به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 24 سال 2019

گزارش هفته 24 سال 2019
(شماره 475)
سنگ آهن
فولاد ایران : در هفته ای که گذشت بازار جهانی سنگ آهن رشد قیمت چشمگیری را تجربه نموده از حدود 98 دلار به 111 دلار هر تن سی اف آر رسید. موجودی سنگ آهن بنادر چین به کمترین سطح دو ماه اخیر رسید و علت اصلی رشد قیمت همین امر بود. البته نگرانی های مربوط به عرضه سنگ آهن فاین برزیل نیز علت دیگر رشد قیمت اخیر بوده است. آمار رسمی رشد تولید فولاد چین در ماه گذشته میلادی نیز دلیل دیگر مثبت شدن جو بازار و رشد قیمت بود. با این حال تا پایان هفته اعلام شد شرکت واله برزیل بخش هایی از کاهش تولید خود را تا پایان سال جبران می کند و همین امر جو بازار را آرام کرد. 
در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال،  آخرین قیمت ها برای سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد 52.4 دلار هر تن فوب و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز  50.8 دلار هر تن فوب  بود. 

قراضه
فولاد ایران:  متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80  وارداتی به ترکیه هفته گذشته 7 دلار افت داشته 290 دلار هر تن سی اف آر شد. البته بیشتر افت قیمت ها از جانب عرضه کنندگان امریکایی بود و اروپایی ها به دلیل افزایش ارزش یورو نسبت به دلار قیمت قراضه خود را در ترکیه بالا نگه داشتند. 
در شرق آسیا قیمت قراضه وارداتی سنگین خلوص 20-80 حدود 6 دلار افت هفتگی داشته 306 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. قراضه سنگین کلاس 2 صادراتی ژاپن نیز در آخرین مزایده صادراتی 15 دلار افت داشته 267 دلار هر تن تحویل کنار کشتی شد.  همچنین در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در 266 دلار هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت
فولاد ایران: بیلت صادراتی چین هفته گذشته در 473 دلار هر تن فوب در ثبات بود. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین 1.4 دلار رشد داشته 507 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.  بیلت صادراتی سی آی اس با توجه به افت بازار قراضه تا 5 دلار افت هفتگی داشته پیشنهاد ها 430 تا 435 دلار هر تن فوب بود. تقاضا هنوز در بازارهای خریدار بهبودی نداشته برخی در 425 دلار هر تن فوب درخواست خرید دادند. در جنوب شرق آسیا بیلت سی آی اس تا 460 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده و درخواست ها 450 تا 455 دلار است. 
در ترکیه  نیز قیمت بیلت بازار داخلی و واردات نزولی بود. بازار داخلی فعال تر بود و بازارهای صادرات و واردات در رکود به سر می بردند. بیلت وارداتی از 450 دلار قبل از تعطیلات عید فطر به 440 دلار هر تن سی اف آر رسیده است.  با توجه به وضعیت بازار قراضه ترکیه و کمبود تقاضا، بیلت ارزان تر خواهد شد. 
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: هفته گذشته شمش سقوط آزاد کرد زمینه های این تنزل قیمت از دو هفته قبل با کاهش صادرات مقاطع کلید خورده بود. در نتیجه قیمت میانگین روز شنبه که حدود 40000 ریال تمام شده بود تا آخر هفته به 38000 ریال رسید. علت های این سقوط قیمت:
1- کاهش شدید ارزش دلار 
با افت قیمت ارز که ناشی از مسایل سیاسی بود قیمت شمش پایین آمد تا آنجا که با حداقل رقابت در بورس مواجه شد. قیمت های پایه عرضه های بورسی تا 3000 ریال هر کیلو کاهش یافت همین امر به بازار سیگنال صبر و انتظار را داد و عقب نشینی تقاضا را تقویت کرد. بعضی شایعات در بازار شنیده شد که کاهش قیمت شمش سیاست وزارت صمت است که بسیار بعید است. واقعیت اینست که عرضه شمش در بازار بیش از تقاضاست شنیده شده که یکی از کارخانه ها با مشکل دپوی موجودی روبروست و دیگر کارخانه ها هم از تولید خود کاسته اند.
2- جو حاکم بر بازار مبتنی بر سیاست انتظار به روند کاهش قیمت شمش بسیار کمک کرد همه دست اندرکاران در پی تحلیل سیاسی پیامد سفر نخست وزیر ژاپن بودند و نگاه ها به نتیجه این سفر دوخته شده بود در واقع مهم ترین عامل سقوط قیمت ارز و کاهش قیمت شمش همین امر بود.
3- پایین آمدن تقاضا و قیمت شمش در خارج از ایران در حالیکه فروشنده های خارجی به دنبال مشتری هستند فضای رقابت برای صادرات شمش ایران تنگ تر شده است.
4- کاهش صادرات که به علت تعطیلات ماه مبارک رمضان و رکود فصلی در کشورهای خریدار است باعث افت تقاضای شمش شد.
پایین آمدن قیمت شمش و کاهش تقاضای آن با افزایش عرضه آهن اسفنجی همراه شده است. این امر به رکود شدید بازار این کالا منتهی شده محموله گل گهر روز چهارشنبه در قیمت پایه 17000 ریال معامله شد. در حالیکه فروشنده حاضر بود با افزایش حجم معامله تخفیف هم بدهد. از آنجا که عرضه آهن اسفنجی زیاد است و بازار صادرات آن فعال نشده طبعاً احتمال بالا رفتن قیمت جدی نیست اما با این قیمت هم شمش در کف قیمتی خود قرار دارد. اگر تولیدکنندگان آهن اسفنجی قیمت را پایین بیاورند، قیمت شمش در همین حد باقی خواهد ماند ولی اگر صادرات آهن اسفنجی وسعت بگیرد مازاد عرضه تخلیه خواهد شد طبعاً قیمت شمش بالا خواهد رفت، صحبت از صادرات یک محموله بزرگ آهن اسفنجی شنیده شده که در روزهای  آینده تعیین تکلیف خواهد شد در اینصورت باید به بازار شمش امیدوار بود.
 
مقاطع
فولاد ایران: میلگرد صادراتی چین هفته گذشته 8 دلار افت داشته 507 دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی چین قیمت میلگرد تا 6 دلار رشد داشته 549 تا 469 دلار هر تن درب کارخانه شده است. میلگرد صادراتی سی آی اس تا 2 دلار رشد داشته 470 دلار هر تن فوب ثبت شد. 
در بازار ترکیه نیز قیمت میلگرد نسبت به قبل از تعطیلات عید فطر افت داشته میلگرد صادراتی 10 دلار ارزان تر شده 470 تا 475 دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی نیز میلگرد از 475 تا 487 دلار به 470 تا 475 دلار هر تن درب کارخانه رسید. 
در بازار داخلی اروپا میلگرد یک دلار افت هفتگی داشته 514 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. میلگرد داخلی امریکا نیز 695 دلار هر شورت تن درب کارخانه و ثابت بود. در بازار صادرات ترکیه میلگرد 10 دلار افت داشته 468 دلار  هر تن فوب ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت میله گرد در هفته قبل به شدت نزولی بود. میانگین قیمت قطرهای 8 تا 32 میلیمتر روز شنبه 48298 ریال بود تا روز چهارشنبه به 45636 ریال رسید. در هفته گذشته ارزانترین قیمت شمش تمام شده محصول کارخانه های خصوصی 37500 ریال بود با این حساب قیمت حداقل میله گرد نمی تواند از 45000 ریال تمام شده پایین تر برود. بسته بودن فضای صادرات عامل اصلی این کاهش قیمت بود ضمن اینکه سقوط ارزش دلار و شرایط صبر و انتظار حاکم بر بازار به این سقوط قیمت کمک کرد. از روز شنبه مسابقه فروش را کارخانه ها شروع کردند ولی تا چهارشنبه به حداقل قیمت رسیدند به همین دلیل بعضی از کارخانه ها روز چهارشنبه دست از فروش کشیدند و به انتظار شنبه نشستند. اتفاقاتی که در خلیج فارس افتاد و جوابی که ژاپنی ها گرفتند برآیند این مطلب است که شرایط نسبت به ماه قبل تغییر نکرده ولی بازار جنبه احتیاط را رعایت خواهد کرد به همین دلیل در هفته آینده انتظار می رود حجم معاملات بهبود یابد. هر چند که میزان آن محدودتر خواهد بود اگر سیاست صمت روزنه صادرات را بازتر کند یا اجازه دهد کارخانه ها بخشی از صادرات را ریالی انجام دهند شرایط بهبود خواهد یافت در غیر اینصورت باید به انتظار نشست و امیدوار به افزایش تقاضا در خارج از ایران بود. قیمت تنزل جدی تری را تجربه کرد و از 46367 ریال روز شنبه به 44000 ریال تمام شده برای سایزهای 14 تا 18 در اصفهان رسید. بخشی از این مساله به مشکل نحوه بارگیری و تحویل ذوب آهن بر میگردد که شرایط معامله را سخت تر کرده است. 
  
ورق
فولاد ایران: آخرین متوسط قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس  475 تا 490 دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد که تغییر جدی نداشت. در ترکیه ورق گرم 530 دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات نسبی بود. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز از 530 دلار هر تن فوب قبل از تعطیلات عید فطر به حدود 505 تا 530 دلار رسیده است. 
ورق گرم صادراتی چین 5 تا 10 دلار افت هفتگی داشته 495 تا 505 دلار هر تن فوب اعلام شد. افت تقاضای داخلی در فصل بارش های موسمی بازار صادرات را نیز نزولی کرد. 
در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 570 دلار به 543 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم با افت 4 یورویی  486 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان 65000 ریال بود که تا چهارشنبه به 61000 ریال رسید محصول اهواز شنبه 60000 ریال عرضه میشد ولی تا اخر هفته به 57000 ریال سقوط کرد. این قیمت برای فروشنده همراه با زیان است به همین دلیل عده ای از عرضه کننده ها از بازار عقب نشسته اند. قیمت پایه اسلب فولاد خوزستان 44000 ریال و محصول هرمزگان 41600 ریال است. با این پایه های قیمت، محصول نورد اهواز حداقل 57500 ریال تمام شده خواهد بود از آنجا که قیمت اسلب با شمش فاصله زیادی دارد باید قیمت اسلب کاهش یابد. فعلاً فولاد خوزستان تا تیرماه سفارشات لازم را دارد ولی وضعیت موجود محققاً باعث پایین آمدن قیمت اسلب خواهد شد بخصوص حواله های اسلب در دست اشخاص با تخفیف های تا 8 درصد از قیمت کارخانه در بازار هست ولی به علت رکود تقاضای ورق خریدار ندارد. البته حجم عرضه این اسلب ها چشم گیر نیست ولی توان تخریب بازار را دارد چنانچه صادرات اسلب جان بگیرد احتمال کاهش قیمت اسلب محدودتر خواهد شد. شنیده شده یک شرکت هندی انگلیسی سفارش خرید بزرگی برای اسلب به فولاد خوزستان داده که در صورت محقق شدن به تقویت بازار این کالا کمک خواهد کرد. از سوی دیگر تقاضای لوله و پروفیل چه برای صادرات یا بازار داخل بسیار محدود شده است وزارت صمت باید در شرایط فعلی برای این کالاها یک امتیاز صادراتی خاص قایل شود. طبعاً هماهنگی بانک مرکزی در این مورد نقش کلیدی دارد در غیر اینصورت بازار ورق های گرم ضخامت تا 4 میلیمتر با مساله ادامه خواهد یافت.
ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر با کاهش تقاضا و طبعاً افت قیمت روبرو بود. میانگین قیمت این کالاها از 63506 ریال در روز شنبه به 61038 ریال افت کرد. ورق های گرم محصول اکسین در بازار معاملات روان تری داشت ولی با این حال از میانگین قیمت 61925 ریال به 59125 ریال کاهش یافت. دست اندرکاران انتظار این کاهش را داشتند چون بخشی از موجودی های انبار شده با کاهش ارزش ارز به بازار سرازیر شد ولی از آنجا که اکسین با حمایت فولاد خوزستان بازار کالایش را مدیریت می کند احتمال کاهش بیشتر نیست مگر آنکه قیمت اسلب پایین بیاید. محصولات کاویان هم روندی مشابه اکسین داشت ولی عرضه آن در هفته گذشته با محدودیت روبرو بود.
میانگین قیمت ورق سرد ضخامت 40/0 تا 2 میلیمتر روز شنبه 79050 ریال بود اما تا چهارشنبه به 77360 ریال تمام شده رسید. عرضه محصول محدود است ولی تقاضای آنهم جدی نیست. خریدار پارتی درشت در بازار دیده نمی شود و در صورتیکه وجود داشته باشد موجودی کافی برای آن نیست، این مساله در مورد ورق گرم هم مدتهاست که وجود دارد.
ورق گالوانیزه روند نزولی داشت و میانگین قیمت از 98275 ریال تمام شده به 95821ریال رسید. علت اصلی کاهش قیمت، تنزل نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت روی بود ضمن آنکه محدودیت تقاضا هم در این مورد موثر بود.      

 


بیلت24
سیاه24
روغنی24


بازار ایران: م.چیت ساز
بازار جهان: م. تابان شمال
پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۲۷۲
کد خبر : ۴۶,۷۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید