به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار فولاد ایران در هفته ای که گذشت

پایگاه خبری فولاد ایران  - هفته گذشته با 4 روز تعطیلی روبرو شد این تعطیلی به نوعی طوفانی را که پیش بینی میشد به تاخیر انداخت و به نوعی زمینه تشدید آن را برای هفته پیش رو فراهم کرد. هفته گذشته مصادف بود با تعطیلات بازار چین این مساله چند فرایند را به وجود آورد

اول روند صعودی قیمت سنگ آهن را متوقف کرد قیمت سنگ آهن که به بالای 90 دلار رسیده بود به 86 دلار نزدیک شد اما واقعیت اینست که بازار چین هنوز فعال نشده است و واکنش ان نسبت به محدودیت عرضه سنگ آهن چه خواهد بود. در خلال یک ماه گذشته قیمت شمش هم در سطح جهانی حدود 80 دلار هر تن افزایش یافته طبعاً این مساله باعث رونق صادرات شمش از ایران شده است آن چنان که کارخانه های بزرگ تا اواخر فروردین تولید خود را سفارش گرفته اند. گفته شده قیمت شمش صادراتی ایران 400 تا 420 دلار فوب بسته شده است .این امر به محدودیت عرضه شمش در بازار ایران کمک می کند به همین علت آهن اسفنجی در هفته گذشته از مرز 14000 ریال پایه هر کیلو عبور کرد آگاهان پیش بینی می کنند که در هفته پیش رو از مرز 15000 ریال هر کیلو عبور کند. فشار افزایش قیمت به گندله هم رسیده است که نزدیک به هر کیلو 8000 ریال پایه شده است این در حالی است که صادرات محصول نهائی از ایران ادامه دارد طبعاً فضای عرضه برای تولیدکنندگان محصولات فولادی بسیار مطلوب است. همین امر باعث شد تا فولاد خراسان در مقابل 7000 تن عرضه میله گرد مواجه با بیش از 22 هزار تن تقاضا گردد فشار تقاضا عملاً قیمت را تا نزدیک 24 درصد افزایش داد و به 39247 ریال رساند، با عبور قیمت میله گرد از پایه 40000 ریال هر کیلو در بورس قیمت شمش به نزدیک 39000 تا 39500 ریال تمام شده  ( با احتساب مالیات ارزش افزوده ) رسید فاصله قیمت تمام شده میله گرد با شمش حدود 4000 ریال است که حاشیه سود جذابی برای نوردکار نیست ولی دامنه مطمئنی برای ادامه تولید است .

دو مسئله ذهن فعالان بازار را مشغول کرده است

اول موجودی های خریداری شده در ماه آذر و دی که در قیمت پائینی بوده اند و دوم حجم عرضه ذوب آهن در بورس در هفته آینده. چنانچه ذوب آهن سیاست عرضه بزرگ را داشته باشد هم به ثبات بازار کمک کرده است هم به وضعیت مالی خودش، ولی اگر برنامه تشنه نگاه داشتن بازار را دنبال کند شاید برای اجرای آن با توجه به دو هفته کاری تا پایان سال زمان نداشته باشد اگر ذوب آهن از جو موجود هوشمندانه استفاده کند می تواند بهره کافی را ببرد.

بازار ورق گرم بسیار گرم بود عامل اصلی محدودیت عرضه اسلب است که در قیمت حدود 400 دلار هر تن فوب به فروش رسیده است. قیمت ها روند صعودی داشت محدودیت عرضه نورد و لوله اهواز باعث شد تا قیمت ضخامت 2 میلیمتر به مرز 50700 ریال تمام شده هر کیلو برسد ضخامت های دیگر ورق تا سایز 15 میلیمتر هم همین روند را طی کردند. ورق های کاویان همچنان در بازار نیست در حالیکه موجودی انبارهای ورق های اکسین هم به حداقل رسیده در نتیجه میانگین قیمت ورق اکسین از هر کیلو 45000 ریال عبور کرده است. هر دو کارخانه نورد و لوله اهواز و اکسین با موجودی اسلب کافی روبرو هستند ولی قیمت پایه اسلب نسبت به ماه گذشته هر کیلو به طور متوسط 4000 ریال افزایش یافته بنابراین جایگزینی محصول جدید با قیمت تمام شده بالاتر صورت خواهد گرفت این مساله صاحبان کالا را برای فروش محتاط کرده است.

ورق سرد از هیجان بازار دور نبود و روند صعودی داشت عرضه مبارکه در هفته آینده شاید با استقبال بیشتری روبرو گردد در حالیکه ورق گالوانیزه هم با حباب قیمت روبرو شد و فروشنده ها با تردید و احتیاط معامله میکردند . هفته پیش رو هفته طوفانی خواهد بود چه بسا که تعیین کننده وضعیت بازار برای سال آینده گردد. در هفته آینده چینی ها نسبت به سنگ آهن و قیمت آن موضع خواهند گرفت بازار خاوردور باید خودش را با قیمت های جدید شمش تطبیق دهد که این فرصت ایده الی برای صنعت فولاد ایران خواهد بود هر چند موجودی انبارهای ارزان قیمت به همراه تعطیلات طولانی سال آینده به رکود بازار کمک کند ولی خریداران خارجی به نوروز نخواهند رفت و چه بسا تولیدکنندگان شمش موفق شوند در ماه پایانی سال تولید خود را تا اواسط خرداد ماه به فروش برسانند شاید در اوایل سال آینده دوباره شاهد محدودیت شدید شمش و اسلب به علت صادرات که طبعاً افزایش قیمت مقاطع و ورق را در پی خواهد داشت باشیم.   

بازار ایران: م. چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۰۱
تعداد بازدید : ۵۹۵
کد خبر : ۴۸,۸۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید