به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

لزوم تغییر الگوی مصرف

مساحت و ظرفیت فعلی منابع کشور قادر به تامین مایحتاج 20 میلیون ایرانی است

پایگاه خبری فولاد ایران - لیلا زمانی، رییس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست:

 

♦️در حال حاضر با شرایط موجود  برای زندگی پایدار بر روی کره زمین ما به ۱.۷ سیاره نیاز داریم .

 

♦️طبق برآورد دانشمندان روزی که مصرف بشر از منابع جهان در یکسال به پایان می رسد روز اول آگوست است این روز را روز تخطی از منابع زمین نام نهاده اند، یعنی ۵ ماه باقی مانده از سال را  اگر مصرف کنیم، زمین فرصت احیا نخواهد داشت، به عبارت دیگر کره زمین تقریبا یک سال و ۷ ماه وقت نیاز دارد تا منابع مصرف شده توسط انسان  رادر یک سال احیا کند.

 

♦️ تصور کنید این روند با شتاب فزاینده ای در جریان است و هر سال روز تخطی از پایان سال فاصله بیشتری بگیرد ، این کسری ها انباشته خواهد شد و در نهایت شاهد فروپاشی اکثر اکوسیستم ها خواهیم بود!

 

♦️وضعیت برای ایران از متوسط جهان هم وخیم تر است، با توجه به آمارهای موجود سرانه رد پای اکولوژیک ایران با مقدار۴/۳ در سال ۲۰۱۵ و سرانه ظرفیت زیستی ایران ۸/۰ هکتار است  یعنی ۲.۶ -کسری اکولوژیک داریم.

 

 

♦️بررسی روند شاخص ظرفیت زیستی و ردپای اکولوژیک نشان می دهد که  که در ۵۰ سال پیش کشور  می توانست تمام نیازهای روزمره مردم را تامین کند، و حتی منابع مازاد بر نیاز بسیاری نیز برای صادرات وجود داشت.

 

♦️در حال حاضر اگر نفتی برای فروش در کشور وجود نداشت، از هر ۴ نفر تنها یک نفر می توانست غذا بخورد، زیر یک سرپناه بخوابد، لباس بپوشد و غیره.

زیست آنلاین

 

۲ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۴۶۳
کد خبر : ۴۷,۸۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید