به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ارزش پول ملی را از واقعیت‌های اقتصاد جدا کرده‌ایم

پایگاه خبری فولاد ایران - یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا زمانی که ارزش پول ملی بر اساس واقعیت‌های اقتصادی تعیین نشود، نه تنها نمی‌توان از نرخ دقیق آن سخن گفت که حتی امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی نیز از بین می‌رود.

عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شوکی که از ناحیه نرخ ارز در سال جاری به اقتصاد ایران وارد شد حاصل عملکردمان در سال‌های گذشته بود. وقتی برای چند سال با تزریق مداوم ارز به بازار تلاش شد ارزش پول ملی حفظ شود اما در واقعیت تنها قیمت‌ها بود که پایین نگه داشته می‌شد، باید انتظار اتفاقات سال جاری را داشتیم.

به گفته وی وقتی تزریق ارز متوقف شد، ارزش پول ملی به جایگاه واقعی خود نزدیک شد و همین مسئله افزایش‌های جدی قیمت ارز و تلاطم‌هایی که امروز با آنها رو به رو هستیم را به وجود آورد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تأثیر سیاست‌های گذشته، امروز خود را در اقتصاد ایران نشان داده‌اند، گفت: با وجود آنکه برخی تحلیل می‌کنند با افزایش نرخ ارز شرایط برای صادرکنندگان بهتر خواهد شد، این مسئله قطعاً صحت ندارد و فعالان این حوزه نیز نتوانسته‌اند در ماه‌های گذشته هیچ اقدام مثبت قابل توجهی را به ثبت برسانند.

آرگون افزود: برای فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصاد اولین و مهمترین پیش شرط، ثبات و امکان پذیر شدن برنامه‌ریزی است. آنچه که در اقتصاد ایران ماه‌هاست شاهد آن نیستیم و از این رو حتی با وجود بالا رفتن نرخ ارز نیز نمی‌توان توقع داشت، صادرکنندگان فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

به گفته وی وقتی صادرکنندگان در زمان ارز چهار هزار تومانی کالای خود را فروخته‌اند و امروز برای تسویه دیون گذشته باید با نرخ بیش از ۱۰ هزار تومان کار کنند و نرخ مواد اولیه نیز به شکل جدی بالا رفته، قطعاً این بخش نیز در کنار دیگر حوزه‌های اقتصادی کشور آسیب پذیر شده و با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

آرگون خاطرنشان کرد: اگر ارزش پول ملی بر اساس واقعیت تعیین شده و ثبات نسبی به بازار بازگردد، می‌توان انتظار داشت که لااقل بخش‌هایی از اقتصاد ایران بار دیگر فعال شوند اما در غیر این صورت حتی افزایش دوباره قیمت ارز نیز به صادرکنندگان کمکی نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، در ماه‌های ابتدایی امسال با تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر ضد مردم ایران، نرخ ارزهای خارجی بالا رفت و به دنبال آن ارزش پول ملی کاهش یافت.

جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که نرخ دلار و یورو در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با میانگین مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

ایسنا

 

۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۴۴۶
کد خبر : ۴۹,۲۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید