به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مکانیزم بازار متشکل ارزی

پایگاه خبری فولاد ایران –

💠 در این بازار معاملات تنها بر اساس دلار و یورو صورت می‌گیرد. البته در ادامه قرار است که سایر اسعار نیز در این بازار برای معامله ایجاد شود.

💠 نرخ معاملات که در این بازار کشف می‌شود در سایت بازار متشکل ارزی به آدرس www.ice.ir منتشر می‌شود و همزمان در تابلوی بازار متشکل ارزی در ساختمان شماره یک بانک مرکزی واقع در میدان فردوسی ثبت خواهد شد. 

💠 نکته قابل توجه این است که از ساعت ۹ هر روز، پوزیشن‌های خرید و فروش مشخص می‌شود و از ساعت ۱۰ معاملات بازار متشکل ارزی آغاز می‌شود. 

💠 همچنین در این بازار محدودیت ۳ درصدی در قیمت معاملات وجود دارد، اما اگر رخداد غیرطبیعی در فضای اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد، امکان دارد که با تصمیم هیات مدیره بازار متشکل ارزی، این دامنه نوسان تا ۲۰ درصد در یک روز نیز افزایش یابد. 

💠 تمام بازیگران این بازار باید حساب ارزی و ریالی به بانک مرکزی معرفی و ضمانت‌های لازم را ارائه کنند تا پس از انجام هر معامله بلافاصله تسویه نقدی معاملات از طریق حساب‌های آنها انجام شود و در صورت نُکول هر یک از طرفین از معامله‌ای، ضمانت‌های لازم برای ایفای تعهدات و اخذ جرائم در اختیار نهاد ناظر قرار داشته باشد.

💠 اگر صرافان دلار خرید کنند، حداکثر تا ۱۰ روز کاری می‌توانند این مبالغ را نزد خود نگه دارند و پس از آن یا به مصرف داخلی برسانند یا اینکه آن را در اختیار صرافان خرد قرار دهند. در غیر این‌صورت می‌توانند مبالغ را دوباره به بازار متشکل عرضه کنند. همچنین نرخ عرضه شده می‌تواند حداکثر در هر روز یک درصد نسبت به روز قبل تغییر داشته باشد.

💠 هم اکنون زمان افتتاح بازار متشکل ارزی به دلیل «آماده نبودن بانک‌ها» دوباره به تعویق افتاده و تاریخ جدید راه‌اندازی اعلام نشده است.

کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد

۲۳ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۴۳۵
کد خبر : ۴۷,۰۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید