به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تحلیلی بر اظهارات مهم رئیس سازمان برنامه و بودجه پیرامون بودجه سال آینده کشور

پایگاه خبری فولاد ایران - نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تدوین بودجه متفاوت برای سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: منابع یارانه‌ای جایگزین درآمد نفت می‌شود (به نقل از کانال این سازمان @PBORG)

🔺 مجموع درآمدهای نفتی در قانون بودجه سال ۹۸ کشور بالغ بر ۱۵۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

🔺 رقم یارانه های دولت در مصارف بودجه عمومی (هزینه ها) بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

🔺 رقم منابع یارانه ای دولت در قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۳ هزار میلیارد تومان آن از محل فروش صادراتی فرآورده های نفتی تامین می شود.

📌 نتیجه اول اینکه دولت قادر خواهد بود ۱۵۳ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی حاصل از فروش نفت در بودجه عمومی سال ۹۸ را با حذف کامل یارانه ها در بودجه عمومی و قانون هدفمندی در بودجه سال ۹۹ جایگزین نماید !!

🔺 اما رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بخشی از جایگزین کردن درآمدهای نفتی در بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ از محل یارانه های پنهان خواهد بود.

🔺آنطور که جناب نوبخت قبلا اعلام نمودند دولت در قالب بودجه حدود ۹۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می پردازد (به نقل از کانال این سازمان، @PBORG)

📌 نتیجه دوم اینکه اگر اراده و عزم جدی وجود داشته باشد، دولت به راحتی قادر خواهد بود با حذف کمتر از ۲۰ درصد یارانه های پنهان در قالب بودجه، آنها را جایگزین منابع درآمدهای نفتی نماید.

❇️ به نظر نگارنده صرف نظر از اینکه این راهبرد جدبد در تدوین بودجه کشور ناشی از تنگناهای فروش نفت در شرایط فعلی و سال آینده یا بخشی از فرآیند اصلاح ساختار بودجه باشد، یک شوک جدید به محیط کلان اقتصاد ایران وارد خواهد نمود.
✍️ عباس علوی راد 

۲۸ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۷۹۱
کد خبر : ۴۷,۱۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید