به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

الگوی توسعه‌ ایران: روسیه!!!

الگوی توسعه‌ ایران: روسیه!!!
پایگاه خبری فولاد ایران- شاید پذیرش آن کمی سخت باشد: در حالیکه در الگوبرداری مدل توسعه #ایران، کارشناسان زیادی تاکنون مدلهای توسعه کشورهایی نظیر ژاپن، #کره‌جنوبی، مالزی و #ترکیه را بررسی، تحلیل و پیشنهاد نموده‌اند، اما توسعه ایران در بسیاری از ابعاد بسیار شبیه به مدل توسعه روسیه (البته اگر روسیه را دارای مدلی بدانیم!) بوده است. 
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️

1️⃣ بدلیل وجود ذخایر غنی #نفت و گاز و انواع مواد معدنی، بخش اعظم درآمدهای ارزی هر دو کشور (حدود ۵۰%) حاصل از درآمدهای نفتی است:
◀️ از مجموع ۹۵ میلیارد دلار درآمد ارزی ایران (بدون تحریم‌ها)، ۵۰ میلیارد دلار متعلق به درآمدهای نفتی بوده است.
◀️ از مجموع ۴۴۰ میلیارد درآمد صادراتی روسیه بالغ بر ۲۱۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی می‌باشد.
◀️ بخشی از این درآمدهای نفتی در هر دو کشور در توسعه صنایع سنگین نظیر سیمان، سنگ آهن، فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و پالایشگاه سرمایه‌گذاری شده که صدالبته سرمایه‌گذاری درستی بوده است.


2️⃣ اما با وجود دسترسی به درآمدهای کلان نفتی، ایران و روسیه هیچکدام در صنایعی نظیر الکترونیکز، مخابرات، خودروسازی، کشتی‌سازی، حمل و نقل هوایی، و یا خدمات مالی سرمایه‌گذاری صادرات محور نداشته‌اند.


3️⃣ در بعد ساخت و تولید بعنوان مثال، هر دو کشور با وجود دارا بودن صنعت #خودروسازی با قدمت بیش از ۵ دهه، هیچ‌‌گاه تبدیل به یک خودروساز جهانی نشده‌اند و جالب اینکه شریک استراتژیک خودروسازی هر دوی این کشورها #فرانسه می‌باشد! ‌ 🧐


 4️⃣ در کنار اینها، شباهت بسیار مهم ایران با روسیه در آن است که ایران در چند دهه‌ گذشته مشابه «روسیه دوران جنگ سرد»، #توسعه_اقتصادی را قربانی  توسعه صنایع موشکی و هسته‌ای نموده است: 
◀️برآورد میزان خسارات ناشی از تحریم‌های #انرژی_هسته‌ای بر کاهش درآمدهای نفتی ایران در بازه سال‌های 2012 تا انتهای 2019 بالغ بر 220 میلیارد دلار می‌باشد.


5️⃣ به لحاظ تفکرات سیاسی، هر دوی این کشورها برای چندین دهه‌ بدنبال مقابله با نفوذ آمریکا و تفکرات سرمایه‌داری آمریکایی بوده‌اند، هرچند نوع رویکرد آنها در مبارزه با استعمارگری ایالات متحده درست در نقطه مقابل هم قرار دارد: #رویکرد_تعامل روسیه در مقابل #رویکرد_تقابل ایران:
◀️ روسیه در عین مبارزه و ایستادگی در برابر کاپیتالیسم آمریکایی در طی مدتی بالغ بر ۷۰ سال، هیچگاه راه گفتگو و #مذاکره را بین دو کشور مسدود نکرده است.
◀️ همچنین روسیه روابط تجاری سنگینی نیز با ایالات متحده برقرار نموده: در سال ۲۰۱۸ حجم تجارت کالا و خدمات بین دو کشور روسیه و ایالات متحده بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار بود.
 

6️⃣ در بعد راهبرد #توسعه_منطقه‌ای و روابط با همسایگان، رویکرد ایران بشدت مشابه عملکرد روسیه می‌باشد، یعنی بیشتر از آنکه نفوذ منطقه‌ای دو کشور بر همسایگان مبتنی بر زیرساخت‌ها و تعاملات اقتصادی باشد، مبتنی بر نفوذ سیاسی و محوریت نظامی بوده است...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️

✍️اینکه چرا تفکرات توسعه‌ای ایران تا این حد شبیه به روسیه است، شاید مسئله‌ای اتفاقی باشد، شاید نه‌! اما با در نظر گرفتن جایگاه اقتصادی و محبوبیت جهانی روسیه، این کشور مسلما مدل مناسبی برای توسعه ایران نخواهد بود! 🤔

☘️ اما به هر ترتیب، حالا ایران در آستانه ورود به #سده_پانزدهم و آغاز سال ۱۴۰۰، می‌تواند با نگاهی هوشمندانه و مبتنی بر منافع ملی با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان ایرانی در داخل و خارج از کشور و استفاده از مشاوران خبره بین‌المللی، مدل توسعه اختصاصی خود را طراحی، و یا طرحی نو دراندازد...

iGlobe

۲۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۱
تعداد بازدید : ۱۵۶
کد خبر : ۴۶,۶۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید