به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا هر سه شرکت معدنی بزرگ دنیا موافق قراردادهای فصلی شده اند؟- 25/ 01/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- پس از بی اچ پی و واله، سرانجام ریو تینتونیز اعلام کرد که از این پس قراردادهای سنگ آهن خود را فصلی منعقد می سازد. سرانجام این سه شرکت معدنی توانستند قراردادهای فروش سنگ آهن خود را در سطح جهان از طولانی مدت به قراردادهای فصلی تغییر دهند. در این راستا بی اچ پی سال ها بود که برای تعیین قیمت کوتاه مدت تلاش می نمود ولی سوال این جاست که چطور این بار نظر وی مورد استقبال قرار گرفت.

واقعیت این است که در چرخه عرضه و تقاضا تغییرات زیادی ایجاد شده است. اواخر سال 2003، کارخانه بائو استیل چین برای اولین بار در مذاکرات قیمت گذاری سنگ آهن شرکت نمود و از آن زمان شرکت چین در این مذاکرات توجه بسیاری را به خود جلب نمود. چین قوانین این مذاکرات را به جدیت رعایت می نمود ولی به وضوح نمایان بود که ورود این کشور به بازار سنگ آهن بر جو این مذاکرات تاثیر گذاشته است. رشد سریع صنعت فولاد چین و افزایش نیاز داخلی به سنگ آهن موجب شد تا تقاضای چین در بازار سنگ آهن جهان به سرعت بالا برود. در یک دهه تقاضای  سنگ آهن چین از 16 درصد به 70 درصد افزایش یافت.

 بحران مالی نیز عامل دیگری در این تصمیم گیری بوده است. سه شرکت معدنی بزرگ دنیا یک دوره بحران های مالی پر نوسانی را پشت سر گذاشته اند که ضررهای زیادی را از آن متحمل گشته اند. در دوره رکود اقتصادی جهان، برخی از فولاد سازان از بستن قرارداد با این شرکت ها امتناع کردند و در نتیجه آسیب زیادی به آن ها وارد شد. گرچه با آغاز بهبود اقتصادی، تقاضای سنگ آهن نیز به سرعت در حال افزایش است، از نقطه نظر تولید کنندگان سنگ آهن کنار گذاشتن قراردادهای سالانه و استفاده از قراردادهای فصلی سودمند تر است. البته آن ها این نظر را که سوددهیشان دو برابر خواهد شد قبول ندارند.

بی اچ پی بیلیتون سال ها تلاش نمود تا سیستم قیمت گذاری را تغییر دهد. این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در استرالیا گروه خبره ای از کارشناسان و مشاوران در اختیار دارد و دولت استرالیا نیز از آن حمایت می کند. باید گفت خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم تغییر روش قیمت گذاری سنگ آهن بی اچ پی، تنها یک تصمیم تجاری بوده است.

۲۵ فروردین ۱۳۸۹ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۷۱۷
کد خبر : ۴,۷۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید