به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جزئیات شرایط ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی

پایگاه خبری فولاد ایران - مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان گفت: بدهکاران مالیاتی با شرایطی خاص، خروج‌شان از کشور ممنوع می‌شود.

شاکررضامریدی در بندرعباس، اظهارداشت: براساس ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها به اندازه‌ای مشخص باشد از خروج این‌گونه مؤدیان از کشور جلوگیری کند.

وی افزود: براساس این ماده قانونی، اشخاص حقیقی که بدهی آنها بیش از یک‌صد میلیون ریال می‌باشد؛ ممنوع‌الخروج می‌شوند.

مریدی گفت: همچنین براساس ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع ذیربط از ۲۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ۱۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا دومیلیارد ریال بیشتر است از خروج‌شان جلوگیری کند.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان درخصوص بدهکاران مالیاتی کمتر از این مبالغ نیز تاکیدکرد: سایر عملیات اجرایی از قبیل توقیف اموال منقول و غیرمنقول، توقیف تلفن همراه و ثابت و مسدودکردن حساب‌های بانکی برای این بدهکاران بانکی انجام می‌شود.

وی تصریح‌کرد: همچنین براساس تبصره ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درصورتی‌که مؤدیان مالیاتی به قصد فرار از پرداخت مالیات اقدام به نقل و انتقال اموال خود به همسر و یا فرزندان کنند؛ نماینده سازمان امور مالیاتی می‌تواند نسبت به ابطال اسناد مذکور از طریق مراجع قضایی اقدام کند.

پذیرش خوداظهاری ۱۴ هزار مؤدی

مریدی گفت: بیش از ۱۴ هزار پرونده مؤدیان مالیاتی براساس مالیات ابرازی، اوراق قطعی‌شان صادر و به آنها ابلاغ شد.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان با اشاره به اقدامات این اداره‌کل جهت تحقق عدالت مالیاتی در استان افزود: یکی از این اقدامات، اعتمادسازی متقابل بین مؤدیان و امور مالیاتی است؛ به نحوی که در راستای اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مؤدیانی که در چارچوب ماده مذکور در عملکرد سال۹۶ اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی کردند، بیش از ۱۴ هزار خوداظهاری بدون بررسی پرونده پذیرش شد که این پرونده‌ها مربوط به مؤدیان مالیاتی مشاغل بود.

وی تاکیدکرد: دراین خصوص، علاوه بر افزایش میزان رضایتمندی مؤدیان، هزینه اجرایی اداره‌کل امور مالیاتی هرمزگان کاهش یافته است.

مریدی تصریح‌کرد: همچنین به مأموران مالیاتی درخصوص بازدید میدانی و اجتناب از تشخیص مالیات بدون بازدید از فعالیت مؤدی و بصورت علی‌الرأس  تاکید کرده‌ایم.

 

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان تصریح کرد: مؤدیان را به نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک تشویق کرده‌ایم. با‌توجه به این‌که رویکرد سازمان امور مالیاتی در چندین سال اخیر تغییر گسترده‌ای کرده است؛ تلاش کرده‌ایم مؤدیانی که به تکالیف قانونی خود درخصوص تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه دفاتر و اسناد و مدارک اقدام کرده‌اند، رسیدگی پرونده‌ها حتی‌المقدور از طریق مدارک ابرازی مؤدی صورت پذیرد؛ مگر این‌که خلاف آن ثابت شود.

وی با اشاره به توجه ویژه اداره‌کل امور مالیاتی هرمزگان به موضوع اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، تبلیغات محیطی، برگزاری دوره‌های آموزشی و… خاطرنشان کرد: عدم اطلاع‌رسانی باعث می‌شود که مؤدیان نسبت به انجام تکالیف قانونی و تسلیم اظهارنامه اقدام نکنند و مالیات مورد مطالبه چنین مؤدیانی گاهی چندین برابر مؤدیانی می‌شود که تکالیف قانونی خود را انجام داده‌اند که در همین زمینه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای شده است تا مؤدیان نسبت به تسلیم اظهارنامه و… در موعد مقرر اقدام کنند.

منبع: تابناک

۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۲۰۳
کد خبر : ۴۷,۶۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید