به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد – گزارش هفته 15

سنگ آهن

سنگ آهن که اوایل این هفته به نزدیک 170 دلار رسیده بود در اواخر هفته از مرز 180 دلار هر تن گذشت. رشد قیمت سنگ آهن برای همه تعجب آور است به خصوص اینکه در دو هفته گذشته بیش از 15 درصد افزایش پیدا کرده است. کارشناسان بازار از این امر متعجب هستند و نمی توانند تحلیل درستی از این مساله داشته باشند. هیچ کس نمی داند که این شرایط تا چه مدت ادامه خواهد داشت. اکثر دست اندر کاران اعتقاد دارند که اگر این شرایط ادامه داشته باشد سنگ آهن خلوص 5/63 درصد تحویل فوری از مرز 200 دلار هر تن سی اف آر بنادر چین خواهد گذشت . این نگرانی وجود دارد که ادامه این روند باعث شود تا شرکت های عرضه کننده سنگ آهن قیمت پایه نقدی را برای قراردادهایشان از دو ماه دیگر حداقل 150 دلار فوب تعیین خواهند کرد. چند علت برای افزایش قیمت سنگ آهن وجود دارد :

 اول: افزایش قیمت سنگ آهن هند به دلیل تعطیلی معادن غیر قانونی و افزایش هزینه حمل در داخل هند.

دوم: احتمال افزایش عوارض صادراتی سنگ آهن توسط هند.

 سوم: کاهش تعداد واردکنندگان سنگ آهن.

چهارم: جلوگیری دولت چین از ورود سنگ آهن با خلوص زیر 60 درصد.

 پنجم: احتمال محدودیت واردات سنگ آهن به چین برای سه ماه .

افزایش قیمت سنگ آهن وارداتی باعث بالا رفتن قیمت سنگ آهن تولید داخل چین شده است که اخیرا به بالای 210 دلار همراه با مالیات ارزش افزوده رسیده است. ادامه این وضعیت از یک سو باعث افزایش تولید در داخل چین و از سوی دیگر موجب محدودیت رقبای چین به خصوص اروپائی ها  در تولید فولاد خواهد شد. این در حالی است که قیمت کک بی سر و صدا ولی به صورت مداوم در حال افزایش است و به بالای 240 دلار هر تن فوب رسیده است.

 

قراضه

از اواخر مارس سرعت رشد قیمت قراضه آرام گرفت. از این رو بسیاری انتظار دارند که دوره طلائی رشد قیمت قراضه به سر رسیده و باید به زودی در انتظار افت قیمت آن باشیم. قیمت قراضه در سطح جهان افزایش یافته به حدود 500 دلار هر تن سی اف آر نزدیک شده ولی در آینده نزدیک از 500 دلار بالاتر نخواهد رفت. هفته گذشته تقاضای قراضه وارداتی در ترکیه کاهش یافت ولی قیمت ها همچنان بالا ماند. ظاهرا فولاد سازان ترک دست از خرید قراضه برداشته اند. آخرین قیمت پیشنهادی واردات قراضه سنگین کلاس 1 و 2 در ترکیه حدود 460 تا 468 دلار هر تن سی اف آر و در خاوردور 480 تا 500 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است. در اروپا علاوه بر رشد تقاضای صادرات‏‏‏ تقاضای داخلی هم بالاست. قیمت قراضه سنگین در اروپا نیز به 394 تا 415 دلار هر تن با کرایه حمل رسیده است. پس از افزایش 50 تا 60 یورو هر تن قیمت ها طی ماه جاری احتمال به ثبات رسیدن قیمت ها در ماه می وجود دارد.

قراضه خرد شده امریکا به 415 تا 430 دلار هر لانگ تن رسیده و قراضه سنگین کلاس 1 و 2 از مرز 400 دلار هر لانگ تن گذشته است. برف در روسیه در حال آب شدن است ولی موجودی قراضه به کندی بالا می رود. هم صادرات هم و هم نیاز داخلی روس ها رو به رشد است. قیمت داخلی روسیه 292 تا 326 دلار هر تن با مالیات ارزش افزوده می باشد. تجربه گران شدن قیمت ها در زمستان همه را واداشته تا قراضه بیشتری انبار کنند. صادرات قراضه ژاپن به چین نیز افزایش یافته و تا اواخر آوریل بیشتر خواهد شد. تا آخر ماه می نباید انتظار کاهش قیمت داشت. برخی می گویند تا فصل سوم به دلیل افزایش قیمت سنگ آهن قیمت قراضه نیز بالا می رود . اگر تولیدکنندگان میله گرد بتوانند قیمت را در 700 دلارهر تن نگه دارند قیمت قراضه می تواند کمی بالاتر نیز برود.

 

بیلت

در خلال دو هفته اول سال جدید قیمت اکثر محصولات فولادی در خارج از ایران به شدت افزایش یافته است. قیمت بیلت فوب بنادر دریای سیاه که قبل از تعطیلات 560 دلار هر تن بود به 630 دلار در اوایل هفته رسید. این افزایش قیمت که در خاوردور با مقاومت روبرو شده به ایستادگی خود ادامه داد علت آن بالا رفتن قیمت سنگ آهن، کک و قراضه عنوان می شد. ولی نباید فراموش کرد که به علت سرما، تولید اکثر کارخانه های سی آی اس به زیر 50 درصد رسیده بود بنابراین حجم عرضه کم بود. به همین علت قیمت ها با کاهش خرید خاوردور تغییر نکرد. پس از سه هفته، خریداران خاوردور به بازار آمدند البته با احتیاط . همین امر به بالا رفتن بازار کمک کرد، در خلال هفته گذشته بیلت روند صعودی داشت در چین، پاکستان، سی آی اس و ترکیه بیلت بین 10 تا 30 دلار هر تن افزایش قیمت نشان داد در حال حاضر قیمت بیلت فوب دریای سیاه 630 تا 650 دلار از طرف فروشنده ها عرضه می شود در حالی که خریداران تا 620 دلار هم حاضر به پرداخت هستند. بازار خاوردور ساکت است ولی ترک ها ، مصری ها و ایرانی ها به آرامی خرید می کنند. البته حجم معاملات کم است چون فاصله قیمت بیلت تا قراضه خیلی زیاد شده است احتمال کاهش قیمت بیلت هست.

بیلت در ایران

قیمت بیلت در ایران در هفته گذشته تقریبا ثابت بود و در انزلی برای سایز 150 ، بین 680 تا 690 تومان هر کیلو ترخیص شده روی تریلی معامله شد. موجودی سایز 125 کم است. حداقل قیمت پیشنهادی سی اف آر انزلی برای بیلت، 670 دلار هر تن شنیده شده که با احتساب هزینه های ترخیص حداقل قیمت تمام شده آن روی تریلی در انزلی 740 تومان خواهد بود. از آنجا که قیمت مقاطع بخصوص میلگرد به حد کافی افزایش نیافته اکثر کارخانه ها تولید خود را به حداقل رسانده و یا بعضا تعطیل هستند با توجه به این مطلب تقاضای بیلت در حد پایینی است. اگر قیمت مقاطع مشخص شود وضعیت بازار بیلت هم روشن خواهد شد.

 

مقاطع

به علت افزایش قیمت مواد اولیه، هفته گذشته قیمت مقاطع در اکثر نقاط دنیا همچنان رو به بالا بود . افزایش قیمت مقاطع تنها به علت بالا رفتن قیمت مواد اولیه نیست بلکه بسیاری از تجار به دلیل روند صعودی قیمت مقاطع دست از خرید کشیده بودند. با ادامه این روند آنها برای تامین حداقل موجودی خود به بازار برگشتند و این مساله به بالا رفتن قیمت کمک کرده است. در اروپا قیمت مقاطع در خلال یک ماه گذشته بیش از 100 یورو افزایش پیدا کرده است. تیر آهن بال پهن در جنوب اروپا در هفته گذشته 40 یورو افزایش قیمت داشت و به 630 یورو هر تن رسید و در انگلستان قیمت میلگرد 90 یورو افزایش یافت. در ایتالیا قیمت میلگرد 30 تا 50 یورو  رشد نموده، در ترکیه 45 یورو و در چین بین 15 تا 25 دلار . در خاورمیانه بخصوص در شیخ نشین های خلیج فارس قیمت مقاطع بخصوص میلگرد بین 10 تا 20 درصد بالا رفت. در روسیه قیمت میلگرد با 20 دلار افزایش به 703 دلار هر تن شامل 18 درصد مالیات ارزش افزوده رسید و در امریکا نیز 10 دلار افزایش قیمت داشت. افزایش شتابان قیمت مقاطع بیشتر ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است. از آنجایی که تقاضای مقاطع زیاد تغییر نکرده است اکثر تجار سعی می کنند تا موجودی انبار را در حداقل خود نگاه دارند این به معنای حفظ موجودی برای حداکثر 45 روز است.

مقاطع در ایران

به دلیل عدم عرضه میلگرد و تیرآهن توسط ذوب آهن در بورس، بازار مقاطع تنها تابع تقاضای مصرف کننده نهایی است. با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه قیمت میلگرد با نوسان 20 تومانی در طول هفته روبرو بود. وضعیت بازار تیرآهن نیز مشابه میلگرد بود. متوسط قیمت میلگرد که اول هفته 765 تومان بود در آخر هفته به 780 تومان رسید و تیرآهن سبک در اصفهان که 750 تومان هر کیلو قیمت داشت در آخر هفته به نزدیک 770 تومان معامله شد . نبشی و ناودانی هم در طول هفته 20 تومان گران تر شد. اکثر تجار در سردرگمی هستند و همه منتظر روشن شدن قیمت عرضه در بورس می باشند. شایعاتی در بازار است که دولت به شدت در مقابل افزایش قیمت مقاطع مقاومت می کند. اگر این شایعات حقیقت داشته باشد اکثر کارخانه هایی که از بیلت بعنوان ماده اولیه استفاده می کنند در خلال یک ماه آینده متوقف خواهند شد چون افزایش قیمت بیلت باعث زیان سنگینی برای این تیپ از تولیدکنندگان می گردد.

 

ورق

قیمت ورق در طول هفته گذشته همچنان رو به بالا بود افزایش قیمت مواد اولیه از یکسو و بالا رفتن تقاضا دو عامل اصلی افزایش قیمت ورق می باشد. روز جمعه بائو استیل که کارخانه لیدر چین است قیمت انواع ورق را 60 دلار هر تن برای تحویل از15 روز آینده بالا برد این امر در کل خاوردور تاثیر خواهد گذاشت. در امارات قیمت ورق افزایش یافته، در اروپا وضعیت این بازار غیر قابل پیش بینی و نگران کننده شده است . از اول امسال تابحال قیمت ورق در اروپا 200 دلار هر تن افزایش یافته است. علیرغم آن که تولید کارخانه ها افزایش یافته، هنوز ورق سرد و ورق گالوانیزه در این قاره با کمبود مواجه است. در طول هفته گذشته قیمت ورق در جنوب و شمال اروپا تا 30 یورو افزایش نشان داده است. در امریکا قیمت ورق 40 دلار هر شورت تن بالا رفت  و در چین انواع ورق 25 تا 30 دلار هر تن افزایش یافت. در ژاپن نیز قیمت ورق گرم 35 دلار هر تن افزایش یافته. این در حالی است که موجودی انبارها بسیار محدود شده و علت آن این است که سرویس سنترها نتوانستند همزمان با افزایش قیمت ورق میزان خروجی کالای خود را جایگزین کنند.

ورق در ایران

در طول هفته گذشته ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر هر کیلو 30 تومان افزایش پیدا کرد و در انزلی  به 680 تومان هر کیلو روی تریلی رسید. ورق گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر هم علیرغم نشیب و فرازهای فراوان با 20 تومان افزایش مواجه شد. ورق گالوانیزه که اوایل هفته بطور متوسط 980 تومان معامله می شد در آخر هفته به 1030 تومان رسید. ورق سرد از بازار نسبتا باثباتی برخوردار بود قیمت فعلی بازار هنوز با قیمت های واقعی وارداتی فاصله دارد . این در حالی است که تنها 10 روز از شروع فعالیت بازار در سال جدید گذشته است. با ورود فولاد مبارکه به بورس و مشخص شدن وضعیت عرضه، پایه قیمت ها معلوم خواهد شد اما بازار در مورد ورق سرد و ورق رنگی تابع مبارکه نیست و تقاضا عامل تعیین کننده قیمت می باشد. قیمت های فروشندگان خارجی هنوز اعلام نشده ولی محققا آنها هم قیمت های جدید را با افزایش اعلام خواهند کرد . به نظر می رسد قیمت ورق سرد برای هفته آینده با ثبات باقی بماند ولی قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر با خارج شدن کسانی که به پول نیاز داشتند افزایش خواهد داشت.

۲۸ فروردین ۱۳۸۹ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۷۲۹
کد خبر : ۴,۸۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید