به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مبارزه با رکود مهمتر است یا تورم؟

پایگاه خبری فولاد ایران - فعال اقتصادی با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید مردم اثرات منفی مستقیم بر خرید کالا گذاشته است گفت:کاهش تقاضا برای خرید مایحتاج عمومی اثر مستقیم بر روی فروش محصولات داشته و باعث حبس کالاهای تولید شده در انبارهای واحدهای تولیدی شده است.

مبارزه با رکود مهمتر است یا تورم؟

به گزارش افکارنیوز، علیرضا حائری،فعال اقتصادی وعضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران  درباره شرایط اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولید طی یادداشتی نوشت: از حدود یکسال پیش تا کنون که نرخ دلار در بازار آزاد با جهشی پنج برابری از حدود چهار هزار تومان به بیست هزار تومان رسید و سپس با اندکی عقب نشینی، این روزها در کانال سیزده هزار تومانی جولان میدهد ، همراه خود تبعاتی را نیز برای اقتصاد کشور به ارمغان آورده است. مهمترین آن کاهش ارزش پول ملی و نتیجه آن تورم موجود است که در برخی از اقلام تا دویست درصد هم تخمین زده می شود.

جالب اینجاست، یکبار که دلار تا مرز بیست هزار تومان افزایش نرخ پیدا کرد ، متناسب با آن افزایش ، نرخ کالاهای داخلی نیز افزایش یافت ، ولی با کاهش نرخ دلار ، قیمت های داخلی کاهش پیدا نکرد ، ولی بعد از آن و با هر بار افزایش نرخ دلار که در محدوده ای کمتر از بیست هزار تومان رخ می داد ، بار دیگر نرخ کالاهای داخلی افزایش پیدا می کند .

به عبارت دیگر برای یکبار افزایش نرخ ارز تا سقف معین ، شاهد چندین نوبت افزایش نرخ کالا و خدمات بوده ایم.

ای کاش یکبار دولت  یا هر نهاد مسِئول دیگر ، نرخ کالا و خدمات را بر مبنای نرخ دلار مثلاً بیست هزار تومانی تعیین و ابلاغ می کرد و مادامیکه نرخ دلار از مرز بیست هزار تومان بالاتر نرفته است ، هیچکس حق نداشت به بهانه افزایش نرخ ارز ، نسبت به افزایش نرخ کالا و خدمات خود اقدام نماید.

به هر حال با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی تا یک سوم ، به همان نسبت نیز از قدرت خرید مردم و علی الخصوص قشرحقوق بگیر و البته بیکار جامعه کاسته شده و این کاهش قدرت خرید مستقیماً بر روی تقاضا برای خرید کالا اثر منفی داشته است.

افکارنیوز

۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۱۷۱
کد خبر : ۴۹,۲۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید