به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 03 سال 2019

گزارش هفته 03 سال 2019
(شماره 458)
سنگ آهن
فولاد ایران : هفته گذشته آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین75.20 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد که پس از نوساناتی در طول هفته، نسبت به هفته قبل کمی رشد قیمت داشت. انتظار می رود تا پایان ژانویه چندین محموله جدید وارد بنادر چین شود از این رو فشار بر قیمت ها در بازار نقدی بیشتر خواهد شد. وضعیت بازار پس از تعطیلات سال نو چین روشن نیست از این رو اغلب ترجیح دادند به طور جدی معامله نکنند و تا پس از تعطیلات فوریه منتظر بمانند. 
در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، بنا بر گزارش یومتال، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد از 31   دلار هر تن فوب  به 32.3 دلار هر تن فوب افزایش یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز 1.5 دلار  رشد داشته به 31.4 دلار هر تن فوب رسید. 

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 وارداتی در ترکیه 288 دلار هر تن سی اف آر شد که نسبت به یک هفته قبل تا 9 دلار بهبود داشت. 
قراضه وارداتی کانتینری خلوص 20-80 در جنوب شرق آسیا تا 5 دلار افت داشته 260 تا 265 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
 قراضه سنگین کلاس 2 صادراتی ژاپن نیز 5 دلار افت داشته 266 دلار هر تن فوب ثبت شد.  قراضه ژاپن در جنوب شرق آسیا 297 دلار هر تن سی اف آر معامله شد. 

بیلت
فولاد ایران: هفته گذشته فعالیت بازار بیلت سی آی اس به تدریج رو به بهبود بود. تقاضا در خاور میانه و آسیا بهتر شد و به افزایش فروش عرضه کننده ها کمک نمود. کارخانه ها توانستند تناژ بالایی از تولید فوریه خود را پیش فروش کنند و جو بازار بهتر شد. بیلت تولید فوریه از 397 دلار به 400 تا 403 دلار هر تن فوب رسید. برخی پیشنهاد ها را تا 410 دلار نیز بالا بردند. در جنوب شرق آسیا بیلت روسیه از 440 تا 450 دلار به 445 تا 450 دلار هر تن سی اف آر رسید. 
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین 4 دلار هر تن رشد داشته 504 دلار هر تن درب کارخانه شد.
بیلت صادراتی ترکیه نیز 415 تا 420 دلار هر تن فوب بود. در بازار داخلی آن نیز بیلت 415 تا 420 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. 
بیلت صادراتی چین نیز 15 دلار بهبود یافته 460 دلار هر تن فوب شد. 
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت شمش در هفته گذشته تقریباً ثابت بود . میانگین قیمت روز شنبه که 30650 ریال بود آخر هفته به 31088 ریال رسید، از آنجا که به علت کاهش قیمت در هفته های قبل تولید پائین آمده بود از روز شنبه قیمت شمش کمی بهبود یافت از طرف دیگر دو عامل روی قیمت شمش در هفته گذشته اثر گذاشت.
اول کاهش حمل به مقصدهای شمش به علت سرما و بارش برف 
دوم تامین قراضه و قیمت آن
در شرایط فعلی قیمت قراضه با شمش تطبیق نمی کند قیمت ضایعات حدود 2500 تومان است با توجه به کرایه حمل و پرت، قیمت شمش باید بالای 2900 تومان برای تولید کننده باشد تا جذابیت داشته باشد، ضمن آنکه به علت فصل سرما عرضه قراضه محدود شده است. در شرایطی که رکود اقتصادی پیش می آید به علت کاهش ساخت و ساز عرضه ضایعات کاهش می یابد در تمام کشورهای دنیا این قانون صادق است. از طرف دیگر کارخانه هائی که از آهن اسفنجی شمش تولید می کنند با تقاضای محدودی روبرو بودند که ناشی از کسادی بازار مقاطع بود. آهن اسفنجی هفته گذشته در قیمت پایه 12500 تا 12900 ریال معامله میشد به همین علت عرضه سبزوار در قیمت 13000 ریال در بورس متقاضی نداشت که این نشان دهنده نگاه محتاط آمیز تولیدکنندگان شمش است.
در هفته گذشته شاهد نامه اعتراض آمیز ایمیدرو به بانک مرکزی بودیم که مجوز ترخیص کالا در گمرک را برای فولادسازان بزرگ متوقف کرده بود، ظاهراً بانک مرکزی نقش وزارت امور اقتصادی و دارائی را در مورد واردات و صادرات به عهده گرفته است یک نشانه آن جلوگیری از ترخیص اتومبیل هائی است که به صورت بدون انتقال ارز از نیمه مرداد وارد شده اند توسط بانک مرکزی می باشد این روند نشانه حساسیت دولت به مساله ارز است. اگر دولت بتواند آمد و رفت ارز را کنترل کند محققاً به حاکمیت خودش کمک کرده است ولی یک مساله دیگر می تواند آن باشد که دولت به شدت به دنبال مهار نرخ ارز می باشد این برای بسیاری از دست اندرکاران معنا دارد .
بروز سرما باعث رکود می شود. بالطبع معاملات کاهش خواهد یافت در غیر اینصورت واحدهای تولید مقاطع نیاز به شمش دارند و این می تواند در اوایل هفته آینده به افزایش قیمت این کالا بیانجامد.
 
مقاطع
فولاد ایران: هفته گذشته بازار داخلی میلگرد چین در ثبات بود و در برخی موارد کمی افت داشت.  میانگین قیمت بین 547 تا 559 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. میلگرد صادراتی چین تا پایان هفته تا 22 دلار رشد داشته 488 دلار هر تن فوب ثبت شد. 
جو منفی بازارهای جهانی فولاد قیمت مقاطع صادراتی سی آی اس را نزولی نگه داشته میلگرد صادراتی سی آی اس 17.5 دلار افت داشته 435  دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. 
میلگرد صادراتی ترکیه نیز هفته گذشته 443  تا 450 دلار هر تن فوب ثبت شد که ثبات داشت. در بازار داخلی ترکیه نیز میلگرد 445 تا 450 دلار هر تن درب کارخانه بود که کمی از هفته قبل ارزان تر شد. 
در بازار داخلی اروپا میلگرد حدود 525  یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد همچنان 698 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت مقاطع روز شنبه بالا رفت این به دنبال افت تولید در هفته قبل بود ولی از روز یکشنبه بازار متعادل شد و روند نزولی گرفت تا روز سه شنبه که میانگین قیمت با 231 ریال کاهش به 35630 ریال رسید ولی از سه شنبه به بعد قیمت صعودی شد. علت افزایش قیمت میله گرد محدودیت عرضه شمش، افت تولید و عقب افتادگی تولید بعضی کارخانه ها بود، در اواخر هفته اعلام شد که کارخانه ها می توانند تا سقف 300 میلیون دلار ثبت سفارش واردات مواد اولیه داشته باشند. این باعث امیدواری برای صادرات کالاست هر چند که صادرات هنوز در هزار توی قوانین داخلی و تحریم های خارجی دست و پا می زند. شرایط رکود فعلی تا اسفندماه ادامه خواهد داشت چون ساخت و ساز در کشورهای همسایه هم به علت سرما جذاب نیست. این مساله باعث شده تا روی قیمت ارز عده ای از دست اندرکاران دقت خاص داشته باشند دخالت های بانک مرکزی و حساسیت های دولت هم بهترین دلیل برای توجه آنها به این مطلب است.
بازار تیراهن ، نبشی و ناودانی مثل میله گرد بود. تا روز سه شنبه قیمت ها رو به کاهش بود و بعد از آن کمی بهبود یافت. چشم انداز هفته آینده از اتفاق خاصی خبر نمی دهد مگر اینکه عرضه شمش محدود شود چون ذوب آهن اصفهان در هفته گذشته اجازه یافت تا سقف 5 هزار تن به هر کد کالا بفروشد. پروژه ها نیز از هفته آینده می توانند خارج از بورس خرید کنند همه این گشایش ها در واقع جبران محدودیت هائیست که در طول 5 ماه گذشته بدون دلیل بر صنعت فولاد اعمال شد ولی آنچه خدشه دار شده است اعتماد دست اندرکاران بازار فولاد به آینده است چون احساس می کنند دولت فقط به پیرامون خودش می اندیشد.    
  
ورق
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار ورق گرم چین رکود برقرار بود و در مواردی افت قیمت جزیی مشاهده شده است. میانگین قیمت سایز های مختلف بین 528 تا 553 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. ورق گرم صادراتی چین 7 دلار بهبود قیمت هفتگی داشته 485 دلار هر تن فوب شد. 
ورق گرم سی آی اس در 450 دلار هر تن فوب ثبات داشت. ورق گرم روسیه نیز 480 تا 490 دلار هر تن سی اف آر ترکیه  بود که معادل 460 تا 475 دلار هر تن فوب می باشد. در خاور میانه نیز ورق گرم روسیه 450 تا 460 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. 
در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 720 دلار  به 707 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش یافت. در اروپا نیز ورق گرم  3 یورو افت داشته 519 یورو هر تن درب کارخانه شد.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول محصول سبا روز چهارشنبه در اصفهان 46300 ریال عرضه میشد و محصول نورد و لوله 44500 ریال، تا آخر هفته رکود بازار قیمت را پائین آورد. محصول سبا به 45500 ریال رسید و نورد و لوله تا 44000 ریال. قیمت این کالاها به کف خود رسیده است و فضائی برای کاهش بیشتر آنها نیست. تنها راه برون رفت از این بحران آزاد شدن صادرات است که فعلاً به دلایل داخلی و خارجی امیدی به آن نیست. مبارکه80 هزار تن ورق گرم B را در قیمت 41311 ریال عرضه کرد که در نهایت به قیمت 42397 ریال فروخت. صحبت های مدیر عامل مبارکه در هفته گذشته شاهد مشکلات صنعت فولاد بود این مسایل به سادگی قابل حل نیست بخصوص که روحیه محافظه کارانه بانکی بر فضای اقتصاد کشور حاکم است در حالیکه نیاز به حالت تهاجمی هست تا زمانی که دولت گارد دفاعی گرفته وضع بر همین منوال خواهند بود .
ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر با بهبود جزئی قیمت روبرو شد میانگین روز شنبه که 43825 ریال بود تا آخر هفته به 44138 ریال رسید.
ورق های اکسین با ثبات قیمت روبرو بود بعضی سایزها مثل ضخامت 15 میلیمتر با کمبود عرضه روبروست این در حالی است که کاویان در هفته گذشته مثل هفته های قبل فعال نبود.
ورق سرد هفته آرامی را پشت سر گذاشت عرضه مبارکه در قیمت 49805 ریال باعث نگرانی دست اندرکاران شد چون میزان عرضه 20 هزار تن بود ولی 8900 تن معامله شد، مبارکه با سیستم بسته فروش اجازه بازار سازی و افزایش فروش را در شرایط خاص موجود از خود سلب کرده است. شاید اگر به جای بازی با قیمت یا عرضه اجازه ورود تجار را به معاملات بدهد برای دوره فعلی بتواند موثر باشد البته این سیاست با سیاست کلان مبارکه هم خوانی ندارد ولی ..............
ورق گالوانیزه بازار با ثباتی داشت کاهش محدودی در قیمت دیده شد میانگین قیمت در پایان هفته با 456 ریال تنزل به 74713 ریال رسید.
 

بیلت3
سیاه3
روغنی3

بازار ایران: محمد چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۷۸۷
کد خبر : ۴۶,۶۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید