به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 49 سال 2018 (شماره 452)

سنگ آهن

فولاد ایران :  هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین 66 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که ثبات نسبی داشت. البته تا اواسط هفته خرید ها بالا رفت و قیمت تا نزدیک 68 دلار رسید ولی چون تقاضا واقعی نبود مجددا به سطح هفته قبل بازگشت.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد از 22 دلار به حدود 26 دلار هر تن فوب بهبود یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران  نیز حدود 4 دلار بالا رفته 23.9 دلار هر تن فوب شد.

 

قراضه

فولاد ایران قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 در ترکیه هفته گذشته حدود 8 دلار افت داشته 308 دلار هر تن سی اف آر شد. قیمت درخواستی خریداران در ترکیه تا 290 دلار هر تن سی اف آر نیز کاهش یافته ولی در ین سطح معامله نشده است. بازار فعالیت زیادی نداشت شاید تا روزهای آینده اوضاع بهتر شود.

همچنین قراضه سنگین کلاس یک امریکا در متوسط قیمت 335 دلار هر تن سی اف آر ترکیه معامله شد که نسبت به معامله اوایل اکتبر تا 23 دلار ارزان تر شده بود. قراضه آ3 روسیه نیز در 329 دلار هر تن سی اف آر ترکیه معامله شد.

 

بیلت

فولاد ایران:  بیلت صادراتی چین هفته گذشته افت شدید 38 دلاری را تجربه نموده 432 دلار هر تن فوب شد. قابل ذکر است نسبت به یک ماه قبل نیز تا 83 دلار افت داشته است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین 23 تا 29 دلار هر تن بالا رفت چرا که امریکا و چین بر سر یک آتش بس 90 روزه در جنگ تجاری مربوط به افزایش تعرفه ها توافق کردند. قیمت بیلت در چین به 471 تا 477 دلار هر تن درب کارخانه با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

بیلت صادراتی سی آی اس نیز 430 دلار هر تن فوب شد که 20 دلار نسبت به یک هفته قبل ارزان تر شد.

در ترکیه بیلت سی آی اس در کل خریداری نداشت ولی با توجه به قیمت بیلت و میلگرد در ترکیه، باید 420 تا 430 دلار هر تن سی اف آر باشد. در مصر هم قیمت بیلت سی آی اس 460 دلار هر تن سی اف آر  و در خاور دور هم 460 تا 470 دلار هر تن سی اف آر بود.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت شمش روند نزولی دراماتیکی را پشت سر گذاشت میانگین قیمت سایز 125 و 150 میلیمتر که روز شنبه 33613 ریال تمام شده بود به 31388 ریال رسید در حالیکه بعضی تولیدکننده ها از درخواست قیمت زیر 30000 ریال از سمت خریدار تعجب نمی کردند. در هفته گذشته فضای عدم تمایل به خرید و سیاست "صبر کن و ببین" به شدت بر بازار حاکم بود اول هفته سه هزار تن از عرضه کاوه جنوب کیش بی خریدار ماند. در پایان هفته فولاد خوزستان به زحمت توانست عرضه 10 هزار تنی اش را جمع کند. شنیده ها حاکی است که حجم انبوهی شمش آماده به صادرات روی زمین مانده است .

علت پیش آمدن این وضع آنست که

الف : دلار همچنان بازار ساکتی داشت و خریداری نبود

ب : رقابت چینی ها و روس ها در بازارهای هدف ایران بسیار شدید شده

ج : خریدارها ترجیح می دهند قبل از تعطیلات کریسمس کالای خود را دریافت کنند در نتیجه به تناژ کوچک ولی حمل سریع روی آورده اند که با شرایط ایران منطبق نیست.

د : سیاست های وزارت صمت در شرایط فعلی بر علیه صادرات است چون دولت اصرار دارد قیمت ها روند نزولی داشته باشند.

مهمترین علت کاهش قیمت سیاست گذاری های وزارت صمت از مرداد ماه امسال است که عامل سرمایه را از بازار بورس حذف کرده است .

از طرف دیگر صادرات میله گرد با شرایط پیمان سپاری و نرخ های تعیین شده به هیچ وجه سازگار نیست، با ادامه این وضع در هفته های آینده شاهد قفل شدن صنعت فولاد از "الف تا ی" خواهیم بود چرا که حتی با کاهش قیمت نمی توان ایجاد انگیزه در خریدارها نمود چون کاهش قیمت نشان دهنده حجم بالای عرضه است. کاهش قیمت، بیشتر به نگرانی بازار دامن میزند و باعث فرار خریدارها خواهد شد. آخرین قیمت شمش فولاد خوزستان در پایه 31780 ریال بود اگر طبق فرمول بورس شمش با کاهش ده درصدی در هفته آینده عرضه شود پایه قیمت 28602 ریال خواهد بود که قیمت میله گرد را به زیر 35000 ریال تمام شده خواهد کشاند. این به معنای ورشکستگی بسیاری از کارخانه ها خواهد بود .

مشکل امروز صنعت فولاد دو مورد است

اول تقاضا

تقاضا به علت توقف بودجه های عمرانی و صادرات بسته شده بنابراین هر تغییری در قیمت با مقاومت روبرو خواهد شد، افزایش قیمت هم به نتیجه نمی رسد چون تقاضا نیست. کاهش قیمت به استرس بیشتر بازار   می انجامد.

دوم نقدینگی

نقدینگی عامل بسیار موثری در معاملات فولاد است در سال های قبل امکان خرید آهن اسفنجی و یا شمش در بورس توسط تجار بود اما امروز این امکان نیست در واقع وزارت صمت از نگاه خودش دلال بازی را حذف کرده ولی عملاً دسترسی صنعت فولاد را از بخش عمده ای از توانائی بازار از بین برده است.

معمولاً در فصل پایانی سال بخش های دولتی سعی می کنند تا مانده بودجه هایشان را هزینه کنند یکی از این هزینه های عمده، خرید آهن آلات است ولی این مانده حساب هم نمی تواند به بازار بی رمق فعلی جانی بدهد.

تنها راه حل موجود در اختیار وزارت صمت است. این وزارت خانه وظیفه دارد از تولید حمایت کند حال باید دید در هفته های پیش رو چه سیاستی را اعمال خواهد کرد. آیا بخشنامه های مخرب خود را از بورس بر خواهد داشت یا آنکه به این روش ادامه خواهد داد .

بعید است که دولت از موارد فوق بی خبر باشد ولی اصرار دولت آن است که تورم مهار شود معلوم نیست وقتی که ترمز تورم از کانال رکود خارج شود چه وضعی پیش خواهد آمد.

بر طبق قانون بودجه سال 1397 قیمت دلار 3500 تومان بوده که در بودجه سال آینده دولت 5700 تومان پیش بینی شده است این یعنی 63 درصد افزایش!!! این افزایش قیمت روی تمام کالاهای استراتژیک مثل نان، روغن، دارو و لوازم بهداشتی اثر می گذارد و باعث گرانی آنها خواهد شد. افزایش قیمت این کالاها تاثیر چند برابری روی قیمت ها خواهد گذاشت در نتیجه نیاز به سرمایه بخصوص در بخش فولاد که جزء صنایع سرمایه بر است افزایش می یابد، این در حالی است که به علت کاهش صادرات نفت از 4/2 میلیون بشکه به 1 تا 5/1 میلیون بشکه درآمد دولت کاهش می یابد و دولت برای جبران کاهش درآمد ارزی باید صادرات غیر نفتی را افزایش دهد، یعنی "تورم". از طرف دیگر حقوق ها 20 درصد افزایش خواهند داشت باز هم "تورم". در حالیکه درآمدهای مالیاتی همان 120 میلیارد تومان امسال در نظر گرفته شده است یعنی دولت میداند اوضاع کسب و کار سال آینده خوب نخواهد بود . در واقع دولت با افزایش 63 درصدی نرخ ارز کسری بودجه اش را می خواهد جبران کند این به معنای تورم بیشتر است. تنها راه کنترل تورم در این شرایط ایجاد رکود و کسادی است.

سال آینده به گفته آقای لطف علی بخشی نایب رئیس انجمن اقتصاددانان سخت ترین سال 50 سال اخیر خواهد بود در این میان تکلیف صنعت فولاد چیست؟ محققاً با توجه به کاهش درآمدهای ارزی و سر آمدن مهلت 6 ماهه خریداران نفت از ایران ، دولت باید صادرات غیر نفتی را تشویق کند ولی این صادرات به تورم منجر خواهد شد. شاید در بررسی های مجلس در مورد بودجه راه حل های دولت مشخص شود ولی آنچه پیداست "نگرانی" است. چون تصویری که از این بودجه پیداست "تورم" است .  

 

مقاطع

فولاد ایران: هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس در 483 دلار هر تن فوب در ثبات بود و با توجه به روند بازار بیلت، بعید است در آینده نزدیک معامله ای بالاتر از 470 دلار هر تن فوب دریای سیاه نهایی شود.

قیمت میلگرد صادراتی ترکیه با توجه به رکود بازار و کاهش فروش و همچنین قیمت ارزان تر بیلت، از 490 تا 495 دلار به 475 دلار هر تن فوب رسید. انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد.

میلگرد صادراتی چین هفته گذشته حدود 18 دلار افت داشته 489 دلار هر تن فوب شد.

در بازار داخلی اروپا میلگرد در 535  یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد 698 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران قیمت مقاطع در هفته گذشته سقوط آزاد داشت میانگین قیمت سایزهای 8 تا 32 میلیمتر که روز شنبه 40706 ریال بود روز چهارشنبه به 39029 ریال رسید.

مسابقه کاهش قیمت از هفته قبل شروع شده بود، عدم استقبال از شمش در بورس به این مسابقه دامن زد. کارخانه ها از یک طرف در جستجوی نقدینگی و از طرف دیگر زیر فشار موجودی تلاش می کردند کالا را تبدیل به پول کنند.

صادرات میله گرد در یک ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. به علت شروع فصل سرما درخواست های داخلی هم به حداقل خود رسیده است و در شرایط فعلی دو نگاه در بازار حاکم است .

نگاه بدبینانه انتظار دارد مسابقه فروش کارخانه ها قیمت را تا هر کیلو 30000 ریال پائین آورد. اگر این نگاه درست باشد باید قیمت شمش به زیر 25000 ریال و آهن اسفنجی به کمتر از 12000 ریال هر کیلو برسد.

اگر این نگاه حاکم شود از این نقطه به بعد کارخانه های اسفنجی شروع به توقف تولید خواهند کرد هر چند که در سال گذشته در همین زمان قیمت آهن اسفنجی کمتر از 10000 ریال بود ولی با سقوط قیمت آهن اسفنجی قراردادهای کارمزدی تبدیل گندله به آهن اسفنجی متوقف خواهند شد از طرف دیگر تولیدکنندگان آهن اسفنجی دولتی هستند و تلاش می کنند در مقابل سقوط قیمت مقاومت کنند بنابراین سیکل برگشت قیمت شروع می شود که ناشی از محدودیت عرضه است.

نگاه مثبت امیدوار است در روزهای آینده قیمت ها شروع به افزایش کند استدلال این گروه آن است که بازار مقاطع به کف خود رسیده است. از روز سه شنبه بعضی از کارخانه ها جلوی تخفیف را گرفتند و معدودی هم فروش را بستند. از آنجا که انبارها از موجودی زیادی برخوردار نیست این نگاه معتقد است در روزهای آینده قیمت ها شروع به افزایش خواهد کرد و خریدارها از سیاست صبر و انتظار دست بر خواهند داشت. اما آنچه در ورای این استدلال ها هست این واقعیت است که صنعت فولاد ایران بیمار است. وزارت صمت نقش اصلی در این بیماری را دارد و حاضر نیست راهکاری عملی را در پیش بگیرد. نگاه وزارت خانه به قیمت هاست وقتی پائین می آید خود را موفق میداند و وقتی افزایش می یابد احساس می کند دچار مشکل شده، در حالیکه در همه دنیا اولین شرط سرمایه گذاری ثبات قوانین و بازار است. سیاست وزارت صمت ضد سرمایه گذاری است و متمایل به بیکاری، قاعدتاً باید سیاست دولت هم همین باشد چون صدای فولادی ها را هم مجلس می شنود هم دولت.

 

ورق

فولاد ایران: ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته افت قیمت 20 دلاری را تجربه نموده 465 دلار هر تن فوب شد که نسبت به یک ماه قبل تا 66 دلار افت داشته است.

ورق گرم صادراتی سی آی اس 10 دلار افت هفتگی داشته 465 دلار هر تن فوب شد.

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم از 520 تا 525 دلار به 510 تا 520 دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز در 515 تا 525 دلار هر تن فوب در ثبات بود ولی امکان 10 تا 15 دلار تخفیف وجود داشت.

در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم افت داشته از 773 دلار به 760 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. در اروپا نیز ورق گرم  5 یورو ارزان تر شده 535 یورو هر تن درب کارخانه  ثبت شد.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران:  قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان 54500 ریال و در اهواز 53000 ریال بود. تا چهارشنبه محصول مبارکه به 51900 ریال و نورد و لوله اهواز به 49500 ریال رسید. میانگین قیمت ورق 3 تا 15 میلیمتر روز شنبه 43257 ریال بود که تا آخر هفته به 41750 ریال تنزل کرد.

ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر بطور متوسط روز شنبه 41188 ریال بود که تا آخر هفته به 40513 ریال کاهش یافت.

روند نزولی قیمت باید مبارکه را هم تحت تاثیر قرار دهد. باید منتظر واکنش خریدارها در بورس بود. میزان تقاضای ارائه شده تا کجا می تواند با عرضه فاصله داشته باشد که نشان دهنده جهت گیری بازار است.

ورق سرد روند نزولی داشت و سفارشات آن به حداقل خود رسیده است متوسط قیمت ضخامت 40/0 تا 5/2 میلیمتر روز شنبه از 71755 ریال به 70636 ریال رسید ورق های هفت الماس در کاهش قیمت نقش برجسته تری نسبت به مبارکه داشتند و احتمالاً این روند ادامه یابد چون فاصله قیمت تمام شده با فروش آن این فضا را ایجاد کرده است.

ورق گالوانیزه مثل دیگر کالاها روند نزولی داشت و میانگین قیمت از 87654 ریال به 86000 ریال رسید. این روند می تواند ادامه داشته باشد.

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۷۲۶
کد خبر : ۴۷,۶۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید