبه عرضه شده که نسبت به آخرین عرضه 10 درصد پائین تر است. این کاهش قیمت باعث ترس بازار و عقب گرد از خرید می گردد در نهایت کاهش قیمت شمش ادامه خواهد یافت.

مقاطع
فولاد ایران: پایان هفته گذشته میلگرد صادراتی چین 486 دلار هر تن فوب ثبت شد که 1.5 دلار بهبود داشت. 
میلگرد صادراتی سی آی اس هفته گذشته 460 دلار هر تن فوب بود که به دلیل جو تعطیلات سال نو در ثبات بود. 
میلگرد صادراتی ترکیه 450 تا 455 دلار هر تن فوب بود و قیمت در بازار داخلی آن 445 تا 460 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. هفته پایانی سال بود و بازار در کل در رکود هم به سر می برد. 
در بازار داخلی اروپا میلگرد در 535  یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد 698 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت مقاطع از روز شنبه روند صعودی گرفت بعضی عرضه کننده ها به گرمی بازار کمک کردند میانگین قیمت میله گرد روز شنبه 34152 ریال برای قطر 8 تا 32 میلیمتر بود روز چهارشنبه به 36585 ریال رسید در حالیکه اوج قیمت روز دوشنبه با میانگین 36878 ریال بود. از روز سه شنبه خریدارها از بازار عقب نشستند انبارها با میله گردهای ارزان قیمت هفته های قبل پر شده بود بنابراین تلاش کارخانه ها برای فروش محصول بی نتیجه بود. هفته آینده شاهد مسابقه فروش خواهیم بود و به دنبال آن کاهش قیمت. اگر شمش در بورس با کاهش قیمت پایه روبرو شود محققاً روند نزولی قیمت مقاطع عمیق تر و طولانی تر خواهد شد. نباید فراموش کرد که در فصل سرما هستیم، بودجه عمرانی نیست، صادرات دچار خود تحریمی شده چون دولت FATF را دارد اجرا می کند و برای کنترل پول شوئی صادرات ریالی را بسته است در برابر همه این عوامل نشانه های مثبت قابل ذکر نیست.
تیرآهن سایزهای 14 – 16 – 18 در اصفهان روز شنبه 43300 ریال قیمت داشت ولی تا چهارشنبه به 42500 ریال رسید در حالیکه دست اندرکاران چشم انداز مثبتی برای هفته های آینده تصور نمی کردند.

ورق
فولاد ایران: ورق گرم صادراتی چین هفته پایانی 2018 را در 482 دلار هر تن فوب به پایان رساند که 5.5 دلار افت هفتگی داشت. ورق گرم صادراتی سی آی اس در 460 دلار هر تن فوب در ثبات ماند.
در بازار ترکیه ورق گرم از 500 تا 505 دلار به 495 تا 498 دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز در 480 تا 490 دلار هر تن فوب باقی ماند. 
در بازار داخلی امریکا ورق گرم یک دلار ارزان تر شده 740 دلار هر شورت تن درب کارخانه شد. در اروپا نیز ورق گرم  از 517 یورو به 522 یورو هر تن درب کارخانه  رسید. 
ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر محصول سبا 43000 ریال پیشنهاد میشد ولی روز دوشنبه تا 51000 ریال هم بالا رفت. ورق نورد و لوله اهواز روز شنبه 43000 ریال عرضه میشد ولی تا آخر هفته به 46000 ریال رسید عرضه مبارکه روز دوشنبه بسیار معنا دار بود، بر اساس گزارشاتی که به بورس سهام داده شده مقدار فروش مبارکه کاهش داشته و چشم انداز ماه های آتی روشن نیست به همین دلیل در هفته قبل مبارکه دو سیاست در پیش گرفت اول آنکه سهمیه های عرضه را به جای یک ماه به دو ماه افزایش داد دوم قیمت ورق گرم کلاس C را 37661 ریال اعلام کرد و گرم B را 35980 ریال در حالیکه همیشه بر عکس بود این امر نشان دهنده آن است که مبارکه به دنبال افزایش فروش است و به همین دلیلی سوگلی اش را فدا می کند . با این ترفند مبارکه موفق شد 61 هزار تن ورق گرم B  را بفروشد اما از فردای آن روز بازار لوله و پروفیل با افت جدی روبرو شد و قیمت ورق B پائین آمد. این امر نشانه کاهش قیمت اسلب است. با کاهش قیمت اسلب طبعاً قیمت ورق نورد و لوله و به دنبال آن ورق مبارکه کاهش خواهد یافت ولی این روند کاهشی تا کجا می تواند ادامه یابد ؟؟ اگر قیمت ها به اردیبهشت 97 برگردد دولت دست از سر بازار فولاد بر خواهد داشت ؟
ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر تا روز سه شنبه روند صعودی یافت و از 42150 ریال شنبه به 44125 ریال رسید ولی از سه شنبه به بعد روند قیمت نزولی شد که به 43900 ریال رسید. کمتر کسی علاقه به خرید نشان می دهد چون سیاست بی اعتمادی بر بازار حاکم است. دولت همانطور که صراف ها را از بازار ارز خارج کرد سرمایه ها را از بازار بورس کالا خارج کرده است ولی ارز منشاء خارجی دارد در حالیکه فولاد تماماً داخلی است.
ورق های اکسین بازار به نسبت باثباتی داشت در حالیکه چشم انداز امیدوار کننده ای نشان نمیداد میانگین قیمت 39000 ریال برای ضخامت های 10 تا 40 میلیمتر روز شنبه تا 39938 ریال بالا رفت که علت آن محدودیت عرضه ضخامت های 8 تا 15 میلیمتر است. با توجه به رقابت محصولات کاویان قیمت های اکسین فضائی برای افزایش ندارد.
 ورق سرد با بهبود ضعیفی روبرو بود و میانگین قیمت آن از 64083 ریال به 65958 ریال رسید در حالیکه تقاضای آن ضعیف است روز دوشنبه مبارکه 13 هزار تن عرضه کرد ولی فقط موفق به فروش 10600 تن آن شد در حالیکه سهمیه ها را افزایش داده بود.
ورق گالوانیزه تنها کالائی بود که با افزایش واقعی قیمت روبرو شد میانگین قیمت روز شنبه 75369 ریال هر کیلو بطور متوسط برای محصولات همه کارخانه ها از ضخامت 40/0 تا 5/1 میلیمتر بود، بهبود قیمت روی به افزایش قیمت این کالا کمک کرد و آن را تا 77194 ریال بالا برد.  
 


بیلت52
سیاه52
روغنی52


بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران


۸ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۶۸۸
کد خبر : ۴۶,۶۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید