به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

علامت سوال بر رشد قیمتی سهام پتروشیمی‌های داراب، جهرم و فسا

☑️ صف‌نشینی برای هیچ؟
پایگاه خبری فولاد ایران- سهام سه شرکت پتروشیمی داراب، جهرم و فسا طی چند روز اخیر بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفته‌ بودند. هر چند وقت یک‌بار برخی با سو استفاده سایر معامله‌گران به داغ کردن سهام این شرکت‌ها و دیگر شرکت‌های هم‌تراز می‌پردازند. داغ کردن سهام این شرکت‌ها از سوی برخی از فعالان بازار می‌تواند در نهایت دامی برای تازه‌واردها و افرادی باشد که با کمترین آگاهی در معاملات این نمادها شرکت می‌کنند. 

💠 این سه شرکت گرچه با عنوان پتروشیمی نامگذاری شده‌اند اما احتمال راه‌اندازی پروژه تا حدی کم است که نمی‌توان این عنوان را به آن‌ها داد. 

💠 پس از حدود 12 سال از تعریف طرح‌های پتروشیمی مزبور در استان فارس پیشرفت این طرح‌ها کمتر از 4 درصد است. طرح‌های غیرکارشناسی که در شرایط کنونی سایر مشکلات نیز در مقابل خود دارند. چنین طرح‌های پتروشیمی در دولت نهم تعریف شده‌اند که در شرایط کنونی نمی‌توان آینده مشخصی برای آن‌ها متصور بود. 

💠 مشکلات آب و محیط زیستی در کنار نبود خوراک تنها بخشی از مشکلات این طرح‌های پتروشیمی است. شاید برای فعالان بازار سهام بد نباشد که بدانند حتی زمین این طرح‌های پتروشیمی متعلق به شرکت و سهام‌داران آن نیست؛ مالکیت زمین طرح‌های مزبور به اداره کل منابع طبیعی اختصاص دارد. 

💠 بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده منتهی به نیمه نخست 97، پتروشیمی داراب، جهرم و فسا به ترتیب هر یک به 435، 431، 446 میلیون یورو تامین مالی نیاز دارد که در مجموع با نرخ کنونی نیمایی برای تکمیل این طرح‌ها به 17 هزار میلیارد تومان تامین مالی نیاز است. 

💠 گرچه زمان تکمیل این پروژه‌ها سال 1400 پیشیبینی شده است اما با توجه به وضعیت کنونی تحریم و مشکلات در تامین مالی برای طرح‌های این‌چنینی در کنار مشکل تامین خوراک از فازهای جنوبی پارس جنوبی برای این طرح‌ها و همچنین مشکلات محیط زیستی و کمبود محسوس آب در منطقه باید در خصوص زمان بهره‌برداری از این طرح‌ها تجدید نظر کرد. 

💠 با این تفاسیر منطقی برای خرید سهام شرکت‌های مزبور مشاهده نمی‌شود. زیرا حتی اگر به محاسبه سودآوری این طرح‌ها پرداخته شود و به قیمت روز تنزیل شود کاملا غیرمنطقی بودن رویه سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها مشخص می‌شود. سه طرح مزبور هر یک برای تولید 300 هزار تن پلی اتیلن بوده که به نظر می‌رسد حتی پس از راه‌اندازی برای سودآور شدن به سوبسیدهای دولتی نیاز خواهند داشت. 

💠 در نتیجه به نظر می‌رسد که بار دیگر زمین بازی برای عده‌ای با توهم دانایی یا عدم آگاهی کافی، برای جولان در سهام این شرکت‌ها فراهم آمده است. رویه قیمت سهام مورد بحث این گزارش نیست و با پمپاژ پول قدرتمند احتمال صعود سهام این شرکت‌ها وجود دارد همان‌طور که اگر این نقدینگی داغ مسیر خروج را در پیش بگیرد رویه قیمتی سهم مشخص خواهد بود. 

💠 با این حال تنها نکته این‌که با چه منطقی خریداران آتی این سهم باید در سمت خرید سهام این شرکت‌ها فعال شوند در حالی‌که هیچ کورسوی امیدی برای این طرح‌ها مشاهده نمی‌شود. رویه بازی در سهام همیشه در بورس‌های مختلف دنیا وجود داشته است اما بالاخره باید بهانه‌ای برای داغ کردن سهام وجود داشته باشد و با وضعیت کنونی آینده قیمتی سهام مبهم به نظر می‌رسد.

مرجع فوری‌ترین تحلیل‌های بورسی

۲۴ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۴۸۳
کد خبر : ۴۶,۷۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید