به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

طلا به بالاترین قیمت در شش سال گذشته رسید

پایگاه خبری فولاد ایران - اوج‌گیری تنش‌ها میان آمریکا و چین ، باعث شده نقدینگی و سرمایه‌های جهانی به سمت طلا و نقره سرازیر شود.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در روز چهارشنبه ۱۶ مرداد با افزایش ۲.۳ درصدی نسبت به روز گذشته به بالای ۱۵۰۶ دلار رسید که بالاترین نرخ طلا از سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

ادامه تنش‌ تجاری بین آمریکا و چین می‌تواند قیمت هر اونس طلا را به ۱۶۰۰ دلار نیز برساند.

بر اساس تازه‌ترین داده‌های بازار، رشد قیمت نقره در بازارهای جهانی حتی بالاتر از طلا بوده و در روز چهارشنبه نسبت به روز گذشته بیشتر از چهار درصد افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان، اوج‌گیری تنش‌ بین آمریکا و چین و تاثیر آن بر رشد اقتصاد جهانی و افت قیمت نفت، باعث شده است که نقدینگی و سرمایه‌های جهانی به سمت طلا و نقره سرازیر شود.

سرمایه‌داران، سهام خود را در بسیاری از کشورها فروخته‌اند و در حال سرمایه‌گذاری در بازار طلا و اوراق بهادار آمریکا هستند.

این تحولات باعث شده است که شاخص بازارهای سهام آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر طی روزهای گذشته رو به سقوط باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۱ مرداد اعلام کرد که روی ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه ۱۰ درصدی اعمال می‌کند.

چین و آمریکا بزرگترین اقتصادهای جهان هستند و بر اساس آمارهای بانک جهانی این دو کشور حدود ۴۰ درصد کل اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته ۱۳.۶ تریلیون دلار و آمریکا ۲۰.۵ تریلیون دلار بود. حجم اقتصاد جهانی نیز در همین سال حدود ۸۵.۸ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

به غیر از سهم چشمگیر این دو کشور در اقتصاد جهانی، تجارت دوجانبه آنها نیز بسیار چشمگیر است.

بر اساس آمارهای گمرکی چین، این کشور پارسال ۴.۶ تریلیون دلار تجارت خارجی کالا داشته است. مرکز آمار آمریکا نیز تجارت خارجی کالای این کشور در سال ۲۰۱۸ را ۴.۲ تریلیون دلار اعلام کرده است. البته این آمارها تنها مربوط به تجارت کالا است و خدمات را در بر نمی‌گیرد.

بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، میزان صادرات و واردات کالا در جهان طی سال گذشته نزدیک به ۱۹.۵ تریلیون دلار بوده است.

بر اساس این برآوردها، سهم چین و آمریکا در کل تجارت جهانی کالا روی‌هم‌رفته حدود ۴۵ درصد اررزیابی می‌شود.

به غیر از کالا، حجم تجارت خدمات در جهان نیز پارسال به پنج تریلیون دلار رسید که آمریکا و چین از پیشروهای این تجارت هستند.

به گفته کارشناسان، با توجه به اهمیت و قدرت تعیین‌کننده اقتصاد دو کشور، جنگ تجاری میان چین و آمریکا، می‌تواند به اندازه کافی چشم‌انداز رشد اقتصادی جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

بانک جهانی می‌گوید سهم تجارت خارجی آمریکا از کل اقتصاد این کشور بالای ۲۷ درصد و درباره چین این رقم بالای ۳۸ درصد است.

تجارت دوجانبه کالا و خدمات چین و آمریکا پارسال حدود ۷۳۵ میلیارد دلار بود که نزدیک به سه چهارم آن سهم صادرات چین به آمریکا بود.

دونالد ترامپ می‌گوید این وضعیت عادلانه نیست و چین باید زمینه افزایش صادرات آمریکا به این کشور و برابر شدن تراز تجاری را فراهم کند.

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصاد چین برای سال جاری را ۶٫۳ درصد و رشد اقتصادی آمریکا را ۲٫۳ درصد پیش‌بینی کرده‌است. پارسال این رقم برای چین ۶٫۶ درصد و برای آمریکا ۲٫۹ درصد بود.


بلومبرگ فارسی✔️

۲۳ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۶۴۳
کد خبر : ۴۷,۰۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید