به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

احتمال احیای حقوقهای نجومی در سازمان امور مالیاتی

پایگاه خبری فولاد ایران - در روزهای اخیر لایحه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است که راه‌های قانونی را برای فساد ایجاد کرده‌است و جاده‌ی هموار روبه روی این پدیده ی مذموم را صاف می‌کند. در لایحه‌ی مالیات بر ارزش افزوده که در روزهای اخیر به تصویب مجلس رسیده‌است که در صورت اجرا و قانونی شدن تبعات سنگینی را در بردارد.

 

🔹در ماده ۳۰ لایحه‌ی مالیات بر ارزش افزوده ذکر شده‌است:«سازمان مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصصویب این قانون به منظور فراهم کردن زمینه‌ تحقق اهداف و ماموریت‌های سازمان و ارتقای سطح انگیزش و کارکنان و اجرای صحیح و به موقع قوانین و مقرارت مالیاتی، نسبت به تهیه آیین‌نامه خاص اداری، مالی، استخدامی و تشکیلاتی خود اقدام و با پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور، پس از تصویب هیئت وزیران اجرا نماید. سازمان در موارد یاد شده از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی است».

 

🔹طبق موارد ذکر شده در این ماده، سازمان امور مالیاتی تحت نظارت هیچ نهاد حاکمیتی نخواهد بود و از شمول مقررات دولتی و عمومی مستثنی می شود. براساس این ماده خود سازمان امور مالیاتی آئین نامه های مالی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی خود را تهیه می‌کند.

 

🔹در این ماده هم فرایند قانون گذاری و هم نظارت بر قوانین بر عهده سازمان مالیاتی است و دایره نظارت بر این سازمان از طرف نهادهای حاکمیتی بسیار محدود می‌شود. این استقلال بیش از حدی که به سازمان داده شده است منجر به این می‌شود که شفافیت نیز از کارها و اقدامات این سازمان رخت ببندد.

 

🔹نتیجه‌ی مستثنی شدن سازمان امور مالیاتی از قوانین دولتی و نبود نظارت، قانونی شدن اقدامات و فعالیت‌های سازمان است، در این صورت اقداماتی که در این سازمان انجام می‌شود و امتیازهایی که به افراد داده می‌شد وجه قانونی به خود می‌گیرند و از آن جهت هم که نظارت بر عهده خود سازمان است امکان برخورد قانونی از طرف دیگر نهادها سلب می‌شود.

 

🔹منطق این ماده بر این اساس است که استقلال سازمان و هم چنین مستثنی‌شدن از مقررات دولتی و عمومی منجر به کارآمدی بیشتر و بهتر سازمان می‌شود در حالی که استقلال بیش از اندازه‌ای که به سازمان داده ‌می‌شود منافذ و راه‌های زیاد و قانونی را برای ایجاد فساد باز می‌گذارد. حقوق‌ها و امتیازهای نجومی که قبلا اتفاق افتاده‌اند در نهادهایی رخ داده‌اند که از قوانین عمومی مستثنی بوده اند و نظارتی بر آن‌ها نبوده ‌است.

خبر فوری

۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۵۵۰
کد خبر : ۴۸,۷۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید