به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

درآمد سرانه ایران و تولید ناخالص داخلی

پایگاه خبری فولاد ایران - به موازات تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه ایران نیز به مراتب کندتر از زمان انقلاب رشد کرده است. به گونه ای که در سه دهه قبل از انقلاب، افزایش درآمد سرانه ایران به میزان 3.2 برابر افزایش یافت، و در چهار دهه پس از انقلاب، تنها دو برابر شده است.

 

در سال 1980، تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سرانه بالاتر از سه کشور مورد مقایسه بود (ایران = 2374 دلار، ترکیه = 2199 دلار، کره = 1711 دلار و ویتنام = 514 دلار)

 

در سال 2018: (ایران = 4838 دلار؛ ترکیه = 11،125 دلار؛ کره = 32،774 دلار؛ ویتنام = 2،482 دلار).

 

از لحاظ برابری قدرت خرید، کره به طور قابل ملاحظه ای از سایرین پیش افتاد. ایران پا به پای ترکیه حرکت کرد، اما پس از سال 2010 از او عقب افتاد.

 

بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی مربوط به سالهای پیش از انقلاب در سال ۱۳۵۵ بوده, که البته متکی به نفت و درآمدهای نفتی بوده است. در سالهای انقلاب نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ( YOY )‌به پایین ترین سطح خود رسید که از سال ۱۳۵۷ تا کنون عمدتا نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منفی و بالاترین نرخ رشد ۱۰٪ بوده است که در بازه سالهای ۱۳۶۹ الی ۱۳۸۱ اتفاق افتاده که اتفاقا در این بازه هم به لطف اتکا به نفت و درآمد های نفتی این رشد صورت گرفته است !

 

⭕️ دستاورد مدیریت جهانی و پیشرو در بخش صنعت و اقتصاد ، تبدیل سرانه تولید ناخالص داخلی از ۳۷ میلیون ریال به ۲۰ میلیون ریال بوده که در سال آتی به دلیل کاهش سطح درآمدهای نفتی و غیر نفتی به کمتر از ۲۰ میلیون ریال نیز سقوط خواهد کرد !

 

⭕️ در سال جاری ۸۵ الی ۹۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی و غیر نفتی دولت خواهد بود که با توجه به افت صادرات نفتی ایران از ۱.۷ الی ۱.۹ میلیون بشکه به ۷۰۰ هزار بشکه در روز و همینطور کاهش صادرات در سایر بخش ها ، درآمدهای دولت به ۴۵ الی ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

✍️ سینا سلیمانی

۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۷۴۰
کد خبر : ۴۸,۸۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید