به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ویتول: احتمال افزایش قیمت نفت طی ماه های آینده

پایگاه خبری فولاد ایران - تحولات بازار نفت در ماه‌های اخیر کم نبوده است. این بازار پس از بیرون آمدن از افتی چشمگیر در ماه‌های پایانی سال گذشته، شروع پرقدرتی از ابتدای ۲۰۱۹ داشته و قیمت‌ نفت حالا در بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته قرار دارد. پیش‌بینی‌ می‌شود این رشد دست‌کم تا پایان نیمه نخست سال جاری میلادی، زیر سایه تلاش اوپک و همراهانش برای کاهش تولید ادامه داشته باشد. اما بهبود قیمت نفت در نیمه نخست سال جاری، به معنای رسیدن این بازار به ساحل امن قیمتی نیست، زیرا در نقطه‌ای دیگر از دنیا، در بیابان‌های جنوب آمریکا، زیرساخت‌هایی در حال تکمیل هستند که می‌توانند تلاش اوپک برای کاهش تولید و به تعادل رساندن بازار را به چالش بکشند.

 

مدیرعامل بزرگ‌ترین‌ شرکت معامله‌کننده نفت خام دنیا عقیده دارد قیمت نفت در حال حرکت به سمت رشد بیشتر است زیرا توافق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا همزمان شده است. این همزمانی می‌تواند باعث «کمبود» عرضه نفت خام در بازار جهانی شود؛ به خصوص کمبود نفت خام سنگین که پالایشگران وابستگی زیادی به آن دارند. در نتیجه آن‌طور که راسل هاردی عقیده دارد، قیمت‌ها در بازار جهانی نفت خام این پتانسیل را دارند که تا چند ماه آینده با رشد بیشتری همراه شوند.

 

پیش‌بینی مدیرعامل ویتول این است که عرضه نفت خام تا سه ماه سوم سال جاری میلادی به تقاضا بسیار نزدیک باشد اما این شرایط در سه ماه چهارم ممکن است کاملا متفاوت باشد.

 

آنچه این تفاوت را رقم می‌زند، وارد مدار شدن خطوط لوله در حال احداث در حوزه نفتی پرمیان در آمریکا است. پرمیان بزرگ‌ترین حوزه نفت شیل در آمریکا است و با تکمیل خطوط لوله‌ای که حالا در دست احداث هستند، پتانسیل بیشتری برای تولید و ورود به بازار جهانی پیدا خواهد کرد. به این ترتیب در روزهایی که احتمالا قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک در اوج قرار دارد تولیدکنندگان شیل آمریکا با استفاده از موقعیت رشد قیمت‌ها، با توسعه زیر ساخت‌هابرای به چالش کشاندن اوپک و وارونه کردن پیش‌بینی‌های رشد قیمت آماده می‌شوند.

 

تولید نفت خام آمریکا در سومین هفته فوریه به ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید. این میزان تولید که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی رشدی حدودا ۲ میلیون بشکه‌ای در روز را نشان می‌دهد، می‌تواند تا پایان ۲۰۱۹ با رشد بیشتری نیز همراه شود. این انتظار با توجه به توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام در آمریکا مطرح می‌شود. کمبود زیرساخت‌‌های انتقال نفت خام در آمریکا همواره به‌عنوان یکی از موانع رشد تولید بیشتر شناخته می‌شد اما با بهره‌برداری از چهار خط لوله اصلی در حوزه نفتی پرمیان، این مانع به میزان زیادی تا پایان امسال هموار می‌شود.

 

هرچند تاریخ بهره‌برداری کامل از این چهار خط لوله اصلی پایان سال ۲۰۲۰ عنوان شده است، اما بخشی از این پروژه تا پایان ۲۰۱۹ به نتیجه می‌رسد.

آنچه از نگاه هاردی می‌تواند بازار جهانی نفت را در سه ماه چهارم سال جاری دچار شوک افزایش عرضه کند نیز به همین خطوط لوله‌های انتقال نفت خام باز می‌گردد. این افزایش عرضه می‌تواند به نوعی تعادل بازار نفت در زمینه نوع نفت‌های عرضه شده به بازار را نیز بر هم بزند زیرا نفت تولید شده در میادین شیل آمریکا سبک و شیرین هستند در حالی‌که نفت تولید اوپک (که طبق برنامه در حال کاهش است) و دو عضو تحریم‌شده آن یعنی ایران و ونزوئلا (که با کمبود عرضه ناخواسته مواجهند)، از نوع سنگین و ترش هستند.

 

بلومبرگ فارسی✔️

۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۵۱۱
کد خبر : ۴۹,۱۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید