به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیستم معاملات فولاد دستخوش تغییر می شود- 30/ 01/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران-  فولاد سازان اروپایی در حال مذاکره با سه شرکت معدنی بزرگ دنیا هستند. این سه شرکت در تلاشند سیستم قیمت گذاری سالانه را با یک مکانیزم انعطاف پذیرتر جایگزین کنند. هنوز به طور قطع معلوم نیست که واله، ریو و بی اچ پی در حال مذاکره با مشتریان خود هستند یا برای فروش سنگ آهن به صورت فصلی به توافق کامل رسیده اند. ولی فولاد سازان اصلی اروپا از جمله آرسلورمیتال و تایسنکروپ هنوز سیستم سالانه را ترجیح می دهند چون یک سیستم قیمت گذاری پر نوسان سنگ آهن آن ها را مجبور می سازد که به طور مداوم با مشتریان خود بر سر قیمت محصولات فولادیشان مذاکره کنند. هنوز شرکت های معدنی میزان افزایش قیمتی را که تا به امروز از مذاکرات به دست آورده اند فاش نکرده اند ولی تحلیل گران افزایش 80 تا 90 درصدی را تخمین زده اند. درادامه چند راهکار برای فولاد سازان ارائه شده تا بتوانند نحوه داد و ستد خود را با این شرایط رو به تغییر مطابقت دهند.

اول: رضایت مصرف کنندگان فولاد به قیمت گذاری انعطاف پذیر

مطمئنا مصرف کنندگان ورق از جمله شرکت های فنی مهندسی و خودرو سازان تمام تلاش خود را خواهند داشت تا سیستم قیمت گذاری سالانه ورق را حفظ کنند چرا که هزینه تولید آن ها با این روش ثابت می ماند. به نظر تحلیل گران، فولاد سازان در صنایع وابسته به فولاد از قدرت شرکت های معدنی در عرضه سنگ آهن برخوردار نیستند. چراکه این سه شرکت معدنی 70 درصد دریایی سنگ آهن را در دست دارند. با سیستم قیمت گذاری فصلی فولاد سازان باید نوسان های بیشتری را تحمل کنند. مشتریان فولاد سازها هیچ تمایلی به بستن قرارداد فصلی ندارند چون با تغییر قیمت مداوم، هزینه پروژه ها نیز تغییر می کند و با کمبود بودجه مواجه می شوند. کارشناسان می گویند که شرایط برای تایسنکروپ بسیار دشوار خواهد شد چرا که اغلب قراردادهای آن دراز مدت است.  گرچه تایسنکروپ محصولات با کیفیت و خاص خود را دارد از این رو مشتریان  نمی توانند به راحتی به  تولید کننده دیگری رجوع کنند و این مسئله قدرت مانور این کارخانه را افزایش خواهد داد.

دوم: خودکفایی در تامین مواد اولیه

خود کفایی در تامین سنگ آهن و کک، باید اولویت اول برنامه های آتی فولاد سازان جهان باشد چرا که قیمت این دو کالا به طور نجومی رو به رشد است. در این زمینه آرسلورمیتال پیشتاز است. چراکه در تامین 50 درصد سنگ آهن مورد نیازش خودکفایی  دارد و قصد دارد تا سال 2014 آن را به 75 درصد برساند. در اروپا تایسنکروپ بیشترین آسیب را می بیند چون هیچ معدنی ندارد و در بخش هایی مثل تولید فولاد با تکنولوژی برتر سرمایه گذاری کرده است. وواستالپاین اطریش نیز 25 درصد نیاز سنگ آهن  خود را تامین می کند و قصد دارد در میان مدت آن را به یک سوم افزایش دهد. این شرکت، سنگ آهن مورد نیاز خود را از شرکت های معدنی مختلف خریداری می کند و تنها به یک عرضه کننده بزرگ وابسته نیست.

سوم: استفاده از ابزار فیوچر برای کاهش ریسک  حاصل از نوسان قیمت

صنعت فولاد همیشه نسبت به معاملات فیوچر نظر منتقدانه و مخالفی داشته و معتقد است که با دخالت بازار های مالی، روند قیمت گذاری به بیراهه می رود. آرسلورمیتال به عنوان یک لیدر صنعت فولاد جهان همیشه مخالف معاملات فیوچر فولاد بوده است. ولی تحلیل گران بر این باورند که وقتی خرید مواد اولیه بر پایه دوره کوتاه مدت و پر نوسان باشد و فروش فولاد سازان سالانه، شاید صنعت 500 میلیارد دلاری فولاد مجبور شود از معاملات فیوچراستفاده کند حال چه دلخواه آنان باشد چه نه. به عقیده کارشناسان، در این چرخه یک گروه باید از ابزار فوچر استفاده کند. حال معلوم نیست خودرو سازان باید در خرید فولاد مورد نیاز خود از ابزار فیوچر استفاده کنند یا تولید کنندگان فولاد در خرید مواد اولیه مورد نیازشان.

۳۰ فروردین ۱۳۸۹ ۰۹:۰۰
تعداد بازدید : ۷۲۷
کد خبر : ۴,۸۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید