به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارشی از بازار فولاد امریکا و اروپا

قیمت محصولات فولادی در امریکا از دسامبر گذشته روندی افزایشی داشته است. افزایش قیمت ها در این کشور بر خلاف دیگر نقاط دنیا افت و خیز نداشته، در این چهار ماه قیمت ورق و مقاطع این کشور 200 تا 220 دلار هر تن رشد نموده است.

اواخر مارس قیمت ورق گرم در بازار نقدی امریکا به 750 تا 770 دلار هر تن درب کارخانه رسید و قیمت پیشنهادی میلگرد 680 تا 690 دلار هر تن درب کارخانه بود. همچنین تولید کنندگان ورق سرد محصول خود را 680 تا 880 دلار هر تن درب کارخانه عرضه نمودند. قیمت ورق گالوانیزه نیز به همین سطح رسید. ورق تخت آ36 از مرز 900 دلار هر تن درب کارخانه عبور کرد. حال در نیمه دوم آوریل بسیاری از تحلیل گران معتقدند که افزایش قیمت ها در بازار فولاد امریکا به تدریج به پایان رسیده است. قیمت انواع ورق در حال کاهش است. که در بازار ورق گرم و ورق تخت به وضوح نمایان است. مدت زمان تحویل ورق که قبلا یک ماه طول می کشید حال به 2 تا 3 هفته کاهش یافته است. اختلاف زیادی میان قیمت اعلام شده کارخانه ها و قیمت نهایی به چشم می خورد. همه این مسائل نشانگر آن است که ظرفیت انبار ها تکمیل شده و تقاضای واقعی افزایش چندانی نداشته است.

در نیمه دوم مارس قیمت مقاطع، دیگر افزایش نیافت. صنعت ساخت و ساز امریکا هنوز در رکود به سر می برد و وضعیت آن تا سال آینده از این بهتر نخواهد شد. در فوریه  و اوایل مارس طبق روال بهار هر سال خرید و فروش افزایش یافت ولی طبق انتظار به تدریج کاهش یافت. اواخر مارس بازار مجددا فعال شد. قیمت انواع ورق در هفته آخر مارس حدود 20 دلار هر تن بالا کشید و تحلیل گران انتظار دارند این افزایش در آوریل نیز ادامه داشته باشد. علت این افزایش قیمت همچون سایر نقاط جهان قیمت مواد اولیه است. فولاد سازان بزرگ امریکایی نسبت به اغلب فولاد سازان اروپایی و خاور دور نگرانی کمتری نسبت به قیمت مواد اولیه دارند چون معادن سنگ آهن آن ها تا حدودی نیازشان را رفع می سازد. در کل امریکا صادر کننده سنگ آهن و کک است ولی افزایش جهانی قیمت مواد اولیه بر بازار شمال امریکا تاثیر گذار بوده است. همچنین باید در انتظار افزایش 30 تا 50  دلاری قیمت قراضه در آوریل بود. این امر برای فولاد سازان امریکایی از افزایش قیمت سنگ آهن مهم تر است. کمبود قراضه در امریکا و بازارهای جهانی تا ژوئن ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت ها در بازار مواد اولیه امریکا تحت حمایت بهبود کلی شرایط اقتصادی این کشور قرار گرفت. ماه مارس افزایش فرصت های شغلی بیش از ماه های دیگر بود. افزایش تولید فولاد نیز در امریکا همچنان ادامه دارد. اواخر مارس نرخ بهره وری صنعت فولاد امریکا به 7/71 درصد رسید و  سطح تولید در سه ماه اول سال 4/60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. در آینده نزدیک کارخانه هایی چون یو اس استیل و سور استال به حداکثر ظرفیت باز می گردند. در هر حال هنوز تحلیل گران امریکایی  نگران مازاد ظرفیت نیستند چرا که افزایش تولید در بخش ورق است که تقاضا دارد. همچون گذشته فولاد سازان امریکایی نسبت به محصولات وارداتی نگرانی ندارند چون قدرت رقابتی آن ها پایین است. طبق آمار میزان واردات محصولات فولادی امریکا در ماه آوریل یک میلیون و 300 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش داشته و 45 درصد نسبت به فوریه 2008 کمتر بوده است. حجم زیادی از واردات به کانادا و مکزیک می رود. با در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل و  گمرکی، قیمت ورق وارداتی قدرت رقابت با محصول داخل را ندارد. به عنوان مثال اواخر مارس ورق سرد روسیه در بنادر امریکا 880 تا 900 دلار هر تن بر روی تریلی و با حساب مالیات عرضه می شد.

در بازار فولاد اروپا، تولید کنندگان قیمت درب کارخانه ورق گرم را قبل از عید پاک ( 4 آوریل)  به 530 تا 550 یورو هر تن افزایش دادند و برخی نیز قیمت ها را تا 570 یورو  بالا بردند. به نظر تجار قیمت واقعی بازار 20 تا 40 یورو کمتر از  این سطح قیمت هاست. درهر حال فولاد سازان اروپایی سعی دارند مجددا قیمت ها را افزایش دهند. احتمالا قیمت ورق گرم در نیمه دوم آوریل به 600 یورو ( 804 دلار) هر تن درب کارخانه و قیمت ورق سرد به 700 یورو ( 938 دلار) خواهد رسید. از طرفی وضعیت فعلی بازار تحمل چنین افزایش قیمتی را ندارد. بر خلاف بازار خاور دور و حتی امریکا، بازار اروپا در رکود شدیدی به سر می برد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فصل چارم سال 2009 هیچ رشد اقتصادی نداشتند و نسبت به مدت مشابه سال 2009، حتی 3/2 درصد افت داشتند. خوش بینانه تریین پیش بینی افزایش رشد ناخالص ملی سال 2010 اروپا بیش از 5/0 تا 7/0 درصد نبوده است. متوسط کسری بودجه 7 تا 5/7 درصدی در سال جاری به معنای سیاست  اقتصادی بسته و  کاهش بیشتر سرمایه گذاری دولتی است. بازار تسهیلات بانکی اروپا نیز بهبودی نداشته، هنوز بسیاری از شرکت های اروپایی به خصوص شرکت های کوچک مشکل تامین مالی دارند.

در این راستا تقاضای محصولات فولادی در اروپا نسبتا پایین است. برخلاف امریکا و خاور دور  افزایش قیمت ورق ماه مارس در اروپا تاثیری بر  میزان خرید و فروش ماه آوریل نگذاشت. برخی شرکت ها هیچ تمایلی به افزایش موجودی نداشته و برخی توان مالی نداشتند. در هر حال هیچ عکس العملی نسبت به افزایش قیمت دیده  نشده است. فولاد سازان باز هم افزایش قیمت ها را با رشد قیمت مواد اولیه مرتبط می دادند. کاهش عرضه به فولاد سازان کمک کرده تا قیمت ها را بالاتر ببرند. سطح واردات به اروپا بالاست ولی از نظر قیمت، قابلیت رقابت با محصولات داخلی را ندارد. قیمت پیشنهادی ورق گرم روس 700 تا 710 دلار هر تن فوب و  ورق گرم چین 780 دلار هر تن سی اف آر تحویل ژوئن و جولای می باشد. درنتیجه می توان گفت که اروپایی ها قادرند قیمت ها را در آوریل باز هم افزایش دهند گرچه پایین تر از قیمت مورد نظرشان باشد. در هر حال تقاضای پایین در ماه های آتی در بازار فولاد اروپا ماندگار خواهد بود و همچنان بسیاری از تحلیل گران درانتظار افت قیمت ها از ابتدای تابستان هستند.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۶ فروردین ۱۳۸۹ ۰۷:۴۴
تعداد بازدید : ۷۷۲
کد خبر : ۴,۸۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید