به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نوزادان اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی، باهوش‌تر هستند

پایگاه خبری فولاد ایران - سال گذشته دو دختر دوقلو در چین بدون خواست خودشان برگ جدیدی را در تاریخ ثبت کردند و به‌عنوان اولین نوزادان با ژن‌های ویرایش‌شده به‌دنیا معرفی شدند. البته رفتارهای نامسئولانه دانشمندی که این کار را انجام داد هم اخبار دنیا را به دنبال خود کشاند و باعث شد که او وارد حصر خانگی شود و مورد بازجویی‌های شدید قرار بگیرد.

 

او با استفاده از ابزار ویرایش ژن «CRISPR» توانست دی‌ان‌ای این دوقلوها را تغییر دهد و آن‌ها را از احتمال ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی که می‌تواند به ایدز هم منجر شود، رهایی داد. این عمل در زمانی که این دوقلوها هنوز به‌دنیا نیامده بودند و در اصل هنوز جنین‌های انسانی بودند، رخ داد. البته احتمال این وجود دارد که غیرفعال‌سازی ژن «CCR5» اثر بیشتری از ایمن‌سازی آن‌ها در برابر اچ‌آی‌وی را هم داشته باشد.

 

پژوهش‌های جدید به این اشاره می‌کنند که حذف این ژن‌ها می‌تواند حافظه این دوقلوها را بهبود و توانایی یادگیری‌شان را هم افزایش داده باشد. البته این نتایج در موش‌ها به‌دست آمده‌اند و مشخص نیست که بر روی انسان‌ها نیز همین اثر را داشته باشند یا خیر؟ حالا جدا از بحث‌های اخلاقیِ این کار و اثر‌های نامعلوم این عمل بر روی این دوقلوها، باید به این فکر کنیم که در آینده‌ی نزدیک این احتمال وجود دارد که با ویرایش ژن بتوانیم میانگین ضریب‌هوشی جمعیت را هم بالا ببریم.

مجله علمی ایلیاد

 

🔸 نوشته: رزی مک‌کال

🔸 مترجم :‌ رضا سیار – مجله علمی ایلیاد

۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۴۴۲
کد خبر : ۴۹,۳۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید