به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سه سناریو برای عملکرد یوان چین در راستای جنگ تجاری

پایگاه خبری فولاد ایران - بیش از یک سال است که جنگ تجاری چین و امریکا و تبدیل آن به جنگ ارزی در جریان است.  اخیرا ارزش یوان برای اولین بار از زمان بحران 2008 از مرز 7 دلار گذشت و باعث شد و باعث تقویت بیشتر عقیده دستکاری چین در نرخ ارز خود شد.  
به گزارش فولاد ایران، بانک مرکزی امریکا در گزارش اخیر خود سه سناریو برای روند یوان چین طی تنش تجاری پیش بینی کرده است:
سناریوی اول: جنگ تجاری کامل و کاهش 10 درصدی نرخ یوان
این بانک اظهار کرد واردات چین از ایالات متحده تنها یک سوم واردات امریکا از چین است و این یعنی چین نمی تواند از نظر کمیتی با تعرفه های امریکا مطابقت داشته باشد و تنها کاری که پکن می تواند انجام دهد کاهش ارزش یوان تا 10 درصد در جهت جبران تاثیر تعرفه 10 درصدی بر کالاهای خود است. 
سناریوی دوم: قرار گرفتن در بن بست و عدم تغییر نرخ یوان
این احتمال وجود دارد که پکن در برابر عصبانی کردن امریکا با تضعیف نرخ ارز خود و یا ایجاد دردسر بیشتر برای صادرکنندگان خود  با افزایش ارزش یوان محتاطانه تر عمل کرده و اجازه دهد نرخ یوان در بن بست قرار بگیرد.  
سناریوی سوم: یک موافقت تجاری قریب الوقوع و نرخ متواضعانه یوان  
در این مورد ارزش یوان افزایش محدودی خواهد داشت. طبق نظر این بانک، این امر به دلیل است که هرگونه توافق احتمالا بر اساس محدودیت کاهش نرخ یوان صورت خواهد پذیرفت و اگر پکن در روند توافق احساس محدودیت در کاستن نرخ یوان کند در این صورت خواستار محدودیت روند صعودی آن نیز خواهد بود بخصوص اینکه اگر احساس کند تغییر بهای یوان از نظر سیاسی مشکل باشد.    

گفته می شود کاهش ارزش یوان باعث افت ارزش سایر ارزهای منطقه از جمله روپیه هند، دلار سنگاپور، ون کره، رینگیت مالزی، و روپیه اندونزی خواهد بود، کمااینکه ون کره اخیرا بابت افزایش تنش جنگ تجاری آسیب جدی متحمل شده است. تجارت کره جنوبی به شدت وابسته به چین و امریکاست چراکه نزدیکترین منطقه در زنجیره تامین بین این دو غول اقتصادی است. از طرف دیگر، درگیری بین ژاپن و کره و اختلال تجاری این دو همسایه نیز تاثیر قابل توجهی در کاهش ارزش ون کره داشته است. در حال حاضر مقاوم ترین ارز در بین بازارهای نوظهور آسیا در یرابر افت، بات تایلند است و علی رغم تلاش های بانک مرکزی این کشور در کاهش ارزش آن، نرخ بات به دلیل مازاد تجاری بالای تایلند و همینطور عوامل دیگر همچنان ثابت مانده است. 
جنگ تجاری چین و امریکا اقتصاد سایر ملت ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث شده در راستای رشد ضعیف اقتصاد جهانی آنها نیز در صدد کاهش ارزش پول خود باشند. کارشناسان می گویند یک رکود جهانی در حال وقوع است و تقاضا برای کالا به دلیل افت اعتماد سرمایه گذاری کاهش یافته و از اینرو کشورها ترجیح می دهند برای تقویت بازار صادرات نرخ ارز ملی خود را پایین بیاورند. 
منبع: CNBC 
 

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۳۴۹
کد خبر : ۴۷,۱۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید