به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اوضاع نابسامان اقتصاد ترکیه

پایگاه خبری فولاد ایران - تا چند وقت پیش لیر مدام در برابر دلار با ریزش ارزش مواجه بود. حالا هم گزارش ها حاکی از این است که تورم ترکیه در پی افزایش قیمت مواد غذایی رشد خواهد کرد.

 

افزایش رشد قیمت موادغذایی به دلیل شوک عرضه ناشی از سیل ماه گذشته در آنتالیا به عنوان مرکز محصولات گلخانه ای ترکیه رخ داده است.

نرخ تورم در ماه ژانویه با افزایش قیمت موادغذایی افزایش یافته است، اتفاقی که تاثیر معافیت ها و تخفیف های مالیاتی در زمینه خدمات و کالاهای کلیدی را خنثی کرده است.

در ماه ژانویه، شاخص قیمت مصرف کننده ۲۰.۴ درصد رشد نسبت به اواخر سال گذشته را داشت. ماه دسامبر نرخ تورم ۲۰.۳ درصد بود.

پیش بینی میانگین سالانه نرخ تورم در نظرسنجی بلومبرگ از ۲۳ تحلیلگر اقتصادی، ۲۰.۳ درصد بود.

 

_نشانه های کلیدی

 

قیمت موادغذایی با شتاب بالا به ۳۱ درصد رسید، این در حالی است که ماه گذشته نرخ این گروه ۲۵.۱ درصد بود. این میزان خیلی بالاتر از پیش بینی ۱۳ درصدی بانک مرکزی ترکیه است.

در حالی که فشار قیمت در سراسر اقتصاد بسیار بالاست، اما افزایش رشد قیمت موادغذایی به دلیل شوک عرضه ناشی از سیل ماه گذشته در آنتالیا به عنوان مرکز محصولات گلخانه ای ترکیه رخ داده است. از طرفی، تورم تولیدکننده از ۳۳.۶ درصد به ۳۲.۹ درصد کاهش داشته است.

 

تورم انرژی از ۲۰.۸ درصد به ۱۳.۱ درصد کاهش یافته است. این کاهش، نشان دهنده کاهش ۱۰ درصدی قیمت های گاز و برق است که ماه گذشته توسط رجب طیب اردوغان اعلام شده بود و حالا توسط مصرف کنندگان احساس می شود.

 

البته بعد از گزارش دولت، لیر ضعیف شد و با کاهش ۰.۴۴ درصد به ۵.۲۳۱۷ لیر در هر دلار رسید.

 

چندی پیش بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده بود که تورم سال جاری به ۱۴.۶ درصد کاهش خواهد یافت. به گفته مسئولان ترکیه کاهش قیمت نفت، افزایش ارزش ارز ملی و تقاضای داخلی ضعیف دلیل کاهش نرخ تورم بوده است.

 

ترکیه برنامه دارد که تورمش را برای سه سال آینده تا سال ۲۰۲۱ به ۵.۴ درصد برسد. سال ۲۰۱۰ هم ترکیه برنامه داشت که تورم را کاهش دهد و آن را به ۶.۵ درصد رسانده بود.

 

بلومبرگ فارسی✔️

 

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۴۸۶
کد خبر : ۴۸,۷۹۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید