به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازتاب طرح حذف چهار صفر از پول ملی در رسانه‌های عربی

پایگاه خبری فولاد ایران - تحلیلگران عرب به حذف چهار صفر از پول ملی نگاه متعارضی دارند. برخی معتقدند که این تصمیم در کنترل تورم و برقراری ثبات اقتصادی نقش خواهد داشت و برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که حذف صفر در شرایط کنونی که ایران در تحریم‌به سر می‌برد سیاستی اشتباه و به لحاظ اقتصادی زیان‌بار خواهد بود.

 ✔️نگاه موافقان عربی به طرح حذف ۴صفر

◾️روزنامه «الیوم السابع» مصر در گزارشی به قلم «اسراء احمد فواد» نوشت: ایران با حذف چهار صفر از پول ملی، برای کاهش مشکلات اقتصادی و جلوگیری از فروپاشی اقتصاد خود عمل کرد. دولت معتقد است که این اقدام سبب حفظ کارآمدی پول‌ملی و کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس و پایان دادن به مشکلات شمارش پول‌های بسیار در مبادلات روزانه و تسهیل حمل مبالغ بسیار پول می‌شود. برخی کارشناسان اقتصاد هم معتقدند که حذف صفر نتایج مثبتی به دنبال دارد و این تصمیم خوبی است که در زمان مناسبی گرفته شده است و آثار مثبتی در ابعاد مختلف به‌همراه خواهد داشت.

◾️تارنمای «مصر العربیه» در گزارشی از قول «عماد عکوش» کارشناس امورمالی و مسائل اقتصادی نوشت: حذف صفر از پول ایران تجربه جدیدی نیست. پیش از این نیز شماری از کشورها در این زمینه اقدام کرده‌اند. هدف اصلی از حذف صفر مقابله با تورم است و در کنار این موضوع اهداف دیگری از جمله تسهیل روند خریدوفروش به‌ویژه در مورد نوشتن قیمت‌ها بر روی اجناس هم دنبال می‌شود. همچنین با حذف صفر مقدار کمی پول حمل خواهد شد. حذف صفر به شهروندان انگیزه روانی خواهد داد و احساس خواهند کرد که ارز آنها در مقابل دیگر ارزها ارزش پیدا کرده است. حذف صفرها سبب تبدیل ارز به ارزهای دیگر می‌شود و زمینه را برای حذف ذخیره ارز در منازل و یا از طریق باندهای مافیا از بین می‌برد. در عرصه بین‌الملل هم حذف صفر سبب می‌شود که ارز در مقایسه با دیگر ارزها قوی باشد و به راحتی بتواند به اعتبار بین‌المللی دست یابد و فرصت دستیابی به اعتبارها، تسهیلات و وام‌های بین‌المللی فراهم شود.

◾️روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: با وجود اینکه شاخص اقتصاد ایران ایده‌ال نیست، اما به نظر می‌رسد شوک ناشی از اعمال تحریم‌ها به‌تدریج آثار خود را از دست می‌دهد. اقتصاد ایران تا حد زیادی توانسته از نقطه اوج بحران فاصله بگیرد و به‌تدریج به سوی ثبات قدم بردارد.

✖️نگاه مخالفان عربی به طرح حذف ۴صفر

◾️روزنامه «البیان» امارات ادعا کرد: دولت با تصمیم حذف چهار صفر از پول به کاهش ارزش پول ایران اعتراف کرد. این اقدام بیانگر اوضاع تلخ اقتصادی ایران در شرایط تحریم است. با افزایش دامنه تحریم‌ها علیه ایران و عمیق‌شدن سقوط ارزش پول تنها راهی که برای بانک‌مرکزی ایران باقی ماند حذف صفرها از پول بود. این اقدام تلاشی برای سازگاری با تورم روبه رشدی است که ایران از آن رنج می‌برد. کارشناسان مسائل اقتصاد بر این موضوع تاکید دارند که باتوجه به اینکه دولت در سیستم پولی و بانک کشور اصلاحات بنیادین ایجاد نکرده است حذف صفرها تاثیری در افزایش ارزش پول ندارد.

◾️«نصر عبدالکریم» کارشناش اقتصاد بین‌الملل به تارنمای «العین» امارات گفت: ایران برای کنترل قیمت تصمیم به حذف صفر از پول خود گرفته اما این تصمیم یک اقدام فنی و ظاهری است و یک اقدام واقعی که در تعدیل میزان تورم نقش داشته باشد، نیست.

◾️«محمد سلامه» کارشناس امورمالی و اقتصادی اردنی مقیم عربستان هم به تارنمای العین گفت: رفع تورمی که تهران از آن رنج می‌برد نیاز به اقدامی فراتر از تغییر پول و حذف صفرها دارد. زیرا این موضوع با تحریم‌های آمریکا و کاهش ارز خارجی در ارتباط است. تورم بالا و غیرطبیعی و آمار بالای بیکاری یکی از دلایل ضعف اقتصاد ایران است. از اینرو، ایران نیاز به تحول سیاسی و اقتصادی برای کاهش نسبت تورم دارد. موفقیت اقتصاد برخی کشورهای جهان که در نتیجه حذف صفرها رخ داده به این معنی نیست که ایران هم موفق خواهد شد. بلکه ایران با تحریم‌ها، کمبود ارز خارجی و کمبود بودجه روبرو است و با حذف صفر نتیجه‌ای نخواهد گرفت.  

◾️شبکه «العربیه» عربستان نوشت: حذف صفر از ارز اگر با اصلاحات اقتصادی همراه نباشد چیزی را تغییر نخواهد داد. در صورتی‌که این اقدام با اصلاحات اقتصادی همراه نباشد، هیچ تفاوتی با تعدیل حجم پول و تغییر رنگ و افزودن مهر جدید به ارز ندارد.

◾️روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن هم به نقل از یک کارشناس مسائل اقتصادی ایرانی نوشت شرایطی که در نتیجه تحریم‌ها ایجاد شده سبب شده زمان برای حذف صفر از ریال ایران مناسب نباشد. چنین اقداماتی باید با اصلاحات اقتصادی بزرگی همراه باشد و این اصلاحات در ایران اتفاق نیفتاده است.

ایرنا

۱۹ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۲۶۳
کد خبر : ۴۷,۰۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید