به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 06 سال 2019 (شماره 461)

سنگ آهن

فولاد ایران : هفته گذشته بازار واردات سنگ آهن چین تقریبا هیچ فعالیتی نداشت چرا که تعطیلات سال نو چینی شروع شد. بازار در انتظار است تا پس از تعطیلات روند بازار چگونه خواهد شد. البته اخیرا حادثه شکستن سد شرکت معدنی واله برزیل تاثیر زیادی بر قیمت ها داشته که به نظر فعالان بازار بیشتر جنبه روانی داشته و در واقعیت این حادثه تاثیر چندانی بر عرضه برزیل نمی گذارد. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 86.65 دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شده در حالی که یک هفته قبل 84 دلار بود. قیمت سنگ آهن به 90 دلار نزدیک شده از این رو شاید پس از تعطیلات چین که تا 10 فوریه است نیز خریداران عقب بنشینند.  

بنا بر گزارش یومتال، در بازار سنگ آهن صادراتی ایران تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  از 39 دلار به حدود 44.2 دلار هر تن فوب افزایش یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز حدود 6 دلار رشد داشته 43 دلار هر تن فوب شد.

 

قراضه

فولاد ایران هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی در ترکیه به روند صعودی اخیر خود ادامه داد و آخرین قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 به حدود 319 دلار هر تن فوب رسید در حالی که هفته قبل را در 310 دلار به پایان برده بود. خرید ترک ها ادامه دارد و انتظار می رود قیمت نیز فعلا مدتی صعودی بماند.

در شرق آسیا نیز تحت تاثیر بازار ترکیه، قیمت قراضه وارداتی اخیرا 10 دلار رشد داشته 275 دلار هر تن سی اف آر شده است. انتظار می رود پس از تعطیلات سال نو چینی تقاضا بهتر شود.

در هند نیز قراضه وارداتی خرد شده 9 دلار رشد داشته 330 دلار هر  تن سی اف آر ثبت شد.

در این بین برخی معتقدند چون افزایش قیمت های اخیر قراضه در ترکیه تناسبی با وضعیت رکودی بازار فولاد آن ندارد شاید باید در آینده نزدیک منتظر تصحیح قیمت قراضه باشیم.

 

بیلت

فولاد ایران: آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین 508.5 دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد. البته همه در جو تعطیلات بودند و کسی پیشنهاد قیمت جدید نمی داد. بیلت صادراتی چین در 460 دلار هر تن فوب در ثبات بود.

بیلت صادراتی سی آی اس تا 15 دلار رشد داشته 430  دلار هر تن فوب شنیده شد. با توجه به رشد بازار قراضه ترکیه این روند صعودی دور از انتظار نبود.

قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا روزهای اخیر در ثبات بوده متوسط قیمت  450 تا 460 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت صادراتی ترکیه نیز 425 تا 440 دلار هر تن فوب ثبت شد که رشدی جزیی داشت. قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه 440 دلار هر تن درب کارخانه بود ولی قیمت درخواستی خریداران 420 تا 425 دلار شنیده شد.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت شمش روند صعودی داشت و در اواخر هفته تقریبا شمش نایاب شد میانگین قیمت سایزهای 125 و 150 میلیمتر که اول هفته 35438 ریال بود تا آخر هفته از 38000 ریال هم گذشت که شامل 9% مالیات ارزش افزوده بود علت نایاب شدن شمش چند فاکتور است :

الف : صادرات کارخانه های بزرگ مثل فولاد خوزستان که به علت تعطیلی بازار چین فرصتی برای سفارش پیدا کردند. از طرف دیگر افزایش قیمت شمش در بازار جهانی از 370 دلار فوب سی آی اس به 430 تا 450 دلار باعث جذاب شدن محصولات ایران شده است به همین دلیل کارخانه ها به یکباره مواجه با تقاضای زیادی برای صادرات شده اند

ب : افزایش قیمت قراضه و عبور آن از مرز 30000 ریال هر کیلو

ج : ادامه شکاف عرضه و تقاضای شمش از یک ماه و نیم قبل که هنوز ادامه دارد

با افزایش قیمت شمش ، قیمت مقاطع هم بالا رفته است در نتیجه مسابقه حفظ فاصله قیمت شمش با   میله گرد باعث بالا رفتن قیمت این کالا شده است . فعالان بازار هنوز منتظرند تا ببینند تصمیم دولت در برابر این افزایش قیمت چیست ؟ دولت معمولاً سکوت می کند تا شرایطی مثل بازار گوشت یا اتومبیل ایجاد شود. وقتی بحران به اوج رسید دولت وارد میشود و با بدترین تصمیم ممکن مثل آنچه در مردادماه شاهد ان بودیم مداخله می کند یا صبر می کند تا شرایط به حالت طبیعی باز گردد چرا که بالا رفتن قیمت شمش در بازار داخل باعث افزایش قیمت مقاطع می گردد و صادرات آن را تحت فشار می گذارد در نتیجه تقاضای شمش کاهش خواهد یافت و قیمت نزولی خواهد شد. یک مساله مهم اینست که کمتر از یک ماه از سال کاری باقیمانده بنابراین هر تصمیمی دولت بگیرد عمر آن کوتاه خواهد بود تنها تصمیم اثرگذاری که دولت می تواند بگیرد اینست که کارخانه های دولتی را وادار کند تا عرضه های درشت بالای 50 هزار تنی در بورس داشته باشند با این روش انها می توانند برای فروردین و اردیبهشت که بازار آرام است پیش فروش کنند این کار باعث خواهد شد در پایان سال نقدینگی زیادی نزد کارخانه های فولاد انباشته گردد از طرف دیگر بازار تکلیف خود را برای سه ماه آینده میداند لطمه ای هم به صادرات نمی خورد بر فرض مثال کارخانه ای که ماهانه توان تولید 100 هزار تن شمش را دارد می تواند معادل تولید یک ماه را با تحویل 70 روزه عرضه کند این کار باعث آرامش بازار شمش، جذب نقدینگی و حفظ صادرات می شود . سیاست فعلی تشنه نگه داشتن بازار است ولی نباید فراموش کرد که عرضه مقاطع ذوب آهن و دیگر کارخانه ها در بورس با میانگین قیمت پایه 34500 ریال ادامه دارد و این عرضه اجازه نمیدهد رونق بازار شمش در پایان سال به درازا بکشد.

 

مقاطع

فولاد ایران: هفته گذشته میلگرد صادراتی چین در روزهای پایانی نزدیک به تعطیلات در ثبات بود و 490 دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی نیز میلگرد 544 تا 548 دلار هر تن بودند.

آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه 555 تا 560 دلار هر تن درب کارخانه بود در حالی که یک هفته قبل 531 تا 537 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز تحت تاثیر رونق بازار قراضه اخیرا تا 10 دلار رشد داشته 470 تا 475 دلار هر تن فوب شد.

میلگرد صادراتی سی آی اس 450 دلار هر تن فوب ثبت شده که 20 دلار رشد قیمت هفتگی را ثبت نمود.

در بازار داخلی اروپا میلگرد حدود 4 یورو افت داشته521 یورو هر تن درب کارخانه شد.  در بازار امریکا نیز میلگرد همچنان 698 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت مقاطع روند صعودی داشت و پیش بینی سقف قیمت تقریباً ممکن نیست میانگین روز شنبه که 40494 ریال بود تا آخر هفته به 41343 ریال تمام شده رسید. ذوب آهن مقاطع خود را در قیمت میانگین 34500 ریال پایه عرضه کرد که نسبت به هفته قبل حدود 2 درصد افزایش یافت به این ترتیب میانگین قیمت تمام شده ذوب آهن اصفهان با احتساب ارزش افزوده 37605 ریال است در حالیکه متوسط قیمت فروش میله گرد این کارخانه در بازار هر کیلو 41200 ریال بوده و میانگین قیمت تیرآهن 14 – 16 – 18 ، 44766 ریال در بازار بوده است. در طول 18 روز اول فروردین ماه 224520 تن انواع مقاطع در بورس فروخته شده است، این عدد برای کل دی ماه 87270 تن، آذر ماه 39908 تن بوده، با این حساب ماه بهمن در حال پر کردن خلاء معاملات دو ماه قبل است ولی با قیمتی حدود 18 درصد بیشتر. روند فعلی بازار عده ای را تحریک می کند تا در مسابقه خرید شرکت کنند این مسابقه تا یک هفته ادامه می یابد ولی بعد از آن انبارها از کالاهای گران قیمت انباشته شده است. از طرف دیگر کارخانه هائی که خارج از بورس معامله می کنند حاضرند شمش را بالاتر از 38500 ریال تمام شده بخرند چون بخشی از آنها محصول را پیش فروش کرده اند رفتار این کارخانه ها باعث شدت گرفتن افزایش قیمت شمش و مقاطع خواهد شد، محققاً این بازار متوقف خواهد شد چون با روند فعلی افزایش قیمت، صادرکنندگان مقاطع نگران افزایش قیمت و از دست دادن قدرت رقابت خود هستند در نقطه ای که صادرات متوقف می شود بازار شروع به تنزل خواهد کرد آنچه در این میان علامت سئوال است سکوت وزارت صمت است که یا نمیداند یا اگر میداند حاضر به مداخله نیست. ذوب آهن اصفهان توانائی تولید ماهانه حداقل 300 هزار تن مقاطع را دارد چنانچه از این فرصت استفاده کند و تا پایان سال 500 هزار تن مقاطع را در بورس تحویل تا خرداد ماه بفروشد به توان مالی خودشن کمک کرده است به بازار هم ثبات داده است، آنچه مسلم است اینست که شرایط فعلی تب رکود معاملات دو ماه قبل است و نمی تواند پایدار باشد. بعضی از آگاهان انتظار دارند قیمت میانگین میله گرد از 45000 ریال هر کیلو تمام شده عبور نماید در اینصورت بسیاری از کارخانه های کوچک متوقف خواهند شد چون نسبت سرمایه به سود آنها به شدت پائین می آید.     

 

ورق

فولاد ایران: بازار صادرات ورق چین عملا در تعطیلات بود ولی آخرین قیمت 490 تا 496 دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی نیز قیمت حدود 549 دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده بود. دو هفته ای می شود که بازار فولاد چین صعودی است ولی برخی معتقدند پس از تعطیلات سال نو چین این روند صعودی خیلی دوام نخواهد داشت و اواخر فوریه شاهد افت قیمت ها در چین خواهیم بود.

در بازار صادرات سی آی اس ورق گرم از 455 دلار به 470 دلار هر تن فوب بهبود یافت. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز 515 دلار هر تن فوب شنیده شده که حدود 4 درصد بهبود داشت. در بازار داخلی ترکیه نیز ورق گرم  515 تا 520 دلار هر تن درب کارخانه بود.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم 1 دلار رشد داشته 684 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. در اروپا نیز ورق گرم  2 یورو رشد داشته 506 یورو هر تن درب کارخانه شد.

 ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه 49900 ریال و در اهواز 48000 ریال بود ولی تا آخر هفته محصول اصفهان به 50400 ریال در اهواز به 48500 ریال رسید روز دوشنبه مبارکه ورق گرم کلاس B را در قیمت پایه 42631 ریال عرضه کرد در حالیکه هفته قبل از ان قیمت پایه 42977 ریال بود همین رفتار برای ورق گرم C تکرار شد در حالیکه عرضه قبلی  38658 ریال بودپایه عرضه این هفته 37199 ریال بود در نتیجه موفق شد جمعاً بیش از 106 هزار تن کالا تحویل تا آخر فروردین بفروشد سیاست کاهش قیمت مبارکه سیاست موفقی بوده است در دی ماه این شرکت 277420 تن ورق گرم فروخت ولی تا نیمه بهمن 183150 تن با این روش احتمالاً موفق خواهد شد تا پایان بهمن به رکورد 300 هزار تن برسد این در حالی است که صادرات این شرکت نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. اوج فروش ورق گرم مبارکه در تیرماه با رقم 39878 تن بوده. با این حال بازار در تنگنای عرضه ورق گرم است چون مبارکه در آذر ماه تنها 122430 تن ورق گرم فروش کرده به همین دلیل قیمت ورق گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر از میانگین 48163 ریال در اول هفته به 48825 ریال رسید انتظار می رود با عرضه کالاهای فروخته شده در آذر و دی ماه بازار کمی به آرامش برسد هر چند هنوز شتاب قیمت بازار با بورس فاصله زیادی ندارد.

ورق های گرم ضخامت 8 تا 50 میلیمتر محصول اکسین با محدودیت شدید عرضه روبرو بود به همین دلیل میانگین قیمت ضخامت های 10 تا 40 میلیمتر که روز شنبه 43825 ریال پایه بود به 44063 ریال رسید بازار با کمبود شدید ورق اکسین روبروست و اکثر کسانی که اسلب به کارخانه داده اند از این مساله عصبی هستند. مطمئناً این روش ناشی از برنامه ریزی های این کارخانه است ولی واقعیت اینست که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد محققاً با شروع عرضه و رقابت قیمت خواهد  شکست ولی نباید فراموش کرد که قیمت پایه اسلب بالا رفته در نتیجه قیمت تمام شده محصول با نرخ امروز اسلب کمتر از 43000 ریال تمام شده نخواهد بود این مساله برای سفارشات سال آینده قابل اهمیت است. در هفته گذشته کاویان غایب بزرگ بازار بود همین امر به تنگنای عرضه ورق اکسین و بالا رفتن آن کمک کرد.

ورق سرد بالاخره بازار گرمی پیدا کرد میانگین قیمت از 63818 ریال برای ضخامت های 40/0 تا 5/2 میلیمتر به 64636 ریال رسید روز دوشنبه مبارکه 20 هزار تن ورق سرد را در قیمت پایه 49027 ریال عرضه کرد در حالیکه قیمت عرضه قبلی 50304 ریال بود علت بهبود قیمت متعادل شدن عرضه و تقاضاست محدودیت واردات بازار را متکی به مبارکه کرده ولی در ماه های گذشته عرضه ورق هایی که توسط پیمانکاران در بازار عرضه میشد جدی بود در حالیکه از بهمن ماه این روند محدودتر شده است با این حال تقاضای این کالا پائین است و رقابت روی آن زیاد نیست.

ورق گالوانیزه با پدیده عجیبی روبرو شد. عرضه قبلی مبارکه در قیمت پایه 77030 ریال بود که در هفته گذشته آن را به 62376 ریال کاهش داد با این حال قیمت پایانی به 80974 ریال رسید. ولی در بازار نسبت به این تغییر قیمت واکنش نشان نداد چرا که میانگین اول هفته برای ضخامت های 40/0 تا 5/1 میلیمتر که 77486 ریال بود به 78182 ریال رسید. بازار این کالا همچنان رقابتی است .

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

 

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۳۳۵
کد خبر : ۴۸,۸۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید